Kindje achter in groei, eerder geboren?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Kaaat, 4 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kaaat

Kaaat Fanatiek lid

5 nov 2010
    4.051
    938
    113
    Vrouw
    Hoi dames,
    Weet niet het hier moet of bij bevallen, maar oké :)

Onze baby loopt achter op groei, de beentjes en hoofdje zijn oké, maar het buikje loopt ongeveer 3 weken achter..
    Nu ben ik gister in het ziekenhuis geweest en hebben ze gekeken naar de placenta, deze werkt op dit moment nog goed. Over 2 weken terug en dan daarna elke week zodat ze het ode in de gaten kunnen houden.
    Nu werd mij gister verteld dat meestal de placenta op een moment niet meer optimaal werkt en dan wordt overgegaan op inleiden of keizersnede, ook zei ze dat deze kindjes over het algemeen vroeger komen, omdat de placenta op een gegeven moment gewoon op is..

We gaan er alles aan doen, meer rust en niet meer werken dat het kindje goed blijft groeien en iig blijft zitten tot de 37 weken. Maar hoe groot is de kans dat het daadwerkelijk te vroeg komt? Zijn er dames met ervaring?

2. justxme

justxme Bekend lid

27 mrt 2013
    671
    0
    0
    Ik weet wel dat als de placenta niet goed functioneert je een grotere kans hebt op vroeggeboorte(ingeleid of niet) wat wel logisch is gezien de gezondheid van je kind dan zou verslechteren al blijft het in de baarmoeder.
    Maar al ligt de oorzaak níet bij de placenta dan is er volgens mij geen grotere kans op vroeggeboorte..

is ook best veel over op internet te vinden. Maar maak je niet te druk. Zo te horen word je goed in de gaten gehouden en gelukkig hoef je nog maar een paar weekjes tot je de 37weken grens hebt bereikt;)

3. SHB

SHB Lid

26 nov 2012
    37
    0
    0
    NULL
    Limburg
    Als ik joun verhaal leest, lijkt het wel of ik mijn eigen verhaal aan het lezen ben.
    Helaas zit ik op het moment ook te sukkelen met de groei van onze baby.
    Het buikje loopt bij ons ook 3weken achter op het moment.
    Ze hebben naar de placenta gekeken en deze werkte prima zeiden ze.
    Moet nu elke week 2 x aan de ctg en de 15de gaan ze kijken hoeveel het buikje is gegroeid. .. ik vind het allemaal heel spannend en weet niet zo goed wat ik ervan vinden moet. Onze jongen weegt nu 2175gram met 35 weken en zijn hoofdje ligt tussen de curves op 50 gemiddelde. .. alleen de buik 2weken geleden op 30 en deze week al op 10...
    Ben benieuwd wat ze van plan zijn te gaan doen bij ons.
    Ik wens jullie ook heel veel succes!! Ben benieuwd of ze je gaan inleiden.
    Hoop dat alles in orde is met jullie babytje!

Veel liefs....

4. Kaaat

Kaaat Fanatiek lid

5 nov 2010
    4.051
    938
    113
    Vrouw
    Justxme Thanx, ja het schiet wel op. Al zij de echoscopiste wel van 6 weken is nog even en kan nog van alles gebeuren.. Maar vind t idd wel fijn dat ze me zo goed in de gaten houden.. En ik voel hem veel bewegen, als dat minder wordt bel ik ook gelijk..

SHB wat fijn een lotgenootje ook al is het om iets spannend.. Ja bij mij liepen het hoofdje en beentjes eerst ook een weekje achter, maar nu bleek toch van niet alleen het buikje.. Ik vind het ook wel spannend hoor. Hij wordt nu 1400 gram geschat met 31 weken. Is echt aan de kleine kant.. Jij wordt dus ook goed in de gaten gehouden.. Wat ik begreep is dat als het buikje zover achter ligt de placenta dus eerder op zal zijn ws, vandaar de vele controles.. Al zou ik elke dag moeten, liever te veel dan te weinig.. Met hoeveel weken kwamen ze erbij jou achter?

5. SHB

SHB Lid

26 nov 2012
    37
    0
    0
    NULL
    Limburg
    Ze zijn er afgelopen dinsdag achter gekomen dat het buikje achterblijft... ze wisten wel dat het buikje kleiner was.. maar nu is hij nog meer achteruit. . Lig nu aan een ctg en de arts gaat overleggen wat ze precies willen doen.

6. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    #6 Sandana, 4 okt 2013
    Laatst bewerkt: 4 okt 2013
    Hier bij onze eerste zat ze met 20 weken gemiddeld en met 28 weken kwamen ze erachter dat ze in zijn geheel op de onderste lijn en iets eronder zat.

Verder was alles prima in orde. Genoeg vruchtwater, goed werkende navelstreng plus placenta, geen afwijkingen te vinden aan het kindje, goede ctg's en goede beweging van het kindje.

Toen ik met spoed naar de gyn moest, kreeg ik 3 x week ctg, elke week navelstreng controle (doorbloeding) en om de week een groeiecho. En ik kreeg een uitgebreide echo in het academisch ziekenhuis om meer te kijken naar afwijkingen.
    Ik ben toen helemaal gestopt met werken, in de ziektewet. En wat heeft de rust gedaan? Kindje was weer behoorlijk naar de gemiddelde lijn van 3500 gram getrokken bij de geboorte (2500 gram voor de onderste lijn). Ze woog 3120 gram bij de geboorte, prima gewicht! Niemand had dat verwacht. Dus ik raad jou ook aan... neem je rust! Ga de ziektewet in. Mijn gyn snapte er uiteindelijk niets van, die vroeg me of ik krachtvoer gekregen had, haha! Rust doet gewoonweg wonderen... ik verbruikte gewoon teveel energie voor mezelf, terwijl dat naar de kleine moest gaan. Rust zorgt ervoor dat je kindje meer binnen krijgt. Bij mij dus ruim genoeg om in groei weer een sprintje te kunnen trekken!

Hier is ze 1 dag voor de uitgerekende datum geboren, spontaan begonnen.

7. Kaaat

Kaaat Fanatiek lid

5 nov 2010
    4.051
    938
    113
    Vrouw
    Ben benieuwd SHB, laat je het weten?

Wow wat Sandana wat fijn dat het zo is gegaan.. Ik zit nu ook per direct in de ziektewet, wel heb ik een kleine van 15 maanden rondlopen, dus 100% rust heb ik niet, maar wel veel meer dan afgelopen weken.. Hoop dat het hier ook zo zal gaan..

8. SHB

SHB Lid

26 nov 2012
    37
    0
    0
    NULL
    Limburg
    In het ziekenhuis waren ze vandaag wel wat duidelijker! Hij is gewoon een kleine baby en ik hoef me niet zo zeer zorgen te maken dat de rest veel zou groeien en het buikje dramatisch achterblijft.. maar ze willen hem gewoon extra in de gate houden omdat kleinere baby's het vaak wat extra zwaar hebben tijdens de bevalling. Aangezien ik bijna 37weken ben en die dag ook een groeiecho heb gaan ze dan pas besluiten wat ze gaan doen. Als hij achterblijft qua gewicht zullen ze me gaan inleiden. En wanneer weet jij wat meer wat ze van plan zijn? Ik ga trouwens nu wel om de dag voor een ctg , extra controlle is nooit slecht. Lieve groetjes

9. SHB

SHB Lid

26 nov 2012
    37
    0
    0
    NULL
    Limburg
    En ze zeiden ook dat hun zelf bij de groeiecho's tot 1kilo ernaast kunnen zitten.. dus ze weten nooit of het gewicht klopt! Wie weet wegen ze van ons wat meer... maarja minder kan natuurlijk ook! Maar we moeten allebei maar positief blijven maar wel alert! :)

10. Kaaat

Kaaat Fanatiek lid

5 nov 2010
    4.051
    938
    113
    Vrouw
    Das wel fijn.. Ja ik nu over 2 weken weer een groeiecho ben dan 33 weken. Dan beslissen ze of het ziekenhuis mij overneemt of niet, verwacht van wel en dan elke week ctg/doppler of groeiecho. En dan als ze zien dat de baby minder voeding krijgt of steeds achter blijft zullen ze actie ondernemen, maar idd het liefst pas na de 37 weken..

Hoe ons op de hoogte SHB, je ligt net wat weekjes voor mij..

11. kwekkie4u

kwekkie4u Bekend lid

18 okt 2011
    649
    0
    16
    Fulltime Mama
    Heemskerk
    Mijn zoontje is geboren met 36 weken. Inleiding met een ballon.
    Hij groeide al een paar weken niet meer, althans zijn buikje niet.

Hij is geboren met een gewicht van 1960 gr en 42 cm klein.
    Na de bevalling is mijn placenta nagekeken en er was niks aan de hand mee. Ook kwam ik de laatste weken van mijn zwangerschap bijna elke dag naar het zkh voor de groeicontrole maar ook niks te zien op de scans.

Oorzaak is dus nooit gevonden. Behalve dat men zegt dat; Mama is niet groot, dus kindje zal ook niet groot worden.

Uiteindelijk is alles goed gekomen. Nu inmiddels zwanger van de 2e en de groei word nu ook goed in de gaten gehouden.

12. Loontje85

Loontje85 Fanatiek lid

19 sep 2008
    3.465
    0
    36
    Sales-/Logistic-Assistant
    Purmerend
    Hoi Kaaat, ik heb er geen ervaring mee. Wil je alleen ff laten weten dat ik aan je denk. Ik hoop dat de kleine tot minimaal 37 weken blijft zitten.

13. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

8 jun 2009
    4.279
    1.418
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Mijn schoonzusje is ook zwanger van een kindje die achterloopt in de groei, volgens mij ook het buikje zo'n 3 weken maar dat weet ik niet helemaal zeker. Zondag is ze 38 weken zwanger. Ze rust veel en wordt goed in de gaten gehouden maar haar kindje heeft dus zonder veel problemen de 37 weken gehaald.

14. Mris

Mris Actief lid

13 feb 2013
    204
    23
    18
    NULL
    NULL
    Ik heb ook een kindje met een groeiachterstand. Ik ben nu 37+5 dagen zwanger.
    Bij de laatste groeiecho van afgelopen donderdag werd de kleine op 2485 gram geschat, net onder de p10lijn.
    Ik heb vanaf 32 weken, 3x in de week aan de ctg gelegen en controles gehad bij de gyn. Ze konden ook niets vinden, placenta werkt goed. Ook tegen mij werd gezegd: als ik naar jou en je man kijk zou het me alleen maar verbazen als jullie een groot kindje zouden krijgen.
    Inmiddels neemt het vruchtwater wat af, wat kan wijzen op een slecht werkende placenta.

Aanstaande dinsdag word ik ingeleid met 38+1. Kindjes met een groeiachterstand zijn gewoon wat kwetsbaarder, waardoor ze graag een geplande bevalling willen om de kleine in de gaten te kunnen houden. Daarnaast kunnen kindjes buiten de buik beter groeien, omdat ze in de buik toch minder voedingsstoffen krijgen. Mijn gyn zei dat het eigenlijk altijd gebeurt dat ze kleine kindjes rond 38 weken gaan halen.

Ik hoop voor je dat jouw kindje nog wat verder groeit in jouw buik. Probeer inderdaad je rust te nemen. Ik was ook altijd druk bezig want ik voelde me hartstikke goed en fit. Dat is ook de periode geweest dat mijn kindje in groei is achtergebleven. Toen ik wat meer rust nam, zag je dat hij ook beter groeide.

Succes!

15. Kaaat

Kaaat Fanatiek lid

5 nov 2010
    4.051
    938
    113
    Vrouw
    Kwekkie wat fijn dat alles is goed gekomen! En ja de gyn vroeg mij ook gelijk hoe groot wij beide zijn! Wij zijn niet klein maar ook niet groot en mijn eerste was met 40+4 3470 gram dus heel gemiddeld.. Fijn dat ze je nu ook weer goed in de gaten houden..

Loontje je bent lief! En jij gaat ook al hard naar de 12 weken grens, super fijn!

Nataly dat is heel fijn om te horen! Ik probeer nu ook echt rustiger aan te doen wat weleens lastig is hoor, had alle klusjes en aankomen bewaard voor mijn verlof dus probeer nu elke dag iets kleins te doen dan komen we er ook wel..

Mris vind je het fijn dat ze je in gaan leiden? Ik zou dat namelijk wel vinden denk ik! Het kindje heeft t idd als de placenta minder gaat werken buiten dan binnen dus dan maar iets eerder bevallen.. Hoe je ons op de hoogte hoe groot en zwaar jullie kleine was bij de geboorte?

16. SHB

SHB Lid

26 nov 2012
    37
    0
    0
    NULL
    Limburg
    Hee kaaat,

Ik zal je op de hoogte houden. De 15de weten wij meer.
    Jij ook veel succes.

X

17. Kaaat

Kaaat Fanatiek lid

5 nov 2010
    4.051
    938
    113
    Vrouw
    Dankje, ik ben benieuwd!

18. lovemy2kids

lovemy2kids Fanatiek lid

3 nov 2010
    2.458
    1.407
    113
    ik heb drie kleine kindjes gehad...
    de eerste is met 38weken geboren en woog 2405gram... placenta werkte ook goed... was met 37 weken doorverwezen in verband met hoge bloeddruk, ben met 38weken ingeleid in verband met beginnende pre eclampsie...

bij mijn tweede zwangerschap bleek met 28 weken dat mijn dochter groeiachterstand had... was een flinke groeiachterstand en placenta werkte niet goed... uiteindelijk met 32weken spoedkeizersnede gehad na een slechte ctg... lag toen al 4 weken in het ziekenhuis met dagelijkse ctg... mijn dochter woog 1190gram...

bij mijn derde zwangerschap ben ik met 36 weken bevallen en mijn dochter woog 2240gram... weer pre eclampsie, en daarom ingeleid... maar placenta werkte prima... kindje was ook niet schokkend klein...

mijn ervaring is dat als er echt reden tot "paniek" is, ze je meteen helpen of opnemen... na mijn 2de zwangerschap werd ik ook super gecontroleerd bij mijn derde zwangerschap... is de hele zwangerschap een klein kindje geweest...
    sommige kindjes zijn iets kleiner dan andere...

19. Kaaat

Kaaat Fanatiek lid

5 nov 2010
    4.051
    938
    113
    Vrouw
    Lovemy2kids dankjewel voor je reactie.. Ook spannende zwangerschappen dus, maar allemaal goed gekomen gelukkig.. En ja sommige kindjes zijn idd wat kleiner.. En ik had ook wel het idee dat als ze zich heel druk zouden maken, ze mij wel hadden gehouden.. Ik heb ook wel het gevoel dat ze adequaat handelen en dat is fijn..

20. Kaaat

Kaaat Fanatiek lid

5 nov 2010
    4.051
    938
    113
    Vrouw
    Even updateje! Vandaag weinig leven gevoeld, dus eind van de middag toch maar de vk gebeld, mocht langs komen zij een echo gemaakt.. Hartje was helemaal goed maar ook op de echo geen bewegingen te zien.. Dus door naar het ziekenhuis voor een ctg, deze was helemaal netjes.. Toen ik eenmaal in het ziekenhuis was voelde ik hem ook wel wat meer.. Vk had mij gezegd dat ze ook nogmaals een echo zouden maken voor de placenta flow, maar echoscopiste was al naar huis en de gynaecoloog kon dit niet zeiden ze dus deze niet gehad.. Dit wel aangegeven raar te vinden, omdat mij bij de groeiecho is aangegeven data als de placenta minder gaat werken het kindje ook minder bewegelijk wordt, dus dit was natuurlijk ook mijn angst.. Hierop zei de verpleegkundige dat als vorige week donderdag de placenta nog helemaal goed was dit niet nu ineens heel slecht kon zijn, dus mijn echo voor as donderdag blijft gewoon staan..

En belde het ziekenhuis nog wel, dat ook omdat het kindje klein is zij mij wel willen gaan monitoren om de dag, dus as zondag en dinsdag naar het ziekenhuis voor een ctg.. Vind het wel een veilig gevoel..

Deel Deze Pagina