Rare vraag misschien maar hoe hou je bij hoe snel en waar wanneer welke wee'n er zijn en hoe lang je precies geperst heb, het lijkt me nu niet zo dat je met een stopwatch er boven op zit of hoe zit dit? Ik vond het ook apart dat ik om 09.02 ben geboren en niet net op 9.00 of 9.01 ofzo en op welke klok haal je deze accuracy? Ik vraag t me gewoon serious af, maar nu we het daar toch over hebben.. Waar kun je je eigenlijk wel op focussen tussen de wee'n door?
Ik ben in het ziekenhuis bevallen en tot het ziekenhuis heb ik zelf met een app mijn weeën bijgehouden. In het ziekenhuisverslag staat hoe laat ik persweeen kreeg, hoe lang ik geperst heb (6 minuten) en na hoeveel minuten de placenta kwam. Voor de tijd van de geboorte van onze dochter is op de klok in de verloskamer gekeken (en er is zelfs nog een foto van de klok gemaakt). Ik heb me vooral gefocust op m'n weeën en het persen. Ohja en tussen een wee door nog bedacht dat er nog geen accu in de camera zat haha, dus die mocht mijn man er nog even snel in doen. De tijden heb ik allemaal terug kunnen lezen in het verslag van het ziekenhuis wat ik meekreeg voor in mijn zorgdossier voor de kraamzorg.
Ik heb zelf om het bevallingsverslag gevraagd, dat kreeg ik niet automatisch mee. Mijn man heeft met een app mijn weeen bijgehouden, ik zei iedere keer wanneer het begon en wanneer het stopte.
De verloskundige en kraamhulp houden dat bij. Ik heb ze horen zeggen: hoe laat is het? Ok noteer jij even 'zoenzolaat' start uitdrijving ... Idem voor geboorte, placenta ed.
Weeën alleen bij de eerste geklokt, met de stopwatch op onze ouderwetse toetsenbordtelefoon. Bij 2 en 3 wist ik bij het eerste krampje dat het was begonnen en moest ik direct bellen ivm snelle bevallingen, dus verder niet geklokt.
Bij de laatste heb ik zo'n contraction timer app gebruikt op mijn telefoon. Ging prima, die hield bij hoe lang de wee duurde en hoeveel tijd ertussen zat. Toen de verloskundige kwam, was het niet meer zo belangrijk, omdat ik toen al 6 cm ontsluiting had. Ze schrijven wel zelf op wanneer je overgaat naar een nieuwe fase en hoe laat de baby er precies uit was. Ik kan me nog herinneren dat ik op de achtergrond hoorde: Ze begint met persen, 17.29 Hoho, baby geboren, nou, schrijf maar op 17.30, de wekker springt net over.
Ik zat op de bank en riep steeds naar manlief als er weer een wee begon en als hij weer klaar was. Die schreef dat vervolgens op. Toen de VK er eenmaal was heeft die de rest bijgehouden. Zelfs een overzicht met de hartslag van de kleine na elke perswee. Grappig om terug te zien/lezen.
In begin hield ik zelf de weeen bij. Later ook met begin- en eindtijd, ipv alleen begin... Tijdens en na't douchen werden de weeen erger en heeft vriendlief geschreven. Dat hebben we gedaan tot de vlos kwam. Daarna was't niet meer nodig. Zijn naar het ziekenhuis geraakt en daar is het een spoedkeizersnede geworden. Ik ga er stiekem vanuit dat die klokken overal goed 'bij de tijd zijn'! En dat ze het goed aflezen. Misschien wel een idee om je wekker echt goed te zetten. Hier staat die altijd een minuut of wat op voor, hihi!
Ik heb eerst zelf de weeen getimed met een labour app, daarna is de vk het bij gaan houden en zij schreef dus bv op vanaf hoe laat ik volledige ontsluiting had, hoe lang ik heb geperst, etc.
Het is dan maar goed dat ik niet thuis beval, d wekkers staan hier inhuis standaard 5 a 10 minuten voor
Tot 2 cm heb ik de weeën bijgehouden met een app op mijn telefoon, samen met mijn man. Ik roep start en stop en hij drukte braaf de knopjes in. Nadat de verloskundige was geweest en had getoucheerd ben ik er mee gestopt. Was duidelijk dat ze elkaar heel snel opvolgde haha
Eerste half uurtje zelf weeën getimed met een app op m'n gsm. Na de controle vd vk dit zelf niet meer gedaan, ik was begonnen en hoe vaak die weeën nu wel of niet kwamen boeide me toen al niet meer zolang ze maar hun werk deden haha.. In kraamhotel ben ik bevallen en daar las ik hun verslag dat ik 2,5 geperst had, wist dat het lang was maar zoooo lang Dus nee je hoeft het niet zelf bij te houden en dat is maar goed ook haha.. Hier ook zoonlief geboren om 4.08 zo stond het op de digitale klok in de kamer..
Eerste 3cm heb ik zelf gedaan (zeven uur lang geloof ik) erna was vk geweest en ging het zo snel dat het niet meer nodig was.
Hmm interessant ladies Vriendlief zei gister dat hij niet kan wachten tot het eenmaal voorbij is de hele bevalling hij vroeg of ik nog naar het ziekenhuis moest of dat ik ze maar een belletje moest geven wanneer het echte werk begonnen is! De arme schat is enorm nerveus voor heel de bevalling, ik heb me eigen er bij neergelegt dat ik me er goed op moet voorbereiden en me er maar beter niet te bang over ga maken want hij moet er toch echt uit wanneer het moet! Het enige waar ik bang voor zou zijn is dat ik bij pijn nog al wel eens een hyperventilatie aanval trigger omdat ik even niet met de pijn kan dealen.. Maar dat heb ik aangegeven bij de VK en dat zal ik zeker nog wel een keer onderstrepen wanneer het zo ver is zodat we allemaal zo rustig mogelijk daar mee om kunnen gaan mocht dat ook gebeuren tijdens de bevalling...