Hallo allemaal, Ik ben nu bijna 34 weken zwanger en de baby ligt in stuit. De verloskundige gaf al aan dat ze nog kan draaien en dat er nu niks over gezegd kan worden. Maar mijn gevoel zegt dat ze waarschijnlijk niet gaat draaien. Nu weet ik dat er pogingen gedaan worden om de baby te draaien. Maar hier ben ik geen voorstander van. Ik ben de eerste 4 maanden ontzettend veel ziek geweest ivm extreme misselijkheid (heb heel vaak in het ziekenhuis gelegen etc.) Was dus een erg pijnlijke en nare periode. Ik wil niet weer ´pijn lijden´ als ze een draaipoging gaan doen. Ook is deze zwanger ontzettend gewenst en hebben we 3 jaar moeten wachten op dit wondertje. Ik wil daarom geen enkel risico nemen omdat draaipogingen niet helemaal risico vrij zijn. (ik weet dat ze het kindje goed in de gaten houden en naar het hartslagje luisteren etc, maar toch....) Mijn eigenlijke vraag is: als ik kies voor een keizersnee wordt dit dan wel vergoed door het ziekenfonds? Omdat ik uiteindelijk toch ´weiger´ om een draaipoging te laten doen wordt dit dan gezien als ´zelf kiezen´ om in het ziekenhuis te bevallen (keizersnee)? Nogmaals ik heb deze topic niet geopend voor een discussie over wel-niet laten draaien maar vroeg me dus af of het vergoed wordt door het ziekenfonds als je kiest om GEEN draaipoging te laten doen. Iemand soortgelijke ervaring?
Ik kan me je keuze helemaal voorstellen. Ik zou ook niet aan een versie begonnen zijn. En bij een stuit is het uiteraard medische indicatie. Ook als jij geen versiepoging wil.
Draaipoging is een keuze, geen verplichting. Als het kindje in stuit blijft liggen, wordt een keizersnede gewoon vergoed. Dus geen zorgen daarover
Bedankt dames voor jullie antwoorden . Ja, je gaat toch aan alles twijfelen wbt het ziekenhuisbeleid en vergoedingen, wat wel wat niet. En inderdaad een stuit blijft een medische indicatie of je nou een draaipoging kiest of niet. Het goede nieuws is dat mijn eigen risico voor dit jaar al betaalt is en mijn bevallingsdatum is 24 december.....
Medisch = medisch en wordt dus gewoon vergoed. Zelfs een verder niet-medische bevalling wordt medisch als je bijv. een ruggenprik neemt. Dat is in wezen ook een keuze en wordt dan gewoon vergoed.
En als je in januari bevalt geld je eigen risico toch ook niet om dat het zwangerschapsgerelateerd is. Dat was 2 jaar geleden bij mij zo
Bedankt allemaal voor jullie antwoorden! Soms denk ik is het nou niet stom dat ik geen draaipoging wil doen, maar mijn gevoel zegt echt nee. Dus ik ben blij om te lezen dat er dames zijn die mij begrijpen. Mavi Derya je hebt helemaal gelijk! Mijn zusje is vorig jaar bevallen in het ziekenhuis (medische indicatie) en ze kreeg opeens een rekening ivm eigen risico. Ze heeft gelijk gebeld omdat ze wist dat een ziekenhuisbevalling niet onder eigen risico valt. Goed dat je dit even ophelderde
Jij bent de baas, en als je de 24e bent uitgerekend dan krijg je niet een geplande ks in januari, dus niks aan de hand
Ja krijg je gewoon vergoed. Een versie is eigen keus, ook al zijn ze daar groot voorstander van om te doen. Maar met 34 weken nog tijd genoeg om te draaien. Hier beide een dag /nacht voor de bevalling en geplande keizersnede gedraaid voor de eerste keer naar hoofdligging. Met 38 weken.
Vergoed wordt het zeker! Maar toch (ongevraagd) een tweetal opmerkingen: - je schrijft geen pijn te willen, maar een versie hoeft helemaal geen pijn te doen! Laat je goed informeren voor je een beslissing neemt. - je schrijft geen risico's te willen. Realiseer je dat een keizersnede meestal meer risico's op complicaties bij moeder en kind geeft dan een versie. Veel vrouwen realiseren zich dat niet. Om maar niet terug te valken op je 'geen pijn' argument van punt 1. Een keizersnede is niet niks!!! Hoop dat je mag bevallen zoals jij dat graag wilt! Veel succes gewenst!!!
er is een ook een andere manier van draaien. Is wel alternatieve geneeswijze. Maar er zijn wel onderzoeken geweest dat het helpt. En geen risicos meebrengt. Wetenschappelijk is het niet bewezen. moxa-therapie heet het. Misschien werkt het voor je. Ik lees dat de kans vergroot dat het kindje draait tot 75%.
Ik wilde ook geen draaipoging omdat het niet goed voelde...hij wilde schijnbaar zo liggen dus ik liet het zo. De risico's vond ik te groot. Dus ik snap je en vooral doen wat je gevoel je zegt meid
Wij hebben er ook voor gekozen om geen draaipoging te doen. Sommige dingen zijn niet alleen met feiten te onderbouwen maar is gevoel net zo belangrijk, of nog belangrijker. Het allerbelangrijkste is dat je een keus maakt waar je volledig achterstaat. Hier dus ook een keizersnede. Of deze eigenwijs moet nog uit zichzelf draaien en eerder komen.
Wilde er nog even bij zeggen dat ik bij de eerste wel een versie heb laten doen, heeft niks geholpen en heb daardoor grote problemen gehad bij de bevalling. Een keizersnede niet ideaal niet zonder risico's, maar een versie ook zeker niet!!. Ik ben blij dat mijn dochter er nog is. Nu bij de derde ook een dwarsligger Maar laat geen versie meer doen. Als ze gaat draaien zal ik daar blij mee zijn en als ze dat niet doet ga ik ook voor een keizersnede. Je moet er 100 % achter staan anders gaat het zoiezo niet lukken. Doen waar jij je eigen het beste bij voelt
Dames bedankt voor jullie antwoorden . Het klopt inderdaad dat ook aan een keizersnee risico´s verbonden zijn maar toch zegt mijn gevoel dat ik geen draaipoging wil doen. Ik heb inderdaad gehoord van de moxa-therapie maar denk dat ik het liever aan de baby zelf overlaat. Mocht ze inderdaad draaien over een paar weken mooi! Maar zo niet dan weet ik in ieder geval zeker dat ik onder medische indicatie val en ga ik toch voor een keizersnee.
Die rust is ook fijn alhoewel het is gewoon een beetje minder dat je tot op het punt van bevallen alle kanten nog op kan he... Want als je bevalling een,aal begint maken ze altijd eerst een echo. Ligt je kindje dan nog in een stuit krijg je de kzsnede
Dat wist ik niet Jolina. Opzich wel logisch. Mocht ze op het laatst toch nog draaien hartstikke fijn. Natuurlijk gaat mijn eerste voorkeur uit naar een natuurlijke bevalling! Ik ben benieuwd
Maar eh... Het is je tweede toch? Afhankelijk van hoe ze in stuit ligt kan je ook nog gaan voor een stuit-bevalling. Moet je je ook goed bij voelen natuurlijk, maar misschien eens laten informeren bij je vk?