De baby ligt momenteel met z'n gatje naar beneden, maar nu weet ik dat dat nog kan veranderen. Toch vroeg ik me af: als je baby in stuitligging ligt, wordt het dan automatisch een keizersnee? Of kan het ook via de "gewone" weg komen? Wat bepaalt welke keuze er gemaakt wordt?
Voor die keuze sta ik nu ook. Je kunt kiezen tussen een draaipoging, een stuitbevalling en een keizersnede. Een draaipoging wordt meestal in de 36e week gedaan en is van een aantal dingen afhankelijk, zoals ligging placenta, hoeveelheid vruchtwater en soort stuit. Bovendien kun je er altijd nog voor kiezen het niet te doen. Dan kun je misschien een stuitbevalling kiezen, maar ook die is afhankelijk van een aantal factoren, zoals de grootte van het kindje en een eventuele eerdere bevalling. De meeste vk's raden een draaipoging aan omdat je als moeder en kind het meeste baat hebt bij een normale bevalling. Als dat er echt niet inzit zal de gyn een keizersnede aanraden. Die keuze heeft als gevolg dat een volgende zwangerschap onder begeleiding van het ziekenhuis gaat ivm het litteken in de baarmoeder. Ook is het herstel van de moeder vele malen langer dan bij een gewone bevalling. Een keizersnede is een operatie waar je goed herstel voor nodig hebt. Al met al zijn er een hoop keuzes te maken die van een hoop andere factoren afhankelijk zijn. Morgen hebben we een afspraak met de gyn om te horen wat er in ons geval mogelijk is en wat we het beste kunnen kiezen.
Voor jou in eerste instantie het advies om je nog niet te druk te maken, je bent net 29 weken. Pas rond de 36e week of als het eerder in stuit indaalt, zou ik voorzichtig gaan nadenken. Ik hoop voor je dat je kleintje snel draait en met het koppie naar beneden blijft liggen. Succes ermee!
met 29 weken liggen veel baby's in een stuit omdat ze daar alle ruimte voor hebben. Ik zou me pas druk maken als je rond de 32 weken zwanger bent, dan wordt het al wat krapper daarbinnen En verder ben ik het helemaal met assepoester eens! @ Assepoester: succes morgen bij de gyn!
Bij ons werd met 35 weken geconstateerd dat ons kleine mannetje nog steeds in stuitligging lag. Met 36 weken is een draaipoging gedaan, maar meneertje had er geen zin in. Ik heb toen gekozen voor een geplande keizersnede, en alles is prima verlopen. Ikzelf ben in stuitligging via de normale weg ter wereld gekomen, dus ook dat kan goed gaan. Veel succes met het maken van een weloverwogen keuze, mocht die situatie zich voordoen! Volg je gevoel en laat je vooral niet gek maken van wat anderen vinden. Mocht je vragen hebben, stel ze dan gerust. Op de site van de NVOG (www.nvog.nl) kun je ook heel veel nuttige informatie vinden over stuitligging en keizersnede. Groetjes, Wendy
We zijn gister en vandaag bij de gyn geweest. We hebben vanochtend een draaipoging gedaan, maar ook ons meisje had er geen zin in. Draaipoging mislukt, nog steeds in stuit. Momenteel gaat ook mijn voorkeur uit naar een geplande keizersnee. We wachten 'rustig' af en proberen zo goed mogelijk de beslissingen te nemen. En wat Wendy zegt: laat je niet gek maken van wat anderen vinden (makkelijker gezegd dan gedaan overigens )
Ik heb 22 maart een KS gehad. Ons meisje lag in een onvolkomen stuitligging en de draaipoging is in week 38 mislukt. Ze was 8 pond dus best wel flink! En om dan natuurlijk te bevallen is best een risico, het moet namelijk vlot verlopen en daar was weinig kans op. De gyn. heeft achteraf ook gezegd dat het een goede keuze was geweest. Die keuze maken was trouwens erg moeilijk! Ik ben nog flink herstellende en moet eerlijk zeggen dat ik de ks emotioneel gezien nog niet echt een plekje kan geven....Maar dat komt vast wel! Ik mocht de 5de dag naar huis. Nu doe ik weer het een en ander in huis! Ikzelf ben trouwens in een stuit op een natuurlijke manier ter wereld gekomen. Ik woog 3400 gr. Veel succes met alles!
hier ook even een positief berichtje.... bij mij is de baby met ruim 32 wk spontaan gedraaid! Tot die tijd continu in stuit gelegen, dus Cimbomlu maak je nog geen zorgen, draaien kan nog een hele tijd! succes!
Beeb is nog steeds eigenwijs en blijft dus mooi in stuit liggen #-o Ik ben niet zo'n voorstander van draaipogingen, maar ik hoorde van de vk dat in het Ikazia ziekenhuis in Rotjeknor er veel ervaring mee is en ze ook een goed slagingspercentage hebben. Ze doen het dan bij ongeveer 34 weken. Kan iemand hierover meepraten ?
Ik ben vorige week bevallen van een stuitkindje doormiddel van een keizersnee. Dat was niet de bedoeling maar omdat ik al een week over de datum heen was en in het ziekenhuis lag met een hoge bloeddruk hebben ze uiteindelijk toch besloten tot een keizersnee. Ik had verwacht dat ik het heel erg zou vinden om het niet zelf "af te maken" maar je voelt het kindje echt uit je verdwijnen dus je voelt ook echt dat het "geboren"wordt. Als ik weer mocht kiezen zou ik weer voor de gewone bevalling kiezen maar minder opzien tegen de keizersnee. Het nadeel van een keizersnee is wel dat je veel langer nodig hebt om te herstellen dan na een gewone bevalling.