Hallo, Ik heb een vraagje aan jullie. Misschien dat iemand van jullie hier antwoord op weet. Bij de 20 weken echo lag onze kleine meid in een stuit, nu gisteren bij de 3d echo nog steeds. Betekent dit dat dit zo blijft of neemt het kindje over een tijdje pas haar definitieve houding aan. Groetjes, Fleur
meid maak je niet ongerust de kleine heeft net bewegingsvrijheid... ik snap niet dat de vk tegen jou heeft gezegd dat ze in stuit lag, dat is heel normaal rond die tijd, ze bewegen dan heel erg in je buik omdat ze nog alle ruimte hebben... liggen ze tegen de 30-32 wkn in stuit is het heel anders omdat ze dan veel minder bewegingsvrijheid hebben.... probeer je er niet druk om te maken hoor echt niet....pas de laatste paar weken zal dat belangrijk zijn en zullen ze mocht de kleine tegen die tijd echt in stuit liggen proberen om het te draaien... liefs smoekie
heb ff gauw voor je gegoogled omdat ik kan snappen dat je misschien meerdere antwoorden zult krijgen en ze niet allemaal hetzelfde zullen zijn... klik hieronder dan is je ongerustheid misschien wat weggenomen als je het gelezen hebt, en zul je ook lezen dat het niet iets is om je eigen nu al druk over te maken.... liefs smoekie http://nl.wikipedia.org/wiki/Stuitligging Vroeg in de zwangerschap komen stuitliggingen veel voor. In de periode tussen de 20 en 25 weken ligt ongeveer één op de drie kinderen met het hoofd naar boven. Naarmate de zwangerschap vordert, draaien de meeste babys met hun hoofd naar beneden. Acht weken voor de uitgerekende datum ligt 10 tot 15 procent van de kinderen nog in stuitligging. Rond de uitgerekende datum is dat bij 3 op de honderd kinderen het geval.
Dat de verloskundige zegt dat de baby in een stuit ligt is normaal. ook bij dit termijn. De ligging wordt namelijk bij elke controle ingevuld. Echter de baby kan zich idd zoals Smoekie ook al zei nog steeds draaien. Hoe verder je zwangerschap vordert des te kleiner wordt de kans dat de baby zich nog vanzelf draait. Maar tot 32 a 34 weken hebben ze meestal nog ruimte genoeg. Als de baby rond de 36e week nog in stuit ligt krijg je een optie voor versie. Dit wil zeggen dat de gynaecoloog de baby probeert te draaien. Deze keus wordt dan bij jou neer gelegd. Dus het kan voor jou nog alle kanten op. Kwebbel
Bij mij lag de kleine met de 20 weken echo ook in een stuit (hoofd naar boven), met 28 weken nog steeds en nu afgelopen woensdag nog steeds...tis gewoon een luie donder ...Ik maak me er nog helemaal niet druk om, als het in een stuit blijft liggen, dan verander je daar toch niks aan...
hier ookal heel mijn zwangerschap ga maandag naar het ziekenhuis voor een draai poging...das ff minder maar moet er wat voor over hebben jhe
En dat draaien mag niet als je placenta aan de voorkant ligt heb ik eens gelezen? Die van mij lag 2 weken geleden bij de controle in een stuit, terwijl hij altijd met het hoofd naar beneden heeft gelegen. Ik ben eens benieuwd hoe hij er dinsdag bij ligt.
ik ging toen ik 7 maanden zwanger was op controle, en toen zeiden ze dat de baby verkeerd zat, endaarna heb k wat tips van mensen op gevolgt en ben vaak gaan wandelen enzo, en naar een dagen kreeg k opeens pijn in me buik zo hard bewoog de baby, en bij mijn controle toen k 8 maanden was, zat de baby goed.
Mijn dochter heeft tot ongeveer 36 weken in stuit gelegen daarna lag ze overdwars en bij de bevalling lag ze goed Maar werd toch een keizersnee maar das een ander verhaal.
Die van mij lag ook in stuit afgelopen controle (4 dagen terug). Mijn verloskundige zei dat hij/zij nog makkelijk kon draaien. (al maak ik me alwel een beetje druk over). Anders gaan ze met 36 weken proberen in het ziekenhuis te draaien. En wat je ook kunt proberen is moxa-therapie www.stuitlig.nl
ik had dat ook en toen kreeg ik als antwoord .. hoe zou jij het vinden om 9 maanden op de kop te staan hihi. zit wat in he nu met 31 weken weer controle gehad en de baby lag nu met het hoofdje naar onder no worrys liefs kimberly
hoi sandra hoe kom je er bij dat als je da placenta aan de voorkant hebt, ze je kindje niet mogen draaien? het enige wat ik er van begrepen heb is dat het de situatie wat vermoeilijkt en de kans van slagen minder is maar dat is ook alles.. Ik heb hem zelf ook aan de voorkant namelijk.. Ben benieuwd.. groetjes jantina
Draaien van een stuit gebeurd alleen als de omstandigheden daarvoor gunstig zijn en een placenta die aan de voorzijde ligt, maakt de omstandigheden iets minder gunstig. Ze kijken dan ook per persoon of draaien mogelijk is. Mijn kindje is in stuit geboren, er is niet geprobeerd haar te draaien. Daarvoor was volgens de gyn te weinig ruimte, en daarnaast is mijn baarmoeder van afwijkende vorm. Een eventueel 2e kindje zal waarschijnlijk ook weer in stuit liggen. Toen ik te horen kreeg dat het een stuit was, heb ik ontzettend gehoopt op een draaipoging. Ik ging er vanuit dat er zowat standaard geprobeerd wordt om de kleine te draaien. Dat is echter niet zo. Mij viel het enorm tegen toen er geen draaipoging ondernomen werd (achteraf ben ik daar eigenlijk alleen maar blij om, heb inmiddels andere/slechte dingen gehoord over draaien van stuiten). Dus als je een stuit hebt, pin je dan niet vast op zo'n draaipoging.... De bevalling daarintegen is me zo ontzettend meegevallen. Zo wil ik er wel 10 hahaha!
Hoe lag jou kindje kiz, die van mijn onvolkomen dus de benen naast het hoofd. Dit zou wel gunstig zijn heb ik gehoord en gelezen.Als draaien dus niet lukt op wat voor manier dan ook, zou ik volgens mij gewoon normaal mogen bevallen, als het raadzaam is want ben wel van plan goed alles naar tevragen aan mijn gyn, voor ik een def besluit neem.
-hihi- als uk zo graag rechtop wil zitten, moeten we misschien aan het eind zelf maar op onze handen gaan lopen Maar even serieus, weet iemand of een stuitligging erfelijk is? Mn man was ook in stuit geboren en ik heb zoiets wel eens gelezen, maar weet niet of het klopt.
@ Jantina, ik zal eens kijken waar ik het heb gelezen, maar het had iets te maken met de kans dat de placenta kon losscheuren? Ik weet het niet meer zeker... Ik vraag me dat ook wel eens af, wat die kleintjes er leuk aan vinden om op de kop te hangen. Het lijkt me nou niet bepaald een fijne houding..
heel toevallig ligt onze uk bij elke controle/echo ook in stuit. maar ik voel dat zelf ook duidelijk doordat de kleine dan aan het tapdansen is op mijn blaas. tussendoor voel ik ook vaak dat de kleine helemaal is omgedraaid en hevig tegen mijn maag loopt te trappen. haha de baby beweegt nu nog heel veel.
Sibel lag ook in onvolkomen stuit, de gunstigste stuitligging dus. Mijn gyn is erg pro-stuitbevalling en ikzelf inmiddels ook! Mijn moeder heeft ook een stuitbevalling gedaan, die was erg traumatisch (ze wist niet dat het een stuit was en moest op stel en sprong naar het ziekenhuis terwijl de billen in feite al geboren waren). Dat maakte ook dat ik er erg tegenop heb gezien. Die bevalling van mijn moeder was trouwens van mijn broer. Ook ikzelf lag in stuit, maar mij hebben ze gedraaid... En dan durft mijn gyn nog te beweren dat een stuit niet erfelijk is!
tja ik heb me dat ook wel is afgevraagt, mijn man is een een dwarsliggertje geweest, dies gekeerd net voor de bevalling maar toen de weeen kwamen weer eigenwijs terug in stuit gedraaid. Dus erfelijk of niet?
Ja hoor dan draaien ze hem ook. Tenminste proberen ze. Als de placenta aan de voorkant ligt hebben ze minder grip op de baby waardoor de kans een stuk kleiner is dat het lukt. Was bij mij dus niet het geval. Dus ik hoop dat ik debevalling zelf mag doen. Zoals het er nu voor staat mag dat ook. De mijne ligt al heel lang in een stuit. Ik weet niet beter zeg maar.