Stuitligging-zwanger op het eind

Discussie in 'Zwangerschap clubs' gestart door Lynn77, 7 okt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Troeltje

Troeltje VIP lid

28 okt 2007
    10.662
    0
    0
    Vervelend is dat he als je verloskundige er 'te laat' achter komt! Ik had dat ook, die van mij kwam er pas met 36 weken achter terwijl ik het ook al langer dacht...
    Nou ja niks meer aan te doen...

Ik zei in je andere topic al dat ik geen ervaring heb met draaien, en ik persoonlijk zou er ook niet voor kiezen maar dat is aan ieder zijn eigen de keus.
    Wel heb ik ervaring met keizersnedes. De ruggeprik valt echt ontzettend mee, ik was er in eerste instantie ook heel erg bang voor maar op het moment dat ik de keizersnede kreeg was ik zo blij dat ik eindelijk mijn kindje te zien zou krijgen dat een algehele narcose totaal out of the question was! Het is namelijk zo dat je na een narcose nog best een poos moet uitslapen en je je kindje niet direct ziet als het geboren is omdat je er niet bij bent.

Eerst doen ze een kleine lokale verdoving prikken en dan pas zetten ze de ruggeprik, er bleef bij mij geen slangetje zitten.
    Ondertussen houden ze jou dus goed in de gaten met bloeddruk e.d. en als je babytje geboren is word het eerst even gecontroleerd (waar je man bij zal zijn en zal eventueel de navelstreng (stukje) doorknippen) als alles goed is dan komt je kindje ongeveer een minuutje of 10 bij je liggen. Daarna gaat het samen met je man weg en kom jij later bij hen.

Algeheel heeft een ruggeprik dus echt wel 100x meer voordeel dan een narcose!

Maar meid, ik hoop voor jou dat je kindje gaat draaien en je natuurlijk mag bevallen! Of je kiest voor een stuitbevalling, dat kan natuurlijk ook!

2. suus1987

suus1987 Fanatiek lid

9 sep 2008
    2.622
    0
    0
    Pedagogisch medewerker :D
    Cuijk
    hai allemaal..
    Ik ben vorige week dinsdag bij de vk geweest.. En heb toen een echo gehad om de ligging van ons kindje te kunnen zien..
    Ze ligt dus in een stuit.. met haar hoofd boven en haar beentjes beneden.. Ik heb nu Moxa therapie om de kans groter te maken dat ze draait..
    Maandag heb ik weer een echo en dan gaan ze kijken of ze gedraaid is.. wie heeft dit ook meegemaakt en weet wat mij allemaal te wachten staat stel dat ze niet gedraaid is maandag..
    Vind het een beetje spannend en hoop natuurlijk dat ze gewoon netjes goed ligt maar heb het idee dat ze niet van plek veranderd is tot nu toe..
    Liefs suus

3. Wonder 1980

Wonder 1980 VIP lid

18 okt 2007
    12.598
    1.244
    113
    Gelderland
    Mijn kleine vent heeft zowat de hele zwangerschap in stuit gelegen. Ze zijn bij mij toen in het ziekenhuis wel overgegaan tot een uitwendige versie, maar die is op niks uitgedraaid. Echt prettig was anders kan ik je vertellen. Je lopen echt behoorlijk te trekken en te duwen...
    Omdat ik geen stuitbevalling wilde, werd er een kz gepland. Een hele mooie datum ook nog eens...8-8-8. MAAR.....wat bleek toen ik een week later terugkwam voor controle bleek meneer uit zichzelf gedraaid te zijn en dat met 36 weken. Hoe hij het voor elkaar heeft gekregen mag joost weten, maar hij lag mooi met het bolleke naar beneden. Dus meiden het kan.
    Voor een ruggeprik zou ik niet teveel vrezen....die zit erin voor je er erg in hebt.

heel veel sterkte met de laatste loodjes

4. Snoekems

Snoekems Bekend lid

18 jan 2009
    703
    2
    0
    Brabant
    Nou, hier dan een nieuwe stuitligger! Die van ons ligt al zeker 6 weken in een stuit (voor het eerst gezien op de pretecho) en gisteren bij de liggingsecho dus 'definitief' bevestigd. Gaan vrijdag naar de gyn om afspraken te maken over het wel of niet (kunnen) draaien en alle risico's en consequenties van dien! We horen het wel, ik zie zelf op zich niet op tegen een ks.

Wat ik me wel afvroeg: hoe hebben jullie dat emotioneel ervaren met een ks? Ik hoor van mensen die toch een soort van 'trauma' eraan overgehouden hebben omdat blijkbaar een natuurlijke bevalling hormonaal ook nog het een en ander regelt, wat je mist bij een ks.

En verder vroeg ik me af: stel dat je ervoor kiest om een stuitbevalling te doen ipv een geplande keizersnede, gaan ze die dan ook inleiden in week 38 of 39 voor de zekerheid? Of wachten ze dan echt tot de bevalling uit zichzelf begint?

5. Troeltje

Troeltje VIP lid

28 okt 2007
    10.662
    0
    0
    Hee meid, wat vervelend dat de kleine in stuit ligt!

Om even te antwoorden op je vragen. Persoonlijk weet ik dus niet hoe het is om natuurlijk te bevallen dus weet ook niet echt wat ik mis. Maar als ik verhalen hoor om mij heen heb ik het moment van direct de baby op mijn buik het meeste gemist!
    Bij mijn zoontje heb ik wel weeën gehad (en uiteindelijk een KS) en ik merk wel dat de binding met hem wel meteen beter liep dan met mijn dochter waar ik een geplande KS kreeg. Maar dat is natuurlijk al helemaal rechtgetrokken hoor.

Qua stuitbevallingen kan ik geen antwoord geven, ik weet het namelijk echt niet!

Heel veel succes in ieder geval de laatste loodjes!

6. Caruli

Caruli VIP lid

15 nov 2007
    31.699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    Poohbear: stuitbevalling gehad (positieve ervaring)
    Ichtus: 3 nov uitgerekend kindje is zelf gedraaid en al ingedaald
    Lilage: 5 nov uitgerekend gedraaid d.m.v. versiepoging
    Anakin: 5 nov uitgerekend gedraaid d.m.v.versiepoging
    Lynn77: 8 nov uitgerekend (stuit)(versiepoging mislukt)
    (3 nov ks)
    TJB: 14 nov uitgerekend kindje is zelf gedraaid
    Manonn: 21 nov uitgerekend (stuit) (versiepoging mislukt)(10 nov ks)
    Krumeltje: 18 nov uitgerekend gedraaid d.m.v. versiepoging
    Amore1: 23 nov uitgerekend kindje is zelf gedraaid
    Susan79: 24 nov uitgerekend (stuit)(geen versiepoging)(ks 20 nov)
    Pina123: 27 november uitgerekend (stuit)
    Miekje1982: 9 dec uitgerekend (stuit)
    Roos1987: 12 dec uitgerekend (stuit)
    Caruli: 17 dec uitgerekend kindje is zelf gedraaid tot nu toe ( word een geplande ks)
    Marlett: 30 dec uitgerekend (stuit)
    Troeltje: ks gehad na stuitligging 15 feb uitgerekend van de 3de
    Mamasu: 27 feb uitgerekend

hoi meiden
    ik kom even melden dat ons mannetje niet meer in een stuit ligt
    maar dat ik wel een ks ga krijgen.
    heel veel succes met jullie beebjes
    hopelijk draaien ze nog optijd terug of lukt het met een versie poging ;)

7. Troeltje

Troeltje VIP lid

28 okt 2007
    10.662
    0
    0
    He caruli, waarom krijg je wel een keizersnede dan?

Zal ik de lijst van je overnemen dan?

8. mammma2

mammma2 VIP lid

13 aug 2008
    6.372
    0
    36
    Ik heb ook nog nooit een natuurlijke bevalling gehad, net als Troeltje, maar ben er ook niet eerst aan begonnen. Hier dus een geplande keizersnede... Kan je dus alleen vertellen hoe ik dat heb ervaren. Het is inmiddels bijna 3 wkn geleden en ik vind het echt allemaal reuze meevallen! De ingreep zelf, met ruggenprik, vond ik prima te doen. Je hoort wel ns verhalen dat vrouwen toch nog iets voelde...nou hier niet hoor! Nix gevoeld, ook niet het moment dat ze de kleine uit je buik vissen. Daarna werd de kleine meid boven het operatiedoek gehouden zodat ik haar kon zien en meegenomen door de verpleegkundige naar de kinderarts. Zo'n 5-10 min later (schat ik) kwam manlief met onze mooie dochter weer naar me toe (ik werd nl nog dichtgenaaid) zodat ik haar nog even kon bewonderen. Vervolgens werd ze meegenomen naar de verloskunde-afdeling en ik moest naar de uitslaapkamer. Ik denk 20 min nadat ik daar lag, kwamen manlief, de verpleegkundige en onze meid naar me toe om uiteindelijk met zn allen weer terug te keren naar de verloskunde-afdeling. Qua binding heb ik nix gemerkt maar ik moet zeggen, ik heb volgens mij echt uren met ons meisje in mn armen gelegen. We hebben nu zelfs problemen om haar in haar eigen bedje te laten slapen want ze ligt het liefst bij papa en mama in bed ;)
    Hier emotioneel dus geen problemen ondervonden maar het kan natuurlijk ook anders.

Toch hoop ik voor je dat je beebje toch nog draait op het laatste moment! Echt, dat kan ook!!!

Ik ben erg benieuwd naar het verdere verloop bij je!

Gr Susan

9. Caruli

Caruli VIP lid

15 nov 2007
    31.699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    ik krijg nu een ks vanwege ons verleden, er zitten te veel risico's aan
    dus eigenlijk safety first ;)
    blij ben ik er niet mee, had liever spontaan bevallen
    maar goed, tis niet anders en alles voor een gezond en wel beebje he ;)

10. Troeltje

Troeltje VIP lid

28 okt 2007
    10.662
    0
    0
    #330 Troeltje, 26 nov 2009
    Laatst bewerkt: 26 nov 2009
    Poohbear: stuitbevalling gehad (positieve ervaring)
    Ichtus: 3 nov uitgerekend kindje is zelf gedraaid en al ingedaald
    Lilage: 5 nov uitgerekend gedraaid d.m.v. versiepoging
    Anakin: 5 nov uitgerekend gedraaid d.m.v.versiepoging
    Lynn77: 8 nov uitgerekend (stuit)(versiepoging mislukt)
    (3 nov ks)
    TJB: 14 nov uitgerekend kindje is zelf gedraaid
    Manonn: 21 nov uitgerekend (stuit) (versiepoging mislukt)(10 nov ks)
    Krumeltje: 18 nov uitgerekend gedraaid d.m.v. versiepoging
    Amore1: 23 nov uitgerekend kindje is zelf gedraaid
    Susan79: 24 nov uitgerekend (stuit)(geen versiepoging)(ks 20 nov)
    Pina123: 27 november uitgerekend (stuit)
    Miekje1982: 9 dec uitgerekend (stuit)
    Roos1987: 12 dec uitgerekend (stuit)
    Caruli: 17 dec uitgerekend kindje is zelf gedraaid tot nu toe ( word een geplande ks)
    Khadija81: 22 dec uitgerekend (stuit)
    Marlett: 30 dec uitgerekend (stuit)
    Troeltje: ks gehad na stuitligging 15 feb uitgerekend van de 3de
    Mamasu: 27 feb uitgerekend
    Dobbel: -- -- uitgerekend (stuit)
    Suus1987: -- -- uitgerekend (stuit)
    Evelientje: -- -- uitgerekend (stuit)

11. Troeltje

Troeltje VIP lid

28 okt 2007
    10.662
    0
    0
    Ja ik ken het gevoel meid! Ik krijg ook een preventieve keizersnede. Maar wat je zegt alles voor een gezonde baby!
    Laat je ons nog wel weten als je bevallen bent?

12. Caruli

Caruli VIP lid

15 nov 2007
    31.699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    zodra ik weer thuis ben, en de weg naar mijn computer kan lopen en vinden hihi dan laat ik het jullie gelijk weten ;)

13. suus1987

suus1987 Fanatiek lid

9 sep 2008
    2.622
    0
    0
    Cuijk
    Zag in het lijstje dat een versiepoging nog best vaak lukt.. ik hoop zo dat die van mij nog gaat draaien en ik op een normale manier kan bevallen.. :p

14. Troeltje

Troeltje VIP lid

28 okt 2007
    10.662
    0
    0
    Hee suus, zou je willen laten weten wanneer je uitgerekende datum is, dan kan ik dat invullen op de lijst ;)

15. Lynn77

Lynn77 VIP lid

29 dec 2007
    10.546
    1
    0
    Zuid-Holland
    Nou ik mag inmiddels ook meepraten over een ks. Ik vond de ks zelf (ruggenprik en de ingreep zelf) echt heel erg meevallen, zelfs het herstel valt me tot nu toe reuze mee, ik heb nu ook niet het gevoel iets te missen eigenlijk, maar weet natuurlijk ook niet hoe het is om gewoon te bevallen. Nee heb totaal geen trauma, ja van de zusters in het ziekenhuis wel, maar niet van de ks zelf ofzo.

Ik had net als troeltje wel dat ik het jammer vond om haar niet direct zelf op mijn borst te mogen hebben liggen, maar wat ik dus had gedaan: ik heb de week voorafgaand met een wikkeldoek geslapen en het zkh gevraagd om haar in die wikkeldoek te wikkelen zodra ze uit mijn buik werd gehaald. Dat hebben ze dus ook gedaan, dus totdat ik haar echt vast kon houden (een uur later) heeft ze in die wikkeldoek gelegen, dus had ze toch iets van mijn geur bij haar.

16. Lynn77

Lynn77 VIP lid

29 dec 2007
    10.546
    1
    0
    Zuid-Holland
    he Susan, bij mij ging het ook zo! Dus papa heeft haar ook eventjes na 10 minuutjes laten zien aan mij, toen kon ik haar ook even 'aaien' over haar gezichtje, en daarna ging hij met haar naar mijn verpleegkamer, daar werd ze in couveuse gelegd (in de wikkeldoek) tot ik terug kwam.
    En hier ook het probleem dat ze het liefst bij ons ligt, ze wil ook niet zo best in haar eigen bedje slapen...

17. suus1987

suus1987 Fanatiek lid

9 sep 2008
    2.622
    0
    0
    Cuijk
    Lijkt me wel moeilijk als je je kleintje niet meteen vast kan houden.. Ik hoop toch echt nog heel erg dat ik geen ks hoef.. zie er erg tegenop.. Ben zo benieuwd wat ze zeggen in het ziekenhuis..

18. Snoekems

Snoekems Bekend lid

18 jan 2009
    703
    2
    0
    Brabant
    Dat lijkt mij idd ook wel lastig. Gelukkig hebben ze hier in de ziekenhuizen een nieuw beleid, nl dat moeder en kind alleen gescheiden worden als er medische noodzaak toe is. Dus ons kindje zou, bij een ks, naast mij in een wiegje of bij paps op de arm kunnen blijven totdat ik klaar ben met de operatie en dan met mij naar de uitslaapkamer en later naar de afdeling gaan.

Maar allereerst gaan ze woensdag een draai-poging wagen!! Ik ben heel benieuwd. Heb er verschillende verhalen over gehoord en ik ben heel benieuwd hoe en wat wij gaan ervaren. Heb de hele dag maar verder geen afspraken gemaakt zodat ik in bed kan blijven liggen als het tegen gaat vallen!

19. suus1987

suus1987 Fanatiek lid

9 sep 2008
    2.622
    0
    0
    Cuijk
    @evelientje: heb jij nou al een draaipoging.. de verloskundige zei tegen mij dat ze dat meestal pas tussen de 37 en 38 weken doen.. omdat de kans anders groot is dat ze terugdraait..
    Ik hoop voor je dat het woensdag wel lukt en dat het meevalt.. ik lees wel hoe het gegaan is!!!

20. Snoekems

Snoekems Bekend lid

18 jan 2009
    703
    2
    0
    Brabant
    Volgende week zit ik al in m'n 36e week en ons hebben ze juist verteld dat het rond die tijd moet, omdat de kans anders te groot wordt dat het kindje in gaat dalen. En dan is draaien geen optie meer.... Vreemd hoor, al die verschillende verhalen!
    Ik hou jullie in ieder geval op de hoogte van mijn belevenissen....
    Gaan ze het bij jou dan nog proberen?

Deel Deze Pagina