Hallo verloskundige, Afgelopen zaterdag hebben wij een pretecho gehad. We kregen te horen dat onze baby in een stuitligging ligt, ze vertelde dat het nog tijd had om te draaien? Tot welke week kunnen ze draaien? Ik heb gehoord van mijn schoonzus dat het draaien als ze in stuitligging liggen een drama is, ik denk dat dit per persoon anders is maar toch schrikt het me een beetje af. Als hij straks nog in stuit zal liggen mag ik dan evt een draaipoging wijgeren? En heb je dan ook zelf de keuze om te kiezen voor een keizersnede of evt toch een vaginale bevalling? Alvast bedankt voor het antwoord!
Hoi MevrNathalie, meer dan de helft van de kindjes voor de 30 weken nliggen niet met het hoofd naar beneden, dus maak je echt nog maar geen zorgen. HEt kan nog makkeljk draaien. Wij hebben graag dat kindjes bij 36 weken goed liggen en als we twijfelen zullen we na 34 weken een echo maken. Een draaiing kan inderdaad wat pijnlijk zijn, soms is het heftig, maar vaak is het toch wel goed te doen. JE krijgt van tevoren altijde eerst een gesprek met de gyn die je de voor en nadelen verteld; dan maak je je keuze. Ook als het wel in stuit blijft liggen en de draaiing lukt bv of je wilt het niet, dan wordt je geinformeerd over de voor en nadelen van een vaginale bevalling en een keizersnede. Want overal is iets voor te zeggen. Maar zo ver ben je nog lang niet en de kans is groot dat je kindje straks gewoon goed ligt. Groetjes Brigitte