Ik las een artikel in de Wij (dacht ik) over de lotusbevalling en ik vond het best interessant. Voor meer info: www.lotusbevalling.nl Ik vind het idee erachter heel interessant om te lezen, want waarom wordt de navelstreng meteen doorgeknipt bij een 'normale' bevalling? Er staat ook een gedeelte op de site over wat je met de placenta kan doen nadat hij eraf valt, maar opeten gaat me echt te ver hoor Zijn er hier toevallig meiden die voor een lotusbevalling gekozen hebben? Ben wel eens benieuwd!
Ja ik heb het ook gelezen inderdaad. Vond dat stukje; "twee weken in bed, huid tegen huid, echter wel een beetje iehhhhh". De navelstreng uit laten kloppen lijkt mij ook wel mooi. Maar dan moet ie wel doorgeknipt. Heb het even heel snel gelezen, zal me er nog eens in verdiepen.
Moet je die placenta dan meeslepen zolang de navelstreng er nog aanhangt? Dat gaat me wel te ver hoor. Ik wil hem graag uit laten kloppen als dat mogelijk is en ik zou het fijn vinden als de placenta zo mag komen in plaats van met zo'n prik (zoals de vorige keer) maar daar trek ik een hele dikke grens.
Een lotusbevalling is een bevalling waarbij de navelstreng niet wordt doorgeknipt en de baby dus verbonden blijft aan de placenta totdat de navelstreng, net als bij 'gewone' bevallingen, afvalt. Een van de vele redenen om hiervoor te kiezen is, dat de baby alle voedingsstoffen uit de placenta binnen krijgt. De placenta zou je inderdaad meeblijven slepen, totdat hij er vanzelf afvalt of door je baby eraf getrokken wordt. het zou mijn keus ook niet zo snel zijn, maar vind het toch wel interessant, vandaar mijn vraag hier of er mensen zijn die dit daadwerkelijk gedaan hebben....
Hmm.. Even flink gelezen op de site.. Mooi idee, maar ik zou het niet willen denk ik. Vooral het mee'sjouwen' zou me wat tegenstaan (en ik zou hem niet willen insmeren met zout of iets hoor: brr..).
Gatverdegatver. Misschien wel een gat in de markt: Lotuskleding. Schattige rompertjes met een extra zak eraan .
Wat je wel kunt doen is de navelstreng nog niet afknippen zolang hij pulseert. En dat duurt geen weeeeken hoor. Bij mij had het overigens niet gekund ivm fluxus.
Ik las het artikel gister ook. Vind het toch wat overdreven om zo'n nageboorte zo lang aan je kind vast te laten zitten. In de natuur bij dieren gebeurd dat toch ook niet? Zou het voor mensen dan ineens zo gezond zijn? Ik snap best dat de navelstreng niet direct door geknipt hoeft te worden. Misschien even wachten tot de nageboorte er vanzelf uit gekomen is. Maar een week Ik heb trouwens ook wel eens gelezen dat je de nageboorte kan laten drogen en dan maken ze er pillen(capsules) van, die kan je dan met water innemen. En dat schijnt dan ook weer erg gezond te zijn. Hoef je het iig niet op te bakken
*BURP* Ik heb het inderdaad ook weleens gelezen, in de 'Wij' geloof ik. Ging om een hindoestaanse familie als ik het me goed herinner.
Nou nee ik vind het erg overdreven om het een week te laten meeslepen. Enig idee hoe groot zo'n ding is..... Gatver bah nee moet er niet aan denken.
ik vind het maar raar ze verzinnen overal wat op mijn idee bij zon placenta is dat het mischien wel gaat rotten omdat het zelf niet van bloed word voorzien en dat zon kleintje er ernstig ziek van word ik zou het niet doen
jakkie bah, nee niet mijn ding. Overigens hebben ze hier beide keren de navelstreng laten kloppen enkele minuten, zodat het kind nog wat extra bloed/voeding zou krijgen. Dus het duurde echt wel even voordat ie werd geknipt.
hmmmm nee! ik pas daarvoor! weet ook trouwens van niemand die dat wel heeft gedaan... komt dat vaak voor?
Weet niet of het vaak voorkomt, ik denk eigenlijk niet. Daarom was ik benieuwd of hier op ZP meiden zijn die een lotusbevalling hebben gehad, en waarom ze hier voor gekozen hebben...
Ik vind het wel een mooi idee hoor dat 2 weken lang huid op huid in bed. Overigens droogt ook de placenta in, net als de navelstrengstomp. Maar goed, mijn keuze zou het niet zijn om die placenta eraan te laten. Wel alle keren de navelstreng uit laten kloppen en dan pas knippen. Placenta ook bekeken (was toch het huisje + voedingsbron van mijn kind ruim 9m lang) en vervolgens begraven in de tuin ...
Dieren bijten over het algemeen de navelstreng door en eten de placenta op. Dus die slepen m ook niet mee in een rugzakje ofzo.. haha Bij het lezen van dat artikel dacht ik: ieeeeeeeehhhh! Wel lijkt het me fijn voor de baby om de navelstreng niet direct na de geboorte door te knippen, maar bijvoorbeeld nadat de placenta geboren is. Ik denk dat ik dat ga vragen tijdens mijn bevalling, lijkt me veel kalmer voor de baby.
Ook ik zat het artikel vanmiddag te lezen in de Wij en wist niet zo goed wat ik ervan moest denken.. Eerste gedachten was wel raaaaaar! Zelf zou ik er niet voor kiezen, teveel gedoe als die placenta er zo lang aan blijft zitten! Wel vind ik het mooi wat veel meiden hier schrijven om de navelstreng uit te laten kloppen.. Denk dat ik hier ook wel voor kies... Benieuwd of er iemand is die een lotusbevalling heeft gehad of wil gaan doen...
Haha lol ik zie het voor me De navelstreng had ik gevraagd om die uit te laten kloppen, maar kon niet vanwege bloedverlies. Ben helaas met haast naar de ok gebracht. Daardoor heb ik de placenta niet gezien, heel jammer, maar wel foto's en ik had het nooit gedacht maar man wat een mooi ding is het toch!
Whahaha ik las het artikel ook met verbazing. Oke het uitkloppen en huid op huid kan ik nog inkomen maar een week je placenta meezeulen in een speciale tas....gaat me wat ver... Ach wie weet een gat in de gat markt....de placentabag