Hallo meiden, Ik ben een moeder van 2 kinderen en de 3e is onderweg. Ik had steeds het gevoel dat het kleine mannetje niet goed lag. Zoals vorige week bij de vk. Ik heb aangegeven dat ik de bewegingen erg raar vind voelen (lijkt alsof er een neusje door mn navel prikt soms) maar ze wist zeker dat het hoofdje beneden lag. De volgende dag had ik een echo in het zkh en daar werd bevestigd wat mijn gevoel heel de tijd al zei; hij ligt in stuit en het hoofdje is dus boven. Oftewel ik kan er zowiezo niet echt op vertrouwen wat ze zeggen na aanleiding van het voelen maar ben wel blij dat we het nu weten. Nu kan ik me niet echt meer herinneren wanneer mijn kinderen zich hebben omgedraaid maar volgens mij lagen ze allang goed met dit termijn. Zijn er meiden die dit weten wanneer dit hoort te gebeuren? En maakt het nog uit dat het mijn 3e kindje (en 5e zwschap) is? Ik hoop zo erg dat hij nog draait want ik wil thuis bevallen maar ik ben bang dat het niet doorgaat, hij ligt immers al een week of 8 hetzelfde. Ik ben ook op zoek naar ervaringen met een stuitbevalling? Want als dit aan de orde komt is dat wat ik waarschijnlijk eerst wil proberen voordat ik voor de kz zou kiezen. Ik heb 2 supersnelle bevallingen gehad dus dan zou ik mits de houding het toelaat dat toch wel mogen proberen? Dus ervaringen laat maar horen Groetjes
Je kindje kan zich de dag voor de bevalling nog draaien. Dit wel op voorwaarde dat er nog plek genoeg is om te draaien. Mijn dochtertje lag al vanaf week 20 in stuit, en is niet meer gedraaid. Volgens de gyneacoloog had ze ook geen plaats meer om te draaien, omdat ik weinig vruchtwater had. Ik heb geen ervaring van een stuitbevalling, bij mij werd het KS. Er werd bij mij zelfs niet gesproken over een natuurlijke bevalling. (De reden hiervoor weet ik eigenlijk niet, ik vond een KS wel prima)
ik lees mee. Broertjelief ligt ook al tijdje in stuit, voetjes lekker beneden en hoofdje boven. Ik zit ruim in vruchtwater, hopelijk draait hij nog wel. Ik zal sowieso in het zh bevallen, maar ga het liefst voor een natuurlijke bevalling (ok, wel ingeleid dan).
Ik kreeg ook te horen dat de kleine goed lag, maar voor mijn gevoel dus niet, flinke trappen in mijn blaas, trappen onder mijn kont..... Maar aangezien ik de controles bij de huisarts liep kreeg ik geen echo meer, de laatste was die van 20 weken. Met 31 weken heb ik zelf een 3D echo laten doen en toen werd dus bevestigd dat de kleine wel degelijk in een stuit lag. Tussen de 34 en 35 weken is ie zelf nog gedraaid gelukkig, maar toen lag ie een soort van "dubbel geklapt" Eindelijk afgelopen vrijdag toen ik precies 40 weken was ( banner loopt 2 dagen achter ) is ie goed gaan liggen. Dus je ziet het, draaien kan ie echt op het laatste moment nog doen Als jouw kleine in een stuit blijft liggen moet je toch naar een gynaecoloog en die bespreekt met jouw of je een stuitbevalling aan kan of het een ks wordt. het ligt natuurlijk ook aan de grote van de kleine, een grote baby word met ks geboren i.p.v stuitbevalling ( zo heeft de gynaecoloog het me verteld ) En de keuze is trouwens aan jou, stuitbevalling of ks, je kan de kleine ook nog "handmatig" laten draaien maar dat schijnt best wel pijnlijk te zijn en de kleine kan ook weer terug draaien.
Baby kan nog tot 36 wkn zeker draaien. Vooral bij no2 en verder. Mijn tweede lag vanaf 20 wkn zeker in een stuit en is nooit gedraaid. Ik heb geen stuitbevalling overwogen ondanks mijn goede bevallingservaring dus kan je daar niets over vertellen. Mijn gyn (met 30 jr ervaring) zegt altijd dat voelen voor de ligging erg moeilijk is.
Mijn zoon lag ook.in stuit, dubbel gekapt met de voeten over een schouder en de billen werden als eerste geboren. Nou is mijn zoon met 33 weken geboren dus was wat dunner dan een volgroeide baby. De bevalling was mischien daarom wel te doen. Ze hebben trouwens wel een knip gezet zodat de baby er goed door heen kon. Maar bij jou kan de baby nog besluiten om anders te gaan liggen en wanneer hij of zij met 34 weken nog on stuit ligt zullen ze proberen om de baby om te draaien.
@amy jij zit nu dus ook in hetzelfde schuitje. Ben wel benieuwd hoe het bij ons zal gaan misschien kunnen we elkaar van het verloop op de hoogte houden. Draaien zie ik niet zo zitten vooral niet voor de kleine en de risico's die eraan vast kunnen zitten. Maar ik zou het misschien wel doen als ze denken dat het zal slagen. Wel fijn dat hierboven een geval is waarbij het kindje op het eind pas goed is gaan liggen. Dat geeft me goede hoop dat het idd altijd nog kan. Hij is gelukkig niet zo groot dus wie weet draait hij ook nog. Maar ik ben liever voorbereid op wat ik kan verwachten. Succes met je bevalling want het is bijna jouw tijd
Onze kleine heeft echt vanaf week 12 al in dwarsligging gelegen. Afgelopen week is ie gedraaid en nu ligt ie weer in stuit. Hier wordt het dan een keizersnee en zeker geen natuurlijke bevalling, en dat ze hem gaan draaien wil ik ook niet.
We zijn bijna even ver zwanger. Ook mijn kindje ligt nog in een stuit. Volgens de vk heeft hij nog 4 weken de tijd om te draaien. Mijn buik is nog erg hoog en ik heb veel vruchtwater, kindje heeft dus nog alle ruimte om te draaien. Maar ik hoop wel dat hij nu snel draait Over twee weken heb ik een groei-echo, kunnen ze meteen even naar de ligging kijken. Maak je dus nu niet al veel te zorgen om draaipogingen, stuitbevallingen en keizersnedes. Het kan nog alle kanten op, letterlijk (Maar ik begrijp het wel dat je je zorgen maakt, doe ik namelijk ook)
Mijn dochter lag in stuit, in een voetligging. In dat geval gaan ze sowieso over tot een keizersnede. Ze is niet meer gedraaid, dus ik ben dan ook met een geplande keizersnede bevallen. Deze kleine man ligt ook in stuit en ik heb sterk het gevoel dat het zo blijft. De gynaecoloog heeft goede hoop dat hij nog draait, maar ik moet het nog maar zien. Het zal me niks verbazen als ik straks weer onder het mes moet.