Autorijden na een keizersnede

Discussion in 'De bevalling' started by Kiki, Apr 18, 2006.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Kiki

Kiki Fanatiek lid

Jul 8, 2005
    4,364
    1
    38
    Fulltime memmie en mod :-)
    Steenwijk
    Even een vraag voor meiden die (ook) een keizersnede hebben gehad:

Hoe zit het met autorijden na een keizersnede?

Een kennis van mij is een dikke week geleden bevallen dmv een keizersnede en zij heeft het advies gekregen om 4 weken na de bevalling niet te autorijden ivm de gordel en de wond. Lijkt me toch lastig als je als moeder naar je kind wilt wat nog in het ziekenhuis ligt (in haar geval dan).
    Ik had nog nooit van het niet-rijden-advies gehoord en kijk hier dan ook van op (alhoewel, er zit wel enige logica in...)

Wie weet hoe het zit, of heeft dit advies ook al eens gehoord?

Groetjes van Kiki

2. djara

djara Fanatiek lid

Apr 12, 2005
    2,675
    0
    36
    begeleidster
    makkum (fr)
    ik weet van niets.... ik ben na een 2 week weer gewoon wezen autorijden...... ja, je voelt de gordel wel tegen je wond aan, maarik heb dat niet echt als hinerlijk ervaren. dikke jas of trui aan, en die even tussen buik en gordel.....

3. Annemarie1984

Annemarie1984 Bekend lid

Feb 13, 2006
    512
    0
    0
    Houdt er wel rekening mee dat verzekeringen moeilijk kunnen gaan doen als je eerder als 6 weken (geloof ik) in de auto stapt.
    Als je dan een ongeluk krijgt, zijn er verzekeringen die niet willen uikeren omdat je nog niet in de auto had mogen zitten.

Of je meot een verklaring van de arts hebben dat je weer mag rijden.

Dit vertelde een kennis van mij.

4. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

Jul 13, 2005
    15,340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Je mag gewoon voor de zes weken weer autorijden hoor, de een stapt na twee weken weer achter het stuur en de ander na vier weken. Je merkt zelf wel of het gaat. Een verklaring van de arts om weer te mogen autorijden is echt niet nodig. Ikzelf zat na mijn eerste bevalling (ook keizersnede) na twee weken ook weer achter het stuur.
    Het enige waar je de eerste zes weken goed in de gaten moet houden is dat je niet zwaar mag tillen, en daarmee bedoel ik een krat boodschappen etc etc....ik geef mensen altijd als boodschap mee om goed te luisteren naar je lichaam. Je wond/buik geeft echt wel aan of je iets kan of niet.
    Wat betreft de verzekering:eek:nze gynaecologen in het ziekenhuis (heb ze even gebeld om het na te vragen) weten van niets. Hebben er zelf ook nog nooit van gehoord dat een sectio reden is om niet te mogen autorijden.
    Hopelijk heb je hier wat aan.

Groet kwebbel

5. childangel

Apr 12, 2006
    23
    0
    0
    hahah wat een verschillen. Ik mocht 6 weken na de keizersnede pas weer auto rijden... Als ik eerder achter het stuur zou gaan en er zou iets gebeuren zou ik niet gedekt zijn voor de schade...

Was blij dat ik even gebeld had.

Maar nu moet ik zeggen ik kon de eerste 3 weken niet eens een pendaal intrappen, ik stierf het nog af van de pijn... nu heb ik wel een ontsteking gehad aan de wond dat scheelt natuurlijk wel.. maar toch.

Zou toch even je clausule erop na lezen.

liefs Marian

6. Kathy

Kathy VIP lid

May 22, 2005
    5,535
    0
    0
    Draagdoekconsulent
    Lichtervelde, Belgiƫ
    Ik ben ook bevallen met een keizersnede en ik rij alweer terug in auto. Ik moet wel zeggen, ik heb totaal geen last (gehad) van de wonde.
    Ik denk dat je zelf het best aanvoelt wat kan en niet kan.
    Ik heb het advies gekregen om niks op te tillen dat meer dan 5kg weegt, en daar hou ik me dan ook aan.
    Alvast veel succes toegewenst met de keizersnede.

Liefs kathy

7. Deb

Deb VIP lid

Jul 19, 2005
    7,394
    0
    0
    Noord- Scharwoude
  8. Diddl

Diddl Fanatiek lid

Jan 13, 2006
    3,907
    0
    0
    Fryslan
    Hier had ik ook nog nooit van gehoord. Na de eerste keizersnede moesten mijn meisjes nog even in het zkh blijven, dus zat ik na een week alweer achter het stuur.

9. Annemarie1984

Annemarie1984 Bekend lid

Feb 13, 2006
    512
    0
    0
    Nou dames, het gebeurd dus wel, zoals Marian ook al aangeeft.
    Ik zou zeggen: check het bij de verzekering.
    Beter safe than sorry toch?

10. Diddl

Diddl Fanatiek lid

Jan 13, 2006
    3,907
    0
    0
    Fryslan
    Ik vind eigenlijks ook dat ze dat wel even kunnen melden bij je ontslag in het ziekenhuis. Mij is nooit iets gemeld en het is niet iets waar je gelijk aan denkt na een keizersnede.

11. Kiki

Kiki Fanatiek lid

Jul 8, 2005
    4,364
    1
    38
    Fulltime memmie en mod :-)
    Steenwijk
    Haha, voor de zekerheid zelf nog met de verzekering gebeld (FBTO) En daar zeiden ze: als jij kan zitten en de auto kan besturen, waarbij je geen hinder ondervind van je letsel, dan is er niets aan de hand en mag je gewoon autorijden. Mocht je een ongeluk krijgen en jij bent de schuldige, dan word er gewoon uitgekeerd. Klein addertje onder het gras: een verzekeraar wil nog wel eens naar redenen zoeken om niet uit te hoeven keren, dat is hun werk. Wel premie vangen en dan proberen zo weinig mogelijk uit te betalen. Zou ik ook doen als ik een verzekeringsbedrijf zou hebben.

Nog een addertje: als je wel wat krijgt, kan het zijn dat jezelf net even wat meer in de kreukels ligt dan wanneer je geen keizersnede hebt gehad.

Bovendien: de kans dat iemand van 50+ een ongeluk krijgt door bv hartvalen is veel groter dan een vrouw die net een buikoperatie heeft gehad.

Groet van kiki.

PS als ik me goed voel na de tijd, stap ik dus rustig achter het stuur!

12. Beheer

Beheer Administrator
    Staff Member

Feb 11, 2005
    16,273
    2,975
    113
    Ik heb ook van de verpleegkundigen gehoord dat je de 1e 6 weken niet mag autorijden ivm de verzekering. Als je baby in het ziekenhuis ligt is dat natuurlijk heel lastig. Je moet dan echt iemand vragen je te brengen en anders met het openbaar vervoer.

Lotte

13. MamaMarleen

MamaMarleen Actief lid

May 15, 2006
    228
    0
    0
    leidster op 'n kdv!
    Noord brabant
    Mij is ook nix verteld door 't ZH-personeel of m'n vk of kraamhulp over autorijden.
    Ik ben 10 dagen na de ks ook weer gaan autorijden, heb nooit last gehad van de gordel, niet eens gevoeld zelfs.

Share This Page