Ervaringen stuit bevalling

Discussie in 'De bevalling' gestart door Meisje@12345, 2 okt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Meisje@12345

Meisje@12345 Fanatiek lid

19 aug 2014
    2.423
    271
    83
    Ons mannetje ligt helaas nog in stuit, een draai poging heeft waarschijnlijk geen zin omdat hij echt nog rondjes draait in m'n buik, teveel ruimte. Ik ben benieuwd naar ervaringen van een stuit bevalling.

2. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    http://www.stuitlig.nl/anneke.php

Ik vond dit destijds een nuttig artikel.
    Onze dochter lag in half onvolkomen stuit en versie lukte niet. Dus de keus was er uiteindelijk niet, het werd een keizersnee.

Meisje@12345 vindt dit leuk.
  3. Katin87

Katin87 Fanatiek lid

20 feb 2017
    1.348
    3.093
    113
    Ik sta ook voor de keuze stuitbevalling of keizersnede. Ik twijfel heel erg, maar neig naar keizersnede. Het schijnt dat namelijk 40% van de stuitbevallingen uiteindelijk eindigen in een keizersnede. Daarnaast zal ik het mezelf ook nooit vergeven, mocht er iets misgaan tijdens de bevalling. Daarentegen, een keizersnede is ook niet niets.. Ik ben erg benieuwd naar ervaringen van anderen!

4. Sunshine007

29 mei 2015
    82
    11
    8
    Mijn (positieve) ervaring met een stuit bevalling heb ik gedeeld in topic 'ervaringen stuitbevalling tweede kind in stuit'. Succes en sterkte met je keuze!

5. Bloem2310

Bloem2310 Fanatiek lid

6 aug 2016
    2.768
    2.184
    113
    Ik heb ook een stuitbevalling gedaan en ik zou het zo weer doen! Uiteraard zitten er risico's aan vast maar als je een arts in de buurt hebt die voldoende ervaring heeft, dan komt dat echt wel goed hoor.
    Mijn meisje is na 25 minuten persen geboren met haar billen eerst. Zodra het lichaam er uit was, moest ik even wachten met persen. Vervolgens duwde de arts haar hoofdje onder mijn bekken door en moest ik even heel stevig persen. Het ging echt prima en ze werd zonder complicaties geboren.
    Het enige dat ik lastig vond was dat ik persweeën moest weg puffen omdat de ontsluiting nog niet voldoende gevorderd was. Maar ik zou het zo weer doen hoor!

6. j010

j010 Bekend lid

27 apr 2015
    691
    186
    43
    Vrouw
    010
    Ik ben afgelopen dinsdag bevallen, onze zoon lag ook in stuit. Zelfs half onvolkomen bleek later in het ziekenhuis. Om 05.00 uur begonnen de weeën en om 09.40 is hij geboren. 3 persweeën gehad.

Super begeleiding van de gynaecoloog. Hij heeft mij echt zo goed begeleid en verteld wat ik moest doen! Mijn geluk denk ik ook dat dit mijn tweede kindje was en vrij dicht op onze eerste. Ik zou het zo weer doen.

7. Proetsel

Proetsel Actief lid

5 jul 2017
    167
    112
    43
    Vrouw
    Mijn dochter lag in onvolkomen stuit, en mijn ervaring is ongeveer wat @Bloem2310 ook beschrijft. Het is vooral belangrijk dat je een gynaecoloog hebt die er ervaring mee heeft en er vertrouwen in heeft, verder is het niet zo heel anders dan een gewone bevalling.

De reden dat het soms alsnog een ks wordt, is meestal dat het niet genoeg opschiet. Dan kan je dus nog gewoon met een ruggenprik verdoofd worden, de kans dat je onder volledige narcose moet is bijzonder klein.

Kortom: als je gyno er vertrouwen in heeft en jij ook, gewoon voor gaan. Stuitligging is geen afwijking, het is gewoon een minder voorkomende ligging, en je gyno kan als het goed is heel goed inschatten of jij of je kindje risico loopt.

Meisje@12345 vindt dit leuk.
  8. Meisje@12345

19 aug 2014
    2.423
    271
    83
    Dubbel he, ik vind het heel lastig allemaal. Volgende week maar alles even goed bespreken met de vk.

9. Meisje@12345

19 aug 2014
    2.423
    271
    83
    Dank voor de reacties. Moesten jullie voor de controles ook over maar het zh door de stuit? Ik ga het inderdaad goed bespreken, mijn 1ste bevalling was heel moeizaam, uiteindelijk naar 2 uur persen met een knip en pomp verlost, dat speelt ook mee lees ik in de meeste artikelen.

10. Proetsel

Proetsel Actief lid

5 jul 2017
    167
    112
    43
    Vrouw
    Ja, na 2 mislukte draaipogingen werd ik ook naar het zh doorverwezen. Stuitligging is een medische indicatie, dus in het algemeen neemt je vk niet het risico om het zelf te blijven begeleiden (er schijnen er een paar te zijn die het wel doen, en zelfs thuisbevallingen doen bij gunstige stuitligging, maar dan moet je er wel heeeel veel vertrouwen in hebben...)

11. Katin87

Katin87 Fanatiek lid

20 feb 2017
    1.348
    3.093
    113
    Hoi meiden! Een tijdje terug twijfelde ik nog over een keizersnede of een stuitbevalling. Gistermiddag moest ik mijn keuze doorgeven bij mijn gynaecoloog. Maar daar heeft mijn dochter een stokje voor gestoken ;)
    Dinsdagavond braken mijn vliezen bij een termijn van 36.6. Ik heb toen in het ziekenhuis besloten te kijken of de weeen zouden komen. Zo ja, dan ga ik een stuitbevalling proberen. Uiteindelijk is onze dame om 5.58u gistermorgen geboren. Ik heb een knip gehad (wat volgens mij standaard is). Ik heb geen seconde spijt van de bevalling! Het is mij heel erg meegevallen!

Lara123 en Proetsel vinden dit leuk.
  12. Proetsel

Proetsel Actief lid

5 jul 2017
    167
    112
    43
    Vrouw
    Gefeliciteerd!

Deel Deze Pagina