Stuitligging

Discussion in 'De bevalling' started by Nina Sanders, Sep 2, 2022.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. DR87

DR87 Fanatiek lid

May 2, 2016
    1,134
    434
    83
    Ik zou het gewoon eerst even afwachten voordat je allemaal dingen gaat opzoeken/onderzoeken. Dat zou mij alleen maar meer onrust geven. Hier lag de tweede ook in stuit met 32 weken en was met 36 weken netjes teruggedraaid. En dit gebeurt echt vaak! Pas als dat niet zo is en een versie ook niets doet kan je verder stressen ;)
    Overigens is het wel zo dat als je kindje met 32 weken in stuit ligt, je 3 maanden na de geboorte een heupdysplasie check bij de baby krijgt. Dat risico is namelijk groter wanneer de baby in stuit heeft gelegen.

Nina Sanders likes this.
  2. Kramertje

Kramertje VIP lid

Apr 4, 2019
    7,270
    5,870
    113
    Female
    Hier een kindje die tot 36 weken in stuit heeft gelegen (onvolkomen stuit, dus kontje naar beneden en benen naar boven). Uiteindelijk zelf gedraaid. Toch nog op een spoedkeizersnede uitgedraaid ivm foetale nood om 23:56. Hele dag gegeten en gedronken maar niet misselijk of ziek geweest.

Vriendin haar kindje lag ook in stuit echter met een been omhoog en eentje naar beneden. 2x een uitwendige versie geprobeerd maar kregen het kindje niet gedraaid. Wegens de liggen mocht een stuitbevalling niet dus geplande keizersnede. Dag voor de keizersnede braken haar vliezen en ‘s avonds om 18:57 uiteindelijk een keizersnede gehad. Ook gewoon hele dag gegeten en gedronken maar ook niet ziek of misselijk geweest.

Nina Sanders likes this.
  3. anna6

anna6 Bekend lid

Jul 7, 2009
    575
    88
    28
    Hier bleek de derde -totaal onverwacht- ineens met 36 weken in volkomen stuit te liggen.
    Gezien gunstige ligging en veel vruchtwater is er een uitwendige versie gedaan, maar meneer draaide daar ter plekke weer terug. Vk gaf aan dat wanneer een versie zo gemakkelijk gaat de kans dat de baby weer terugdraait vrij groot is.
    Ze heeft hem daarna opnieuw gedraaid, maar bleek na een week weer terug gedraaid te zijn.
    Na de 3e versie is hij braaf blijven liggen en uiteindelijk met 40.4 thuis bevallen.

Nina Sanders likes this.
  4. KleineLai

KleineLai VIP lid

Dec 30, 2017
    14,228
    28,201
    113

Haha ja ik geloofde pas echt dat het een meisje was na de 3e echo met 30 weken :D
    Kleertjes kopen vond ik ook moeilijk, er is zoveel voor meisjes! Voor jongens vind ik het echt een stuk makkelijker. Er is minder en daardoor is het allemaal vaak net iets betere kwaliteit dan voor meisjes. Ik heb wat dingetjes bij de H&M vandaan maar echt flutkwaliteit hoor.. dat ben ik bij de jongetjesafdeling niet gewend!

Nina Sanders likes this.
  5. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

Aug 1, 2016
    38,191
    45,331
    113
    Ja en ik word helemaal gek van alle keuze. Dat werkt bij mij niet. Ook met al die streamingdiensten bijv. Mijn man kan echt een kwartier of langer gaan zappen om te zoeken. En vindt dan ook niks. Ik word daar echt gek van. Geef me hoogstens 3 keuzes en dan kom ik er wel uit.

Met kleding voor de kinderen dus net zo. Kijk ik op Zalando, pfffff.. 1000+ resultaten. Serieus? o_O Maar kijk ik gewoon op een webshop van een merk zelf dan is alles super overzichtelijk, overzichtelijke sale pagina (favoriet hier, ik ga echt geen dure dingen kopen voor de hele kleintjes, nu met O en mini O qua jassen vind ik het een ander verhaal worden maar qua newborn niet). En er is idd ZO veel meisjeskleding.. maar dat is niet de voornaamste reden dat ik nog niet heb geshopt hoor. Ik kan het nog steeds niet écht geloven. Ik denk dat dat pas tijdens de bevalling komt hahaha!

6. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

Aug 1, 2016
    38,191
    45,331
    113
    Oh en H&M flut? Ik heb echt super mooie items van de jongensafdeling. Die ik nu voor de 2e keer door ga geven (en dus 3x meegaan • ik gooi het allemaal bij elkaar in de was en ook in de droger). Denk dan aan gebreide kabeltruien of (fijn)gebreide items. Meisjesdingen heb ik daar dus nog niet echt geshopt.

7. KleineLai

KleineLai VIP lid

Dec 30, 2017
    14,228
    28,201
    113
    Ik heb precies hetzelfde! Eeuwigheid bezig met instellen van je voorkeuren en dan heb je nog 6000+ resultaten.
    H&M vind ik bijna ook teveel, voor meisjes dan hebben ze zoveel!

Kwaliteit wisselt ontzettend bij de H&M, dat ken ik ook wel van de jongens, maar voor meisjes is het echt erg. Ik had een setje van 2 pyjamaatjes voor 17 euro of iets. Niet super duur maar ook niet goedkoop (vind ik) Na 3x dragen was het al kapot.
    Het ene pyjamaatje bij de oksel, een naadje los, en de andere was de stof gescheurd bij het drukkertje

Aloria and Nina Sanders like this.
  8. Kache

Kache VIP lid

Jan 11, 2012
    6,257
    1,165
    113
    Ik geloof dat je al weer wat rustiger slaapt met alle ervaringen en adviezen, maar voeg die van mij toch nog even toe ;).

Mijn tweede heeft tot 36 wkn in stuit gelegen, spontaan gedraaid, blijven liggen tot thuisbevalling en niet ingedaald tot de vliezen braken bij 10 cm ontsluiting. Ze is met het water naar buiten gespoeld :cool:...

Mijn derde heeft tot 35 wkn in stuit gelegen, toen dwars gaan liggen :rolleyes:. Daarom met 37 wkn bij gyn voor versie, maar net die nacht was ze spontaan weer gedraaid. Even spannend, maar ze was niet teruggedraaid naar stuit maar keurig met hoofdje naar beneden. Gyn zei toen al, ze heeft veel ruimte, als ze volgende week (38 wkn) weer verkeerd zou liggen, dan zou ik nog terug mogen komen voor weer een versie ondanks de termijn. Niet nodig. Is keurig blijven liggen, maar niet ingedaald (daarom toen vliezen spontaan braken platte bedrust opgelegd gekregen :rolleyes:, maar dat is weer een heel ander verhaal), uiteindelijk thuis geboren zonder problemen.

Nina Sanders likes this.
  9. Eevie82

Eevie82 Bekend lid

Jun 2, 2018
    892
    1,186
    93
    Female
    Ik zag de topictitel en ik wilde je moxa adviseren, maar lees dat je daar al mee bent begonnen. Bij mij had het wel effect, ik weet zeker dat ze heeft geprobeerd te draaien (hele volksverhuizing) maar dat het haar niet is gelukt. Een versie daar durfde de gyn niet aan te beginnen, het binnenste vlies was namelijk al kapot en dat zat als een boterhamzakje om haar heen “gekleefd”. Mijn gevoel zei ook, als het haar zelf niet lukt zal ze vast met een reden zo liggen. Daarom in goed overleg besloten tot een sectio. Toen bleek haar navelstreng 2x om haar nek te zitten én ultrakort te zijn. Dus heel blij met de sectio. Vond het enorm meevallen, maar wellicht ook omdat mijn prio anders was met baby op de Nicu. Ik werd op de vierde dag ontslagen, dag 3 dacht ik nog “morgen naar huis, hoe dan” maar dag 4 ging het al veel beter. Wel op mijn allereerste moederdag naar huis zonder baby.
    Lang verhaal kort, hopelijk draait ze nog zelf, al dan niet met hulp van moxa.

Nina Sanders likes this.
  10. SJD1988

SJD1988 Fanatiek lid

Oct 29, 2017
    3,144
    3,509
    113
    Female
    Lang verhaal kort: na twee mislukte versie pogingen ben ik gegaan voor een stuitbevalling en ik had het achteraf niet anders willen doen :thumup: In ons ziekenhuis was het protocol dat een OK team stand-by stond en een gynaecoloog in de kamer aanwezig, gelukkig niet nodig gehad maar ik vond het wel een prettig idee voor als het niet lekker zou vlotten, uiteindelijk was ze er in 3,5 uur :thumup: Voor mij speelde mee dat ik wist dat F niet heel groot was en ik ben me heel erg gaan inlezen in voor/nadelen, bevalhoudingen bij stuit etc etc. Ik denk dat je vooral heel goed naar je gevoel moet luisteren, waar jij je tegen die tijd (als je kindje nog in stuit ligt) het beste bij voelt :)

Nina Sanders likes this.
  11. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

Aug 1, 2016
    38,191
    45,331
    113
    Bedankt voor de reacties. Slapen doe ik nog steeds slecht @Kache masr meer omdat ik niet lekker meer lig etc haha. Goed om te lezen dat het bij jou vanzelf goed kwam.

@Eevie82 ja moxa ben ik idd mee begonnen deze week. Eerst bij de acupuncturiste zelf woensdag en sinds gisteren zelf ook. Ik merk wel veel beweging op dus ben benieuwd. Sta er heel open in.

Hoop dat ze idd spontaan draait! :)

SJD1988 likes this.
  12. Jinino

Jinino Lid

Jul 17, 2021
    27
    8
    3
    Female
    Ik ben in stuit bevallen van de tweede. Dit omdat de baby’s bij mij in de buik de neiging hebben, om op het allerlaatste (lees tijdens bevalling) moment nog te draaien.

De eerste heeft zich een stukje gedraaid, en lag met de schouder ervoor. Met alle toeters, bellen, scharen,pomp, tang gehaald.

En de tweede heeft zich in volkomen stuit gedraaid tijdens de bevalling, en ben binnen 5u bevallen 3x persen. Zonder allerlei rituelen, en slechts een heel klein scheurtje 1 of 2 hechtingen nodig gehad dus viel allemaal mee.

Nu zwanger van nummer 3, denk dat deze koprollend eruit komt ofzo

Nina Sanders likes this.
  13. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

Aug 1, 2016
    38,191
    45,331
    113
    Het kan dus wel, een soepele bevalling in stuit :p

Denk dat die van jou idd een dubbele salto maakt ;)

14. Jinino

Jinino Lid

Jul 17, 2021
    27
    8
    3
    Female

We schelen 2 dagen zie ik, dus ik zal het je laten weten haha.

ik denk wel dat de grootte van baby 1 ook mee heeft gespeeld, breder geboortekanaal

Nina Sanders likes this.
  15. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

Aug 1, 2016
    38,191
    45,331
    113
    Toevallig vandaag weer een extra check bij de vk. Benieuwd of mevrouw zich al heeft weten te draaien afgelopen 1,5 week. Mijn gevoel zegt van niet. Wel hele drukke baby gehad.

16. Ienemine

Ienemine Fanatiek lid

Feb 20, 2018
    1,514
    853
    113
    Female
    Onze middelste heeft tot 35.6 in stuit gelegen (grote baby) s avonds ging ik op de bank zitten waarop ik zei he ze is gedraaid want ik voel haar hoofd niet meer van boven. Volgende dag naar de gyn want ze zouden haar proberen te draaien en die bevestigde wat ik voelde en ze was ook gelijk ingedaald.
    Stuitbevalling mocht ik niet vanwege vacuümverlossing eerste kindje en vanwege de grote.
    Ik zou je echt niet te druk maken er kan nog zoveel veranderen.

Nina Sanders likes this.
  17. pluk

pluk VIP lid

Dec 13, 2005
    16,246
    4,479
    113
    Hier heeft de jongste tot 38 weken netjes met het hoofd naar beneden gelegen om vervolgens overdwars te gaan liggen.

Een draaipoging gehad, de gyn had haar goed liggen en je zag haar gewoon weer overdwars gaan liggen. Dus werd er een keizersnee gepland.

Week later opgenomen blijkt ze tijdens de controle echo goed gedraaid te zijn. Verpleegkundige vond dat we dan wel weer naar huis konden maar ging nog even overleggen met de gyn, die besloot ( ook gezien mijn eerste bevalling) de ks door te laten gaan.

Maar goed ook want toen ze haar uit mijn buik wilden pakken was ze alweer gedraaid en hebben ze haar met de tang onder mijn ribben weg moeten haleno_O.

Herstel van de ks viel mij ontzettend mee ( net als bij de eerste). Na 3 dagen ( op eigen verzoek) naar huis en scharrelde meteen alweer rond.

Bij ks nr 1 niet misselijk geweest , bij nr 2 kelderde mijn bloeddruk en werd ik misselijk maar dat was, na 1 of andere toevoeging aan het infuus, ook zo weer over

Nina Sanders likes this.
  18. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

Aug 1, 2016
    38,191
    45,331
    113
    Kleine positieve noot: ze is terug gedraaid bleek zojuist bij de controle, even met de echo gekeken. Nog allesbehalve ingedaald en zat vruchtwater dus hopelijk blijft ze zo liggen..

Moto likes this.
  19. KleineLai

KleineLai VIP lid

Dec 30, 2017
    14,228
    28,201
    113
    Spannend :D
    Hier draaide ze pas in week 40, en in die week was ze zó druk! 2 dagen later bij de echo bleek ze te zijn gedraaid!! Ik denk dat ze dat dus toen aan het doen was. Dus wie weet!

Nina Sanders likes this.
  20. KleineLai

KleineLai VIP lid

Dec 30, 2017
    14,228
    28,201
    113
    Oh nou kijk! Super! :D

Nina Sanders likes this.

Share This Page