stuitligging

Discussion in 'De bevalling' started by AlmostMummy, Feb 13, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. AlmostMummy

AlmostMummy Actief lid

Nov 26, 2007
    302
    0
    0
    hey dames

Wie heeft er ervaring met een stuit bevalling?

2. Kalush

Kalush Fanatiek lid

Jan 7, 2006
    2,694
    0
    0
    Noorden v/h land
    Ik heb er geen ervaring mee maar onze kleine lag ook een hele tijd in een stuit, op het laatste moment is hij gedraait gelukkig.
    Ik heb me wel laten informeren over een stuitbevalling.
    Iedereen rade het mij af om het te doen, het ziekenhuis wilde wel een stuitbevalling maar de meesten zeiden dat je het risico nooit moet nemen.

Ik denk ook wel als je er zelf positief over bent dan moet je het altijd proberen, je bent ook zo in de OK wil het niet lukken.
    Ik had twijfels en vandaar dat ik niet voor een stuitbevaling had gekozen.

Succes met je keus en met de bevalling!

3. kimkivits

kimkivits Fanatiek lid

Jun 28, 2006
    2,209
    0
    0
    Eigen zaak, fotografe
    eindhoven
    aidan heeft tot 36 weken in stuit gelegen.
    op de controleafspraak van 37 weken was hij ineens gedraaid, maar anders had ik gekozen voor een ks. had het zelf niet aangedurfd. in elk geval succes bij de keuze die je maakt!

4. Kisbaba

Kisbaba Fanatiek lid

Sep 23, 2007
    3,211
    1
    0
    moeder, huisvrouw, en ik heb een B&B voor fietsgas
    Gezelligste stadje i
    Wordt er geen draaipoging meer overwogen?

Onze baby lag ook tot 10 dagen geleden in stuit, dus dacht ik: ojee, ook voor ons een stuitbevalling...
    In het ziekenhuis hebben ze me verteld dat ze bij voorkeur geen stuit doen bij diabeten (ik ben diabeet) dus dan zou het een keizersnede worden. Maar goed: gelukkig draaide de baby zich, dus hoef ik er zelf niet over na te denken.

Wel kan ik je vertellen van de moeder van onze buurvrouw. Zij kreeg zeven kinderen waarvan er 3 of 4 met stuit, en zei vertelde dat ze geen verschil had kunnen vernemen.

Ook mijn vriendin kreeg haar tweeling met stuit, maar dat waren kleine kindjes, allebei rond 4 pond, dus zij vond het ook niet vervelend.

Tja... moeilijke keuze. Kan me voorstellen dat het niet makkelijk is om te beslissen. Heel veel sterkte ermee.

5. AlmostMummy

AlmostMummy Actief lid

Nov 26, 2007
    302
    0
    0
    ja er wordt a.s. vrijdag eerst een echo gemaakt dan een draaipoging..dan ben ik 36 weken maar ik twijfel nog enorm drm wou ik graag jullie mening

k w8 het eerst ff af tot vrijdag

6. Maeve

Maeve Actief lid

Nov 18, 2007
    297
    0
    0
    Pedicure
    Maastricht
    Bryan lag ook in een stuit.
    Ze hebben een draaipoging gedaan in de 36e week, dit helaas zonder resultaat, meneer bleef liggen zoals hij lag.
    Hierdoor kregen we de keuze, vaginale bevalling of geplande keizersnede.
    Ik zou zo een vaginale mogen doen, omdat ik diverse factoren in het voordeel had, was de 2e voor mij, 1e is wel normaal geboren, het zou een niet al te grote baby zijn enz enz.
    Ik kon alleen niet kiezen. Vaginaal zou, zoals men zei, voor mij beter zijn qua genezing achteraf, en Keizersnede zou beter zijn voor de baby.
    Heb uiteindelijk de man van mijn nichtje gebeld, hij werkt op de neonatologie, en heb hem om een objectief advies gevraagd.
    Zijn advies was om voor de Keizersnede te gaan, omdat er best wel wat risico's kleven aan een vaginale bevalling voor de kleine.
    Uiteindelijk heb ik besloten voor die KS te gaan, want wie ben ik om zo'n klein frummeltje al zoveel risico te laten lopen.

Achteraf ben ik blij met mijn keuze, het is me 200% meegevallen, zou het zo weer doen.
    Op de dag zelf en tot een 3 dagen na de KS dacht ik wel ff 'waar ben ik aan begonnen', maar van de andere kant, 3400 gram in stuit naar buiten duwen, lijkt me ook geen pretje.

Ik zou zeggen, praat eens met de gyneacoloog erover, probeer de keuzes goed te overwegen, JIJ moet er achter staan he.

Maar wie weet, misschien lukt de Versie bij jou wel!
    Heel veel succes.

7. debora21

debora21 VIP lid

Jul 4, 2007
    12,280
    0
    36
    Noord Brabant
    Ook geen ervaring met een stuitbevalling: Net als bij Maeve is bij mij ook de draaipoging mislukt. Ik heb ook gekozen voor een geplande keizersnede, omdat ik geen risico voor de kleine wilde lopen. 2 weken geleden heb ik de keizersnede gehad, en de dag erna ging ik zelfstandig naar het toilet, 2 dagen later liep ik alweer bijna rond alsof er niks gebeurt was! Dus ik was ook blij met mijn keuze!

8. littleladybug

littleladybug Niet meer actief

Een vriending van mij heeft 3 kinderen gehad en alle 3 in stuit. Zij heeft bij alle 3 de kinderen een vaginale bevalling gehad en dit beviel (letterlijk haha) haar heel goed.

9. AlmostMummy

AlmostMummy Actief lid

Nov 26, 2007
    302
    0
    0
    heel erg bedankt voor jullie reacties..ik heb er heel veel aan.vind het gwoon onwijs moeilijk om een keuze te mkn..morgen ga ik het zien en ik wil alleen dat me kleintje gezond ter wereld komt.Dus ik w8 eerst af of de draaipoging lukt zo nie dan ga ik nadenken wat ik nou precies wil..

stel dat ie niet wil draaien mag je dan zelf een dd kiezen wanneer de ks wordt uitgevoerd?

10. marjan123

marjan123 Actief lid

Feb 10, 2007
    171
    0
    0
    Bij mij is de kleine vorige week pas 'goed' (head first) gaan liggen, in week 38 dus. Uit zichzelf. Tot week 36 lag het in stuit, toen ging het goed liggen, toen plotseling in week 37 wéér in stuit. En vervolgens dus weer uit zichzelf goed gedraaid (behoorlijk wat geweld gehad in die buik van mij).

Een draaipoging is zeker niet iets dat je automatisch zou moeten doen vind ik. Ten eerste ligt het kindje niet voor niks zoals het ligt, ten tweede is het een tamelijk ingrijpend iets (CTG's voor en na, infuus met weeënremmers, de hele rattaplan, het draaien zelf is ook níet fijn), zowel voor moeder als kind, en ten derde draait het vaak gewoon weer terug, zelfs als de draaipoging slaagt. Kortom: goed nadenken voordat je iets van een draaipoging onderneemt. Laat je goed voorlichten.

Je mag overigens niet zelf een datum prikken voor een ks, dat doet het ziekenhuis. Kan goed zijn dat ze het dan al wat eerder halen dan je geplande datum.

Succes!

11. Maeve

Maeve Actief lid

Nov 18, 2007
    297
    0
    0
    Pedicure
    Maastricht
    Voor zover ik weet streven ze naar een geplande KS in de 38e week. Ik kreeg hem later ivm feestdagen, kleinere bezetting op de OK's, dus geen plek

Draaipoging is idd geen pretje, maar ik vind ook dat er sterk overdreven over gedaan wordt. Heb het zelf meegemaakt, en je wordt zeer goed begeleid, controles voor tijdens en na de versie. Bij minste geringste twijfel beginnen ze er niet eens aan, zodra je zelf aangeeft te willen stoppen, stoppen ze meteen.
    Wat je wel in je achterhoofd moet houden is dat ze het kindje gelijk halen, mocht er iets misgaan, dus dan heb je wel een prematuurtje.

Maar je moet daar zelf 100% achter staan samen met je partner, de voors en tegens overwegen.

12. AlmostMummy

AlmostMummy Actief lid

Nov 26, 2007
    302
    0
    0
    oke nu snap k het allemaal wat beter..ik zie er eigenlijk ook wel tegenop..dat gedraai zal vast wel pijn doen en daarna zker pijn in je buik die injectie waar krijg je die eigenlijk? Als k wil stoppen dan doe k dat gelijk maar wat betekend dat dan? Dat ik elke keer gwoon gecontroleerd wordt of ie nog inde stuit ligt of is me kans dat ik dan nog een ks kan krijgen verkeken.Ja het kan idd zo zijn dat ie na dat gedraai weer in dezelfde positie terechtkomt maar ja dat weet je nie van te voren pff wel moeilijk allemaal hoor

13. jingels

jingels VIP lid

Jul 8, 2006
    7,742
    1
    0
    Hier een onvolkomen stuit en mislukte draaipoging.
    Daarom een geplande KS.

14. debora21

debora21 VIP lid

Jul 4, 2007
    12,280
    0
    36
    Noord Brabant
    @almostmummy: De draaipoging is zeker niet prettig, maar ik heb het echt niet als een trauma ervaren ofzo! Je wordt idd goed begeleid. Je krijgt een infuus in je hand of arm. Het blijft natuurlijk altijd een risico, en meestal lukt het gewoon niet... Of die kleine eigewijze draaien zich weer vrolijk terug.

Als jij aangeeft dat je wilt stoppen zal niemand daar moeilijk over doen: het is jouw lijf! En dan krijg e gewoon je controles bij de gyn ipv bij je vk. Ze wilde bij mij de keizersnede met precies 39 weken doen, maar vanwege onderbezetting is het een dag eerder geworden.
    Als je kiest voor een natuurlijke bevalling, en het schiet niet genoeg op met de ontsluiting dan krijg je dan een keizersnede...

15. AlmostMummy

AlmostMummy Actief lid

Nov 26, 2007
    302
    0
    0
    debora21 dank je wel meid..nou een infuus daar zie k dus al zo tegenop haat naalden pff,maar ik moet doorzetten van mezelf..bedankt voor de informatie

jingels: hoe heb jij de draaipoging ervaren?

16. Maeve

Maeve Actief lid

Nov 18, 2007
    297
    0
    0
    Pedicure
    Maastricht
    Idd, infuus in mijn hand gehad, en zelfs al zou je de draaipoging weigeren, heb je nog altijd het recht op de keuze KS/Vaginaal. Jíj bent de baas.

Versie was idd pijnlijk, zeker de dag erna, spierpijn! Maar ook ik heb er geen trauma's aan overgehouden. Ook op de ctg was niks bijzonders te zien tussendoor en na het draaien, kleine heeft er m.i. geen hinder van gehad.

Alvast veel succes morgen!

17. AlmostMummy

AlmostMummy Actief lid

Nov 26, 2007
    302
    0
    0
    dank je wel maeve en is ie daarna bij jou nog gedraaid of bleeft ie liggen hihi

k wist nie dat ik dan nog de keuze had d8 dat het samenging..nou danw eet ik dat en ga ik samen met mijn man ff overleggen maar ik denk dat ik het tog wel probeer..

18. Maeve

Maeve Actief lid

Nov 18, 2007
    297
    0
    0
    Pedicure
    Maastricht
    Bij mij heeft de versie geen nut gehad, ze kregen hem met geen mogelijkheid gedraaid.
    Heb daarna dus voor de KS gekozen, weloverwogen natuurlijk.

19. Kisbaba

Kisbaba Fanatiek lid

Sep 23, 2007
    3,211
    1
    0
    moeder, huisvrouw, en ik heb een B&B voor fietsgas
    Gezelligste stadje i
    Mijn zus heeft ook een draaipoging gehad.
    Ze ging er echt voor liggen, en dacht dat de gynaecoloog eerst gewoon even voelde hoe het lag. Maar dat bleek het draaien al geweest te zijn! Ze heeft het dus helemaal niet als draaipoging gevoeld, ze was dan ook hoogstverbaasd dat het al klaar en gelukt was!

Zij is dus altijd nog vol lof over haar draaipoging.

20. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Beste AlmostMummy,
    Heel veel succes vandaag met de echo en draaipoging!
    Maar je vroeg om ervaringen met stuitbevallingen.
    Bij ons is Ruben nadat Malou geboren was in onvolkomenstuitligging gedraait (met de billetjes voor de uitgang ;) ) Wij hebben het er samen met de gynaecoloog van te voren over gehad en besloten om het zo te gaan proberen, mocht het niet (goed) gaan dan over op een keizersnede. (is tijdens de bevalling nogmaals tersprake gekomen). Maar Ruben is 'gewoon' vaginaal geboren. Een paar keer persen en ik had naast een klein prachtig meisje ook een klein prachtig knulletje bij me liggen. De bevalling is prima gegaan, Ruben heeft er niets aan overgehouden (denk aan zuurstof gebrek, klem zitten). En ik heb er ook niets geks aan overgehouden, geen knip, slechts 2 schaafplekjes. Wel was hij niet erg groot (2045gram 47cm), misschien dat dat ook nog mee kan tellen voor jullie beslissing om te gaan voor vaginaal bevallen of bevallen door middel van een (geplande) keizersnede. Maar mij is het dus achteraf heel erg mee gevallen. Het is dat we hier verder geen kindjes willen, maar mocht ik nogmaals moeten bevallen en het kindje ligt in stuit, zou ik het zo weer doen.
    Succes, en laat je even weten hoe de draaipoging is gegaan?
    En owja, ik weet even niet meer of er al iemand op geantwoord had maar de gynaecoloog bepaald de datum, meestal 38-39 weken en niet in het weekend. Wel mag je bijvoorbeeld aangeven dat je een bepaalde datum liever niet wil (bijv, datum dat er een dierbare is overleden).
    Liefs, Bolbuikje.

Share This Page