stuitligging

Discussie in 'De bevalling' gestart door AlmostMummy, 13 feb 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. AlmostMummy

AlmostMummy Actief lid

26 nov 2007
    302
    0
    0
    Hallo dames

k ben net wakker was eht moe heb een middagdutje gedaan.de ochtend in het ziekenhuis was erg vermoeiend..Ik heb eerst een echo gehad en daarop was idd te zien dat het kindje in een stuit ligt want daar waren ze nie zker van.Heb een prikkie gehad in me bovenbeen en lag ff aan ctg toen kwam de gyn en ze heeft geprobeerd het kindje te draaien maar het lukte niet hij bleef heel koppig op ze plekkie hihi..NOu heb ik voor komende week weer een afspr op vrijd en dan gaan ze kijken of ie vanzelf gedraaid is zo nie dan gaan we bespreken wat we gaan doen dus deze week moet kgoed gaan nadenken wat ik wil..gwoon vaginaal of een ks. de gyn zei wel je kan een vaginale bevalling doen maar als de bevalling te lang duurt dan wordt het tog een ks..dus ik goed nankden wat ik wil en wat me beter lijkt voor ons tweetjes..heel spannend allemaal hoor..

maeve;hoe is jou ks gegaan? is het herstel lang en pijnlijk?
    kasaba:gelukkig voor je zus hihi bij mij deed het wel pijn want hij ligt echt bij me ribben daar met ze koppie en hoe hard ze ook duwde met ze tweetjes hij wou maar niet..
    bolbuikje:bedankt voor je lieve berichtje zoals jij verteld daar denk ik nu ook aan om het zo te doen maar ik wil het tog liever nog goedtot me laten doordringen en dan een keuze mkn.

2. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Jammer zeg dat het niet gelukt is! Misschien volgende week dat het wel lukt.

Stuitbevalling/Keizersnede, aan beide keuzes zitten natuurlijk risico`s, heb het er samen over en met je gynaecoloog.

En ik inderdaad goed na gaan denken wat jullie willen, waar je je goed bij voelt.

Succes!

3. AlmostMummy

AlmostMummy Actief lid

26 nov 2007
    302
    0
    0
    ja dat is waar inderdaad maar ik heb van de gyn een boekje mee gekregen waar ik alvast in kon lezen wat info zodat ik makkelijker een keuze kan maken maar ja ik w8 eerst af wat ze vrijdag zien..mss ligt ie dan wel goed ik voel wel heeel veel gedraai elke keer steekt er zo een bobbel uit hihi gek om te zien

4. Maeve

Maeve Actief lid

18 nov 2007
    297
    0
    0
    Pedicure
    Maastricht
    Jammer dat het niet gelukt is. Hoe heb je het ervaren?

De KS is mij heel goed afgegaan, ik liep de dag erna al wat rond, 2 weken erna heb ik al een klant de voeten behandeld en deed ik weer zelf mn huishouden.
    Het litteken is best klein en snel genezen, heb er alleen nog een doof gevoel boven, maar ja is ook nog geen 7 weken geleden.
    Het herstel vind ik niet langer dan een vaginale bevalling, alleen de pijn zit op een andere plek, bij ks in de buik, en bij vaginaal van onderen.
    De 1e dag en de 2e dag zijn het pijnlijkst, maar lang leve de pijnstillers, daarna doet het eigenlijk alleen nog maar écht pijn als je ineens keihard moet lachen, en ook dat is na een weekje of 2 over.
    Nu kan ik er dus alleen maar positief over praten, maar hou in je achterhoofd dat het sowieso een operatie is, en dat er ook mensen zullen zijn met een negatieve ervaring.
    Van de oudste ben ik vaginaal bevallen, was geen stuit, maar was ook niet alles, het is eigenlijk als je nagaat allebei niks, maar het zal er uit moeten he, en wat je er voor terugkrijgt is priceless!

Heel veel succes met beslissen.

5. kleine Jantje

kleine Jantje Actief lid

13 okt 2006
    154
    0
    0
    hier ook een moeder die een stuitbevalling vaginaal prima heeft doorstaan. De draaipoging was bij mij ook mislukt..eigelijk niet eens geprobeerd. Ik heb een hekel aan prikken en overlegde dat met de gyn. Die zei toen dat hij eerst met de echo ging kijken en voelen hoe groot de beeb was....hij gaf ons daarna een slagingskans van 20%...niet veel vonden wij zelf....vervolgens nogeens overwogen dat ik zon hekel aan prikken heb en toen heeft hij zonder infuus etc gekeken of er enige beweging in te krijgen was....zijn bevinding gaf de doorslag...het zat "muurvast" zei die en de kans dat het zou lukken werd alleen maar minder.....dus toen hebben we de poging verder niet doorgezet.

Ik wilde heel graag vaginaal bevallen..ook omdat 2 gyn tegen mij zeiden dat ik het aan zou kunnen..verder rijd ik paard en wilde ik graag heel snel weer op de been zijn...het bezwaar van een kz en de gevolgen van het niet mogen tillen en begrenst zijn in mijn doen en laten (geen auto rijden terwijl ik in een dorpje woon) zou niets voor mij zijn...dan zou er echt iemand naast me moeten blijven die zou voorkomen dat ik teveel doe.

Uiteindelijk was ik 11 dagen over tijd...de beeb zou na 14 dagen over tijd gehaald worden en wij hadden die dag een afspraak om die ks te bespreken in het zh en de narcose ed door te spreken voor 3 dagen later. Wij verzochten de gyn. te kijken of er niet toch enige ontsluiting was..wat hij niet verwachtte....maar waar ik wel op hoopte...en ja dat was er....ik mocht meteen blijven en ik ben toen ingeleid.....om 14.00 uur werd ik aan het infuus gezet en om 18.00 uur was onze meid er (3110 gram)....ik moet zeggen dat het wel even spannend was want mijn laatste wee kwam niet echt op gang dus die moest ik zelf op eigen kracht "bedenken" mede waardoor ze met een spgar score van 4 is begonnen. Uiteindelijk is alles prima verlopen...ach ze had uiteindelijk geen apgar score 10 maar een 8...Ik vond het ook super hoe snel de kinderarts er was nadat ze eruit was...dat regelen ze heel goed als ze weten dat je een stuitbevalling hebt.
    Ik denk dat je moet vertrouwen op wat de gyn. jou verteld en je moet vertrouwen hebben in dat hij je goed kan begeleiden.

Net wat ik al aangaf..ik vond de nadelen van een kz te zwaar opwegen en vind een natuurlijke bevalling logischer..zeker als de gyn-en daar achter staan. Wij bleken hier in het zh ook 2 gyn. te hebben met veel stuit-bevallingen ervaring..en die hadden dienst toen ik beviel dus dat geeft ook extra zekerheid.

Mijn ervaring is dus niet dat ze het eerder halen wanneer je kiest voor een ks...maar volgens mij is het per zh heel verschillend.

Eerst dacht ik dat ik het met een tweede niet meer zou durven..maar nu ik een verloskundige heb gesproken zei die heel terecht dat ik het al een keer gedaan heb dus dat je weet dat je het kan..zij zei dus terecht dat ik het zo weer zou moeten durven als het nu weer zo zou zijn....

Succes met je keuze...je moet hem toch zelf (samen) maken

6. AlmostMummy

AlmostMummy Actief lid

26 nov 2007
    302
    0
    0
    maeve..ja hoe k het heb ervaren..k was heel duizelig die dag en misselijk had nie goed geslapen vast door de zenuwen waardoor het me zwaar viel maar als ik gwoon nergens last van had was het echt te doen..deed niet echt pijn alleen af en toe maar dat kon ik makkelijk aan.
    k heb gster voor de trein gerend :bloos: en in de avond had k pijn in me buik nie normaal was hard en nu voel ik getrap in me zij en in het midden van me buik heel raar dus ik denk dat ie wel een beetje gedraaid is weer...vrijd hoor ik het

kleine jantje: bedankt voor het delen van je verhaal en ik begrijp jou standpunt heel erg goed daar zit ik ook aan te denken het heeft allebei wel voor en nadelen dat maakt voor mij de keus moeilijk,de gyn zei we kunnen het vaginaal proberen en als het iets te lang duurt dan krijg je gelijk een ks omdat ze hoofie boven zit..drm twijfel ik is echt lastig maar k kom er hopelijk wel uit,

7. moedergans

moedergans Actief lid

13 apr 2007
    373
    0
    0
    mamma & catering mw.
    zuid holland
    Er is geloof ik ook een groot risico's verschil tussen of het een eerste of een 2e of latere bevalling is.

Bij een eerste kindje is de kans groter dat het hoofdje er niet op tijd uit komt en het daardoor al begint te ademen terwijl het nog niet volledig geboren is.

Bij een 2e of later kindje is de boel al wat opgerekt en gaat de bevalling sneller en makkelijker.

Ik ben zelf een "stuiter" toen der tijd is dit niet opgemerkt door mijn moeders arts en kwam het pas aan't licht toen m'n voeten naar buiten kwamen.
    Ik heb dus idd zuurstof tekort gehad, maar er verder niets aan overgehouden.
    Ik was een eerste kindje.

Nu ligt ons dametje ook in een hardnekkige stuit (bij iedere controle ligt ze het zelfde) En ondanks dat er nog tijd zat is. Waarschuwde onze gyn er wel voor dat ze dus zo zou kunnen blijven liggen (voorkeurs houding)
    Toch denk ik dat ik nu in eerste instantie voor een vaginale bevalling zal kiezen, als ze zo blijft liggen.
    Omdat het ons 2e kindje is. En de eerste ook vrij vlot is geboren.
    En aan een keizersnee ook zo de nadelen verbonden zijn.

Maar bij een eerste kindje zou ik denk ik toch anders kiezen, tenzij de arts zelf zou zeggen dat het de moeite van 't proberen waard is.

Je moet er zelf gewoon helemaal achter staan en goed overleggen met de arts denk ik.

8. Minie79

Minie79 Lid

8 sep 2006
    88
    0
    0
    Schiedam
    Ik heb ook een stuitbevalling gehad. De dag voor de draaipoging kwam de bevalling spontaan op gang. Ik mocht nog kiezen voor een ks, maar het ging zo hard dat ik het zelf wilde proberen. Na 5 uur ontsluiten en een half uur persen was onze zoon er; hij was 7 pond. Ik vond het goed te doen en was blij dat ik geen ks hoefde; dat is nl ook niet niks. Als een stuitbevalling vlot verloopt en het persen gaat goed is er geen reden om niet vaginaal te bevallen. Vertrouwen in de gyn is wel belangrijk. Het is ons eerste kindje trouwens.

9. Wicjuh

Wicjuh VIP lid

14 apr 2006
    6.700
    0
    0
    MeiTaiverkoper
    Harderwijk
    @ AlmostMummy :

Vandaag moet je volgens mij weer naar de gyn, als ik het goed gelezen heb.
    Ik hou je topic even in de gaten, ik zit in hetzelfde schuitje. ;)

Succes met de beslissing ... ik vind m moeilijk...

10. Mirthe81

Mirthe81 Bekend lid

21 feb 2008
    590
    0
    0
    Nova lag in een half onvolkomen stuit. We zouden net een afspraak hebben bij de Gyneacoloog om de mogelijkheden te bespreken, maar 's ochtends braken m'n vliezen.
    Toen is het een spoedks geworden. Ik had me via internet al goed ingelezen in de mogelijkheden.
    Draaien zag ik zelf niet zo zitten omdat m'n placenta aan de voorwand lag en mijn moeder een kindje is verloren door een loslatende placenta. Blijf daar dus maar van af dacht ik.
    De ks en het herstel is me super mee gevallen. De volgende ochtend stond ik alweer onder de douche. Ik vind het wel heel jammer dat je veel mist van de bevalling. Ook had ik graag thuis gebleven, maar dat mag zowiezo niet met een stuit.
    Succes vandaag en ik ben benieuwd!

11. AlmostMummy

AlmostMummy Actief lid

26 nov 2007
    302
    0
    0
    Ik ben idd vandaag naar het zk gegaan..ik had vanochtend een afspr..k heb eerst weer een echo gehad en ja hoor hij ligt nog steeds in de stuit alleen ze beentjes de andere kant op maar hij ligt zeg maar dwars en toen hebben we de mogelijkheden besproken en k heb tog voor een ks gekozen en de gyn staat achter me..k wordt a.s maandag gebeld door de arts om een afspraak te maken en dan heb ik nog een afspr met de verpleegkundige om alle vragen te stellen die k maar wil..en k w8 nu op maandag en dan zal k de datum te horen krijgen het kan natuurlijk ook dat het allemaal vanzelf gaat je hebt zulke gevallen zei de gyn dat net op het laatste moment dat kind gaat draaien en je gwoon vaginaal kan bevallen dat is voor mij natuurlijk me wens maar nu kan het gwoon niet anders..

mirthe81: ja dat klinkt wel goed dat je goed herstelt bent bij sommige is dat net anders,maar k blijf hopen op het goede en het enige dat ik belangrijk vind is dat me kindje gezond ter wereld komt hoeveel pijn mij dat ook zou kosten..

WicJuh: heb jij ook al een draaipoging gehad enzo?

moedergans:bedankt voor je advies ik heb er idd goed over nagedacht en ik sta zker achter me besluit en meer als wachten kan ik nu niet doen..ben wel zenuwachtig af en toe gek idee eigenlijk

12. Wicjuh

Wicjuh VIP lid

14 apr 2006
    6.700
    0
    0
    MeiTaiverkoper
    Harderwijk
    Jep.
    Ik had gister een afspraak voor een liggingsecho. Beeb bleek stuit te liggen en gyn heeft toen meteen een draaipoging gedaan. Overigens zonder infuus/weeenremmer etc.
    Draaipoging is niet gelukt, beeb wilde gewoon niet. Daarna wel een half uur aan de ctg gelegen voor hartfilmpje en kijken of ik harde buiken/weeenactiviteit had.
    Volgende week terug. Ik neem aan voor nogmaals kijken hoe het ligt en overleg hoe verder dan. We moesten er zelf komende week ook maar even goed over nadenken en bespreken.

Goed besluit hoor, zeker als de gyn erachter staat bij je. Misschien draait de kleine nog voor die tijd, het gebeurt af en toe wel begreep ik.

13. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Succes meid, ben blij voor je dat je toch een keuze hebt kunnen maken!

14. AlmostMummy

AlmostMummy Actief lid

26 nov 2007
    302
    0
    0
    wicjuh: ja zo was het ook bij mij gegaan ik ben je nu net een stapje voor..de volgende keer dat je gaat gaan ze eerst een echo maken om te kijken of het nog steeds een stuit is en dan ga je de mogelijkheden bespreken en je krijgt advies van je gyn.nou maar hopen dat die kleine bij jou wel gaat draaien.

bolbuikje:dank je wel lieve meid ja de keus is gemaakt alleen afwachten of het wel nodig is :)

15. Maeve

Maeve Actief lid

18 nov 2007
    297
    0
    0
    Pedicure
    Maastricht
    Mooi dat je er uit bent hoor. Is even n moeilijke keuze, maar je hebt nu wel wat om naar toe te leven.
    Spannend hoor!

16. Kenzo

Kenzo Lid

12 mrt 2007
    95
    0
    0
    Bij mij ligt het ook in een stuit, zo bleef ze ook liggen.
    Aanstaande woensdag zal ik dan ook een keizersnede ondergaan.

Er is niet geprobeerd haar te draaien omdat de placenta in de weg ligt.
    Ik ben blij "tot nu toe" met deze keuze, en laat het maar over me heenkomen.

17. AlmostMummy

AlmostMummy Actief lid

26 nov 2007
    302
    0
    0
    kenzo:heel veel succes a.s. woensdag hoop dat het allemaal meevalt en dat je niet al te veel pijn zal hebben..Ik hoop van jou te horen hoe het gegaan is zodra je beter bent :)

maeve:ja het is tg wel een gekke gedachte k denk er heel vaak aan en ja tot die dag zelf kan me kleine nog altijd zelf draaien we weten het maar nooit he hihi..maar ik kijk er echt naar uit heb het nu wel zwaar met me dkke buik vooral de rugpijn en harde buiken vind ik vervelend

18. emmetje

emmetje Bekend lid

13 jul 2007
    517
    0
    0
    Ik zelf zou bij een (onvolledige) stuit ook altijd voor een KS kiezen. Zou ook geen draaipoging overwegen. Heb verder zelf geen ervaring ofzo, dit wordt mijn eerste :). De reden waarom ik zo resoluut voor een KS zou kiezen is dat ik iemand ken bij wie het kindje ook in stuit lag en deze is net na de geboorte (vaginaal) overleden. Waarschijnlijk was dit niet gebeurd als het een KS was geweest. Er zullen ook vast heel veel vaginale geboortes goed gaan wanneer het kindje in stuit ligt, maar ik zou het risico nooit nemen in ieder geval!

19. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    Hier nog 1 in dezelfde situatie.
    Baby ligt al vanaf week 22 in stuit en was afgelopen dinsdag nog niet gedraaid. Hij krijgt tot 5 maart om te draaien van de arts, daarna moeten we een beslissing nemen.
    Stuit ga ik niet doen.. veel te eng en 25 % kans op alsnog een KS. Draaien is de gyn niet zo happig op, dus dan wordt het een KS, daar staan we achter. Al moet ik het wel een plekje geven, niet de baby zelf aanpakken en op je buik krijgen zoals bij een normale bevalling.

20. Wicjuh

Wicjuh VIP lid

14 apr 2006
    6.700
    0
    0
    MeiTaiverkoper
    Harderwijk
    En met die laatste zin sla je precies mijn spijker op de kop... dat vind ik dus ook heel moeilijk. Denk ik althans, geen ervaring mee.
    Overigens gaat mijn, en ook de voorkeur van mn man, uit naar een ks als de beeb stuit blijft liggen.

Deel Deze Pagina