Stuk in de Pers

Discussion in 'Borstvoeding' started by geke, Jan 28, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mamalieske

mamalieske Fanatiek lid

Sep 14, 2006
    2,356
    0
    0
    Het stuk word misschien door bv gevende moeders als cru gelezen, maar ik als fv gevende moeder vind het ook wel eens plezierig om te lezen dat ik mijn kind "niet te kort" doe met flesvoeding zoals ons wel dagelijks verkondigd word, en wat ook diverse malen hier op het forum gebeurt is.

Niet leuk hé als zoiets je voor de voeten gegooid wordt, maar ach de meeste stukken zijn pro borstvoeding en houden dan ook zeker geen rekening met de gevoelens van moeders die geen bv kunnen of willen geven.

Of je het geschreven stuk gelooft of niet dat is een ander verhaal, daar laat ik me persoonlijk ook niet over uit, ik had gewoon weg geen andere keuze dan flesvoeding.

Maar ik hoop maar een ding dat het veroordelend vingertje eens stopt met wijzen als je geen borstvoeding geeft! (of wel borstvoeding geeft! want zelfs dan is er commentaar)
    Want dat continu verantwoorden waarom je geen bv geeft .... misschien helpt zo'n artikel daar wel bij?¿

2. stranger

stranger Fanatiek lid

Mar 28, 2006
    3,412
    0
    0
    Zucht... wat denk je hiermee nu te bereiken Mamalieske? We weten nu wel dat je vindt dat alle bv gevende moeders kv gevende moeders veroordelen.

3. mamalieske

mamalieske Fanatiek lid

Sep 14, 2006
    2,356
    0
    0
    Nee niet allemaal, sommige wel ja.
    Maar gelukkig zie ik in jullie reactie's dat ook jullie het vingertje niet kunnen waarderen ;) Lijken we toch meer op elkaar dan we dachten.

4. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

Sep 4, 2007
    4,576
    82
    48
    @mamalieske, waarom kan je het je uberhaupt schelen wat iemand ergens van vindt wat jij doet, mij boeit het geen fuck wat mensen van mijn beslissingen vinden hoor! Misschien moet je daar eens aan gaan werken dan zijn discussies als deze overbodig. Laat iedereen toch lekker lullen, ook al zouden ze gelijk hebben, lekker belangrijk :rolleyes:

5. jingels

jingels VIP lid

Jul 8, 2006
    7,742
    1
    0
    Wat een onmacht en frustratie en zo kinderachtig.

6. stranger

stranger Fanatiek lid

Mar 28, 2006
    3,412
    0
    0
    Het Voedingscentrum heeft al een reactie geschreven waar in ze het niet eens zijn met Sauer. Maar met name het volgende stukje vond ik heel erg goed:
    Want daar ergerde ik me aan in zijn stuk. Dat er ondervoede kinderen binnengebracht zouden worden omdat ouders te koppig zijn om kv te geven (even in mijn woorden). Nou, zelf heb ik de ervaring dat mijn zoontje stille ondervoeding kreeg omdat de hulpverlening faalde, niet ingreep en mijn onrust wegpraatte. En als je net bevallen bent, vertrouw je er toch op, zeker als het een gecertificeerd kraambureau en verloskundigenpraktijk is... Volgens mij zouden er veel minder kinderen problemen krijgen als de hulpverlening meer zou weten over bv.

Wat minder blij was ik met hun visie dat als bv niet lukt er flesvoeding gegeven moet worden. Ik heb ze al een mail gestuurd dat ft kolven ook een manier is en of ze daar meer aandacht aan zouden willen besteden... Ben benieuwd naar het antwoord!

7. paprika

paprika Fanatiek lid

Jun 29, 2006
    1,164
    0
    0
    Rotterdam
    Stranger: idd! Ben ook erg benieuwd of je überhaupt een reactie zult krijgen, en zo ja, wat die zal zijn.

Mamalieske: wat een misplaatst stuk zet je hier neer zeg, vind het maar raar. Nou ja, misschien niet raar maar wel ongepast en onvolwassen. Ik miste nog net de opmerking: "lekker voor jullie!" in je stuk, dat had het helemaal compleet gemaakt. En ik ben van mening dat het besproken artikel in de krant nergens mee helpt, en al zeker niet: het niet continu hoeven verantwoorden waarom je geen bv geeft. Maar ben blij dat jij er plezier aan hebt beleefd, zo'n borstvoedingsonvriendelijk stuk.

8. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

Aug 9, 2006
    3,051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Kan niks anders zeggen dan dat het triest is dat zo´n man de titel dokter voert

wbt mamalieske sluit ik me helemaal bij paprika aan

9. Manuela79

Manuela79 VIP lid

Aug 7, 2006
    10,145
    0
    0
    Hilversum
    @ mamalieske.... ik vraag me af waarom je mij quote in je bericht.

Ik geef namelijk Louise ook de fles. En ja, een fles met kunstvoeding. Door mijn borstverkleining (en wellicht andere factoren) kon ik helaas niet anders want ik had zo graag hier bij de bv mama's wil kletsen! Maar bv zat er gewoonweg niet in omdat het niet ging.

Ondanks dat ik de fles geef en vooral in het begin behoorlijk emo werdt van sommige opmerkingen (omdat ik zo graag bv had willen geven) wil dat niet zeggen dat kv dezelfde voordelen biedt als bv.

Daarom ben ik het eens met de mensen hier, niet dat je je kind tekort doet met een fles, maar de stelling van Sauer dat kv net zo goed is als bv. Want dat klopt gewoon niet.

Bovendien vind ik dat de keus bij de moeder hoort te liggen. Als een moeder kiest voor kv is dat haar goed recht en hoeft ze zich daarvoor niet te verantwoorden. Maar in Sauer's ogen moet een moeder die bv wil geven het zelf maar uitzoeken en krijgt ze daarin niet de nodige begeleiding, dat is gewoonweg belachelijk natuurlijk.

10. Nemo

Nemo Niet meer actief

@mamalieske: wie veroordeelt nu wie ? Wij hadden het er gewoon over dat het niet klopt wat die man zegt. Dus eerlijk gezegd snap ik jouw reactie niet. In elk geval klink je erg gefrustreerd.

11. mamalieske

mamalieske Fanatiek lid

Sep 14, 2006
    2,356
    0
    0
    Ik veroordeel niemand alleen jammer dat jullie het stukje van mij niet goed lezen, bv gevende moeders of fv gevende moeders voor mij een laken een pak.
    Alleen hier en elders word er verschil gemaakt.
    Als jullie dit al gezouten opmerkingen vinden poehhhh....

Ik heb alleen aangegeven dat IK het fijn vind eens te lezen dat FV NIET zo slecht is als wel eens word BEWEERD terwijl daar dus vrijwel geen bewijs voor is of erg magertjes.
    En ja het is dan een reactie in het onderdeel bv maar sinds wanneer mag ik hier niet komen? bv gevende moeders komen toch ook de topics voor fv hun reactie's geven? Ik werd simpelweg erop gewezen dat hier al een topic over dit onderwerp was, dat mijn reactie niet gelijk is aan die van jullie nou wat dan nog? ik mag een andere mening hebben en ja op een forum mag je die uiten. Dat jullie dat dan oppakken als frustratie dat moet je lekker zelf weten, ik weet dat het dat niet is, ik ben dik tevreden met fv.

Wat is daar nou voor gefrustreerds aan, aan je mening geven?
    En waarmee beledig ik jullie nou? ik heb geen flauw idee, ik zeg namelijk niets verkeerds over bv ansich.

Een professor roept dat het bewijs voor verschil tussen fv en bv niet zo sterk aanwezig is als wel eens word beweerd, ik als fv gevende moeder vind het prettig om te lezen dat fv dus niet zo slecht is als wel een word beweerd... en jullie staan op je achterste poten.

12. stranger

stranger Fanatiek lid

Mar 28, 2006
    3,412
    0
    0
    Mijn reactie kwam voort uit deze opmerkingen van je.
    Kijk je zoekt het nu zelf op. Het ging er in dit topic alleen over dat een aantal mensen het niet eens zijn met het artikel en de mening van de geïnterviewde. Als het überhaupt zijn mening is, want het is een artikel geschreven op basis van een ander artikel uit de Opzij en het is me niet duidelijk of de journalist zelf met Sauer heeft gesproken, of het artikel in de Opzij heeft gebruikt om in het eigen straatje te passen.
    En dan kom jij en haalt er meteen het verantwoorden waarom je geen bv geeft erbij. En ja sorry maar het komt gewoon een beetje gefrustreerd over. Zo van, haha zien jullie nu wel. En tja, dat komt niet leuk over.

En natuurlijk mag je hier komen, net zo goed als ik naar het kv-gedeelte mag gaan, dat kan heel nuttig zijn, voor begrip over en weer. Het zou wat zijn zeg, als we echt zulke hokjes zouden krijgen. (Koest, in je borstvoedingshok, of Wegwezen, daar is je flesvoedingsgedeelte...) Daar schiet je helemaal niets mee op.

Maar ja hiermee ook niet dus ik schei er weer mee uit.

Trouwens, nog geen reactie van het Voedingscentrum, maar dat kan wel 2 dagen duren stond op de website...

13. stranger

stranger Fanatiek lid

Mar 28, 2006
    3,412
    0
    0
    Oh ja mij beledig je niet hoor. Ik weet wat ik doe en waarom ik het doe en de rest van de wereld doet er wat dat betreft niet toe. Alleen mijn zoontje en mijn man.

14. cupcakes

cupcakes Fanatiek lid

Sep 28, 2006
    2,574
    4
    38
    Midden van NL
    mamalieske, ik wil alleen even zeggen dat ik het helemaal met je eens ben!

Iedereen mag je daarover wel lekker aanvallen, maar je bent echt niet de enige die er zo over denkt!

15. Nemo

Nemo Niet meer actief

Wat bedoel je daar precies mee ? Als uit een onderzoek komt dat bij bvkindjes bijv. minder oorontstekingen voorkomen dan is dat gewoon de waarheid en niet een pro borstvoedingsstuk.
    Dan mag dat toch gewoon gezegd worden ? Er staat toch ook gewoon op pakjes sigaretten dat het slecht is ? Die tekst halen we toch ook niet weg omdat sommige mensen er aan verslaafd zijn en het moeilijk vinden om te stoppen ?

Enne van mij mag jij hier best komen hoor.

16. mamalieske

mamalieske Fanatiek lid

Sep 14, 2006
    2,356
    0
    0
    Tuurlijk geloof ik echt wel dat er voordelen aan bv zitten, maar zoiets als astma, oorontstekingen enz zijn vaak van veeeeel meer zaken afhankelijk als alleen bv in mijn ogen. Leefklimaat, omgeving, blootstelling aan diverse factoren.
    Ik heb zelf fv gekregen, nooit oorpijn gehad of oorontstekingen, ja ik heb CU maar dat is bewezen niet erfelijk of te voorkomen met bv.
    Mijn nichtje heeft tot de 9mnd bv gehad, maar haar vader is een echte oorontstekingspatient nu zijn dochter dus ook en die heeft op 3 jarige leeftijd al buisjes. Ik denk dat veel van die zaken dus van veel meer dan alleen bv afhankelijk is en vraag me dan ook af of in die onderzoeken ook rekening is gehouden met erfelijkmateriaal doorgeven aan je kinderen.
    Ik zet namelijk wel eens vraagtekens bij al die voordelen van bv.

En de stukken die geschreven worden zijn in mijn mening wel pro bv en vaak anti fv, en waarom ik dat vind... zoek eens info over fv, folders? vraag is folders aan de vk..... ze zijn er niet!
    Ze doen potverdorie of je je kind vergif geeft, nee doe maar geen voorlichting dat is veel beter! En wat dan met al die moeders die het niet willen/kunnen die laten we lekker aanmodderen.

De vergelijking van het pakje sigaretten gaat daarbij dus niet op, daar is voldoende info over dat het slecht is voor de (meeste) mensen.
    Meeste tussen haakjes omdat het soms beter is voor mensen dat ze wel roken, zoals bij mijn ziekte. (http://www.mlds.nl/pages/aandoeningen.php?rID=8&aID=50&char=C)
    Vandaar dat ik dus niet alles voor zoete koek aanneem wat de INFO me wel verteld over allerlei zaken.

17. stranger

stranger Fanatiek lid

Mar 28, 2006
    3,412
    0
    0
    Tuurlijk hangt dat van meer zaken af. Het is niet zo dat alle kindjes die astma hebben bijvoorbeeld allemaal kv hebben gehad. Of dat alle kindjes die bv krijgen, niets mankeren.

Maar het vermindert wel de kans.

En als ik het bij ons houdt: mijn man heeft o.a. astma. Dus heeft mijn zoon een verhoogd risico en hoogstwaarschijnlijk daar aanleg voor. Als uit onderzoek nu blijkt dat bv de kans verkleint dat die aanleg ook daadwerkelijk astma wordt, dan vind ik dat ik dat aan moet grijpen. Dat wil niet zeggen dat hij het niet ooit zal ontwikkelen...

18. stranger

stranger Fanatiek lid

Mar 28, 2006
    3,412
    0
    0
    Dat vind ik ook een heel groot gemis. Ik vind zeker dat er gewoon objectieve informatie dient te komen. Reclame hoeft van mij niet per se maar gewoon goede informatie. Dat zou echt een hele goede ontwikkeling zijn vind ik.

Zowel wat kv als bv betreft zouden hulpverleners veel en veel beter geschoold moeten worden. Op elk Cb wordt weer wat anders beweerd. Wat bv betreft kun je nog terecht bij de bv-verenigingen en lk's. Maar goede info over kv is echt zoeken naar een speld in een hooiberg.

19. mamalieske

mamalieske Fanatiek lid

Sep 14, 2006
    2,356
    0
    0
    Helemaal waar! Folders zijn er niet je moet af gaan wat er op het pak staat.
    Probeer de inhoud maar eens te vergelijken pfff dan sta je een kwartier in de winkel en draaien je ogen rond.
    Waarom niet heldere eenduidige info, het voedingscentrum schiet hierbij danig te kort. Prima dat moeders die bv geven extra zorg krijgen ben ik helemaal voor.
    Maar 1 foldertje over kv is toch niet teveel gevraagd?

20. stranger

stranger Fanatiek lid

Mar 28, 2006
    3,412
    0
    0
    Nee dat is zeker niet teveel gevraagd. Je hebt het hier wel over baby's en hun voeding, daar moet gewoon goede informatie over zijn. Zowel over bv als kv. En goede kennis bij de artsen, CB's, kraamhulpen, enz enz enz. En op beide punten, zowel kv als bv, schort het m.i. daaraan.

Share This Page