Ik lees alléén maar dat kindjes van Carmen en Devin's leeftijd (of zelfs nog eerder) een schema hebben.. vraag me werkelijk af wat ik toch fout doe? Ik voedt op verzoek fv. Meestal komen ze om de 3 uur, soms 2 en soms 5 en af en toe s nachts al 6 uurtjes. Maar bijv: 7.00, 11.00 etc etc gaat er bij mij NIET in.. Maken jullie je kleintjes wakker na 4 uur ofzo? of wat? TIPS zijn welkom haha.
Als dit voor jou en je kindjes werkt is er toch niets aan de hand? Ik had in het begin zelf wel een schema voor Zoë, maar op een gegeven moment was het ook meer op verzoek hoor. Ging hier ook wat beter moet ik zeggen. Maar ik kan me voorstellen dat op verzoek misschien niet voor elk kindje werkt.
Hier altijd op verzoek gedaan en nog steeds. Vanaf 7 maanden kreeg ze wat meer een ritme en dat heeft ze zelf bepaald. Ze slaapt niet altijd even lang dus niet elke dag is hier hetzelfde maar het is wel wat meer voorspelbaar.
Meid, niet teveel over nadenken en doen waar jij en je kindjes je goed bij voelen. Ik heb mezelf in het begin echt gek gemaakt van schema's en ritmes etc. Toen ik besloot die de deur maar uit te doen ging het ineens veel beter en kwam er meer rust in mn hoofd.
Bij Isabella kon ik dat dus wel op schema ( zelfs met BV) Julian niet. Ook BV tot ongeveer 6 maanden. Geen touw aan vast te knopen. Nu nog steeds niet. Ja de eerste en de laatste fles. Maar dat is samen ontbijten en samen warm eten. De rest daartussen weet ik nooit. Ook slapen niet, Meneer slaapt en eet wanneer hij dat wil, Ik doe dit keer dan ook niet mee aan de schema's. Vandaag sliep hij bijvoorbeeld wanneer hij anders fruit zou krijgen ( al 3 dagen achter elkaar) dus heb ik dat verschoven als toetje na de groente hap. Ach zo komt hij er ook wel aan.
Tja ik had idd wel een soort schema. Ik begon om 9 uur als hij wakker werd en hield vaste voedings tijden aan. Maar Tygo sliep altijd tussen voedingen door. Soms maakte ik hem idd wakker en soms rekte ik het wat op. Maar het is maar net wat werkt voor jou en je baby's natuurlijk.
Wij hadden wel een schema, maar goed na de geboorte hebben ze 8 weken in het ziekenhuis gelegen en daar hebben ze uiteraard veel regelmaat en dat hebben we thuis overgenomen. Als voor jou een schema niet goed aanvoelt moet je het niet doen. Als voeden op verzoek voor jou prima is zou ik dat gewoon zo houden
Hier geen schema, Simone is niet echt in een schema te duwen. De ene dag is ze eerder moe dan de andere en soms slaapt ze uren en soms drie kwartier. Ook met eten kun je haar niet dwingen. Ik vind soms dat ze na 4 uur wel weer eens wat mag hebben maar ze kan dan keihard weigeren of ze valt aan alsof ze nooit wat krijgt terwijl je niks aan haar hebt merkt tijdens het spelen. Dit zorgt ervoor dat ze de ene dag wel een bordje groente kan krijgen 's avonds maar de andere dag weer niet omdat ze gewoon te moe is of geen honger heeft. Hetzelfde geldt voor de late voeding. Of ze die nog moet hebben hangt van haar grillen van die dag af. Het werkt soms wat frusterend, het lijkt me erg lekker om elke dag te eindigen met hetzelfde ritueel (groente, fles, spelen, slapen) maar dat kan nu nog niet echt. Nouja, zij lijkt er erg gelukkig mee, en dat is het belangrijkste toch
Ik doe ook niet aan schema s. Dan denk je hehe ik zit een beetje in een ritme maar dan zit een week later weer in een ander ritme. En me dochter als ik haar op vaste tijden geef weigerd ze permanent. Bij haar werkt het beter om op verzoek eten en drinken aan te bieden. De ene keer zit er 4 uur tussen en dan weer 5 uur en de andere keer weer 3 en dan weer 6 uur. En dan eet ze bijna altijd alles op. Je moet vooral doen wat voor jou kleine het beste is en waar ze het prettigst bij voelen.
Ik heb de eerste 3 maanden een strak schema aangehouden. Dit kwam omdat ze erg onrustig was door de reflux, niet kwam voor voedingen, bloedsuiker spiegel was regelmatig te laag en heel snel overprikkelt raakten. Nadat de reflux eindelijk onder controle was en ze zelf kwam voor voedingen, ben ik het steeds meer los gaan laten en op verzoek gaan doen. Nu heeft ze zelf haar ritme bepaald, die goed aansluit bij die van ons zelf. Wel hou ik nog steeds rekening met teveel prikkels. Daar is ze nog steeds gevoelig voor. Tja, ik zou zeggen kijk naar je kinderen. Je kinderen kunnen heel goed zelf aangeven wat ze willen en wat ze aankunnen. Dit lijkt me zowel voor jouw als je kinderen een stuk prettiger.
Hier nooit een schema gevolgd, steeds op verzoek en automatisch toch min en meer in een schema gerold (mss wat onduidelijk - eigenlijk heeft ze zichzelf een soort schema aangeleerd). Heeft voor ons prima gewerkt...
Omdat ik anders vrijwel de hele dag aan het voeden ben, lijkt t mij wel wat als ze ook maar íetsje 'schema' hebben.
Hier bepaald ze zelf haar eerste fles...de tijd ertussen verschilt meestal is dit 4 uur maar er kan ook 3 uurtussen zitten. Ik kan nu wel bepalen met welke hoeveelheid ze 3 of 4 uur uit komt. Slaapschema bepaald ze zelf, ochtend 1 uurtje, middag 2 a 3 uurtjes en ooit nog in de avond 1 uurtje.
Je doet niets fout hoor, je moet doen waar je je prettig bij voelt. Op verzoek of op schema zijn keuzes en niets meer dan dat. Hoe zien jij in elkaar? Ben je 'go with the flow' of juist gestructureerd? Ik ben zelf van de routine / schema en dat werkt voor mij goed. Ik heb inderdaad mijn kindje de eerste tijd wakker gemaakt e.d maar geloof helemaal niet in rekken of laten huilen en toch zaten ze beide met een week of 8-10 in een routine die ze NU nog hebben (2,5 jaar en 9 maanden) Dat vind ik fijn maar het is helemaal niet verkeerd om het anders te doen! Als je het idee hebt dat je graag een schema zou willen hebben moet je je twee dingen realiseren. 1) een schema krijgen vraagt enig doorzettingsvermogen (je hebt 'm niet in 2 dagen...) en 2) een schema krijg je alleen als je ook iets doet met de slaapjes. Wat doe je? Je bedenkt hoe laat je de dag wilt beginnen (en dan begin je dus elke dag op dezelfde tijd) en dan bedenk je een schema van voedingen en slaapjes. Kindjes van 2-3 maanden kunnen 1 tot 1,5 uur na voeding wakker blijven. Ons schema is: 8:00 opstaan + ontbijt 10:00 slapen maximaal 1 uur (dat was eerst 9:30 en max 1,5 uur) 11:00 wassen en aankleden 12:00 lunch 13:00 slapen maximaal 2,5 uur 15:30 tussendoortje (toen nog fles) 18:00 nu warm eten (eerst: korte slaap in de box rond 17:00) 19:30 fles 20:00 naar bed 23:30 fles nacht (tot 7 weken) kleine fles. Als mijn kindje vroeg kwam dan kreeg hij / zij een kleine fles en om 8:00 weer zodat het schema gewoon weer begon.
Je doet niks fout, het ene kindje vaart wel bij regelmaat, het andere kindje vaart wel bij het zelf bepalen. Ik dacht ook op verzoek te gaan voeden, maar onze man maakte er een potje van. Wilde niks meer, niet slapen, niet eten, alleen maar huilen. Toen ben ik toch maar met een schema gaan werken en binnen een week had ik een vrolijk kind. Mijn vriendin daarentegen wilde perse een schema aanhouden, maar dat wilde haar kindje niet. Na 4 weken heeft zij het opgegeven en was haar kindje juist heel tevreden. Uiteindelijk heeft ie zijn eigen ritme gemaakt. Kijk gewoon naar je kindje, als deze het goed doet is er eigenlijk niks aan de hand.
Ik heb vanaf het begin af aan een schema gehad met voeden en dat ging eigenlijk prima. Nu is mijn mannetje ook een super makkelijk kind die zich er prima bij voelt. En ik vind het ook er makkelijk. Maar zoals hierboven aangegeven denk ik dat het per kind verschilt en je moet kijken wat voor jou en je kindje het beste werkt.
hier ook zo... in die zin: ik voedde op verzoek, maar gaf zelf af en toe wel wat sturing... een flesje na 2 uur -probeerde ik nog wel een klein beetje te rekken tot 2,5 uur en als ze juist 5 uur er tussen liet, ging ik wel een beetje lopen rommelen om haar wakker te maken. Maar wij zitten nu dus ook in een ritme van 7 - 11 - 15 - 19 maar dat is 'relatief' . De ene dag is het 6 - 10 - 14 - 6 of probeer ik overdag juist weer een beetje te sturen, dat we s avonds weer rond 19.00 uur of wat later uitkomen... Vandaag dus ook wat later gestart 7.30 en ik zie wel hoe het nu loopt - of ze de hele dag wat later blijft of dat ze het al snel inhaalt..
ik heb wel een beetje een schema, maar niet echte hele vaste tijden. ik maak hem bv niet wakker. hij geeft het ook wel een beetje aan