Stukje tand afgebroken

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Marry81, 21 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marry81

Marry81 Niet meer actief

Hallo allemaal,

Gisteren is mijn dochter van anderhalf behoorlijk hard met haar mond op de badkamervloer gevallen. Ze huilde erg maar ik zag geen bloed of losse tanden dus heb haar getroost en er verder niet meer aan gedacht.
    Nu zag ik vanmorgen bij het verschonen dat van haar ene voortand een stukje is afgebroken. De tand heeft nu aan de onderkant een scherp puntje (ik ontdekte het omdat ze met haar tand een kras op mijn wang maakte toen ze me een kusje gaf).

Ik heb de weekenddienst van de tandarts al gebeld maar die zeggen dat ik maandag naar mijn eigen tandarts moet bellen omdat ze er geen pijn aan lijkt te hebben en dat ze er waarschijnlijk toch niks aan doen omdat ze nog zo klein is.

Mij lijkt het heel vervelend als het zo moet blijven want ze gaat hier zichzelf of anderen vast pijn mee doen, omdat het zo'n scherpe punt is.
    Wie heeft hier ervaring mee? Kan het geslepen worden en hoe dan? Meisjelief laat mij al nauwelijks in haar mond voelen (heb al regelmatig tandafdrukken in m'n hand gehad ;)) dus zou niet weten hoe een vreemde dat moet doen...:(

2. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Onze dochter is laatst ook gevallen en is ook een stukje van een bovenste voortand afgebroken. Ze lijkt er geen last van te hebben. Ik heb daarom ook nog niet met onze tandarts gebeld. Maar ook wel omdat ik dus ook denk dat ze er op deze leeftijd toch weinig tot niets aan (kunnen) doen. Ikzelf moet volgende maand heen, dan vraag ik haar wel even.

3. anna6

anna6 Bekend lid

7 jul 2009
    575
    88
    28
    Wat vervelend zeg, maar wat gelukkig dat ze haar melkgebit nog heeft! Ze zal er waarschijnlijk geen last van hebben hoor, als er verder geen bloed uit kwam en ze verder nog goed eten kan is er waarschijnlijk niks aan de hand.
    Wel moet je in de gaten houden of de tand niet donkerder van kleur word. Het kan namelijk zijn dat door de klap de zenuw in de tand afsterft waardoor de tand dood gaat. Opzich geeft dit bij een melktand niet, het is alleen niet zo mooi.
    Ik zou het voorlopig rustig aankijken en in de gaten houden. Je kunt die tand natuurlijk ietsje laten bijslijpen waardoor de scherpe randjes eraf zijn, maar ik zou het niet doen hoor! In de loop van de tijd slijt het vanzelf wel wat en de eerste ervaring bij de tandarts is zoooo belangrijk!!!! Even naar laten kijken kan natuurlijk nooit kwaad.
    Sorry, beetje lang verhaal maar hoop dat je er iets aan hebt!

4. kimsch

kimsch Bekend lid

13 feb 2007
    517
    1
    18
    Wormerveer
    Hoi,

Hier mist onze zoon sinds hij 8 maanden is ook een klein stukje van zijn boventand. Hij heeft er helemaal geen last van, want hij zit er nooit aan.

Over een paar jaartjes gaat hij toch wisselen en zie je er toch niks van.

Het is zo moeilijk uit te leggen, waarom een vreemde aan zijn mond gaat zitten (nog steeds). Dit hebben we wel gemerkt toen hij ziek was en naar het ziekenhuis moest. Er moest maar een vreemde naar hem kijken en hij begon al te gillen.

Groetjes,

Kim

5. grietje

grietje Fanatiek lid

16 okt 2009
    1.918
    0
    0
    Hier ook na een flinke val bij beide voortanden het hoekje er af. Ik heb er niks aan gedaan, na een paar dagen was het scherpe er af, en nu maar wachten tot hij gaat wisselen. Helaas maar het is niet anders!

6. Marry81

Marry81 Niet meer actief

Bedankt voor jullie reacties meiden!
    Het klinkt inderdaad heel logisch, dat het scherpe er vanzelf wel afslijt, en inderdaad, de eerste ervaring bij de tandarts is heel belangrijk! (ik heb zelf erge tandartsangst en wil dat voor m'n kind echt niet!)
    Ik hoop maar dat de tand niet verkleurt, we wachten af.

7. mamavanmeisje

mamavanmeisje Fanatiek lid

17 jan 2010
    3.076
    0
    0
    Als het echt heel scherp is zal de tandarts het wat kunnen veilen. Omdat kleine kindjes nog niet zo goed stil kunnen zitten doen ze dit niet zo snel. Houd even in de gaten of de binnen kant van de mond niet kapot gaat. Als het allemaal wel mee valt dan zou ik het gewoon zo laten.

8. sjmmie

sjmmie Actief lid

27 okt 2009
    487
    0
    0
    NULL
    NULL
    bij ons is het ook gebeurd, eerste dagen was het wat gevoelig, en heeft ie gewoon de andere kant gebruikt met af bijten, nu merk ik er niks meer van.
    het voelt nog wel wat scherp maar hij heeft er geen last van, in het begin was zijn lipje steeds geirriteerd nu niet meer.
    ik heb het nog wel even voor de zekerheid aan de tandarts laten zien, maar die zei dat ie er wel wat aan kon doen (vijlen) maar dat dat wat traumatisch kon zijn (ligt aan het karakter van het kind) en dat het vanzelf wat gladder werd op den duur) ik koos dus voor het laatste want ik wil niet dat hij nu al bang wordt voor de tandarts...

succes, hoop dat ze er geen pijn aan heeft..

Deel Deze Pagina