Vorige week heb ik te horen gekregen dat ik een verzakking heb van mijn blaas en endeldarm.... Mijn huisarts deed er nogal luchtig over, dat het erbij hoorde zo vlak na je bevalling, maar ik ben inmiddels alweer bijna 5 maanden geleden bevallen! Als ik op internet ga zoeken word ik daar ook absoluut niet vrolijk van... Ik heb er gewoon echt veel last van, heb van de huisarts oefeningen meegekregen, maar deze doe ik eigenlijk altijd al vanwege mijn bekkeninstabiliteit. Ik weet dus gewoon even niet wat ik moet doen,... Ben heel erg benieuwd of er meerdere hier zijn die het hebben gehad en hoe en of het bij jullie weer over is gegaan. Ik hoor het heeel graag!
Ik heb ook een blaasverzakking, deze heb ik over gehouden aan mijn eerste bevalling. Het voelt heel rot en soms zelfs pijnlijk. De gyn deed bij mij heel laconiek. Ten eerste kon het niet van een bevalling komen. Nou ik heb een hele zware bevalling gehad van mijn zoon en daarna kwamen pas de klachten. Mijn fysio gaf meteen al aan dat het van de bevalling kwam. Ook werd er gezegd dat het met een operatie zo op te lossen is. Dat zal best, maar ik ben nog jong en de meesten met een verzakking zijn toch al zo'n 50/60 jaar. Een operatie is wel een oplossing, maar die gaat maar 20 jaar mee en dan moet je weer opnieuw. Als ik jou was zou ik een goede bekkenbodemfysio gaan zoeken. Die heb ik ook en mede met de fysio nemen mijn klachten wat af. Nu ben ik voor de tweede keer bevallen en merk dat de klachten weer wat erger zijn, maar dat moet weer afnemen met de tijd en de oefeningen. Volgens de gyn is de verzakking niet verergerd iig. Over gaat het niet, maar met fysio kun je het voor jezelf wel prettiger maken. Sterkte ermee.
Bij mij is ook een blaasverzakking vastgesteld door de ha. Ik ga eerst bekkenfysio doen kijken of dat wat verbetering geeft. Heb vooral last van urine verlies. Operatie zou ik op dit moment toch niet willen aangezien je best lang uit de running bent en dat gaat moeilijk met een kleintje. Moet wel zeggen door zelf wat oefeningetjes gedaan te hebben gaat het nu vergeleken met een paar maanden geleden wel iets beter.
Hoi hoi, Wat vervelend!! Wat zijn de klachten die je vnl. hebt? Ik ben 3 maanden geleden bevallen en had een heeeeel zwaar gevoel van onderen, bij mn vagina en aan de achterkant bij mn anus zeg maar alsof er een bowlingbal doorheen gedrukt ging worden Gelukkig neemt dat gevoel nu af Ik krijg binnenkort allerlei onderzoeken om na te gaan of mijn endeldarm verzakt is, heb het gevoel dat die er half uit hangt...ahum Ontlasting ophouden is ook weinig succesvol! Leuk zo'n bevalling
Als je eenmaal een verzakking hebt blijft dat ook zo, je kunt met bekkenbodemoefeningen (elke dag en ook blijven volhouden) ervoor zorgen dat de klachten niet erger worden. Een goede bekkenbodemfysiotherapeut kan je heel goed helpen met deze klachten.
Ik heb een lichte tot matige baarmoeder verzakking door het lange persen van mijn eerste. Dat zware gevoel had iktot mijn zwangerschap van nu nog steeds, het is bij iedereen verschillend wanneer het minder wordt loekiej. Bij de meeste wel een half jaar, dus 3 maanden is wel normaal hoor. Als je weer ongesteld wordt is het nog wat erger. Nu moet ik dagelijks oefeningen doen omdat ik weer zwanger ben, gelukkig kantelt je baarmoeder wat als je zwanger ben en heb ik nu minder last, maar heb een zwakke bodem, zal wat worden straks als ik weer ben bevallen. Ik krijg waarschijnlijk een ring die mijn baarmoedermond omhoog houdt.
Ook bij mij is vandaag bevestigd dat ik een verzakking heb. In 2009 was dit een lichte baarmoederverzakking wat weer een heel eind weg is. Nu na de 2e bevalling een verzakking van de blaas. Heb vaak een vervelend gevoel beneden en tijdens de gemeenschap voelt het niet fijn. Ook heb ik het idee dat ik niet volledig kan uitplassen. Het is de bedoeling dat ik eerst bekkenbodem therapie ga proberen, is er hierna geen verbetering of blijf ik last houden dan had de ha het er over om het operatief in orde te maken. Iemand al ervaring met zo een operatie? Groetjes Vlinder 85
Zo'n operatie doen ze liever pas als je geen kinderwens meer hebt. In sommige gevallen kan het met een ring opgelost worden. die kan de gyn plaatsen en houd de boel een beetje op z'n plek. je kan hem zelf ook verwijderen en inbrengen. maar die ring is niet voor iedereen geschikt. hier 8 maanden geleden bevallen en ook een lichte verzakking. blaas is iets verzakt en aan de achterkant darmen. baarmoeder ligt ook iets lager dan normaal. loop nu bij een bekkenbodem-fysio en die vertelde dat het nog te vroeg was om alles met zekerheid te zeggen. ik ben volgens haar nog steeds aan het ontzwangeren en de boel kan nog een eind naar boven terug trekken. krijg nu oefeningen en binnenkort gaan we beginnen aan neuro-feedback.