Zijn hier mensen die schildpadden houden?

Discussie in 'De lounge' gestart door Deedee91, 15 sep 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.637
    5.664
    113
    Beetje gekke vraag maar wie weet :D. Ik bedoel geen landschildpadden maar voor in een aquarium. Wij hebben momenteel een aquarium over van 100 cm breed over.

Graag zou ik wat informatie winnen over het houden van schildpadden. Het lijkt ons erg leuk maar er zitten ook vast voor en nadelen aan en dit willen wij niet zomaar even doen.

2. Sluffie

Sluffie Lid

22 mei 2015
    93
    0
    6
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Nadeel is dat ze vrij snel groot worden en dan wordt het aquarium echt te klein. Op een gegeven moment hebben wij ze in de vijver gehouden (zomer), daar genoten ze zichtbaar van. In de winter moeten ze wel naar binnen. Uiteindelijk zijn ze naar iemand toe gegaan die een speciale vijver voor schildpadden had aangelegd. Ze vreten immers al je planten weg in een siervijver tot er een modderpoel overblijft:D. Denk er goed over na. Persoonlijk vind ik dat schildpadden niet in een aquarium moeten maar ergens waar ze de ruimte hebben om te zwemmen, zonnebaden enz.

Btw: goed dat je eerst informatie inwint;)

3. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.637
    5.664
    113
    Bedankt voor je berichtje! ja daarom wil ik eerst wat meer informatie. Wij zagen al tijd geleden schildpadden ( heel klein) en dat leek erg leuk. Maar die zullen idd ook groeien en dan word het lastig. als ze zo klein blijven dan is de bak lekker ruim. Denk dat ze iets van 5 cm waren? geen idee hoe ze heten of dat ze zo klein blijven.

4. Imensa

Imensa Fanatiek lid

23 okt 2014
    2.463
    18
    38
    Ik heb er 2 ze zitten in een aqua van 1.50, hebben een zonplaats incl speciale lamp. In de eerste jaren groeien ze flink. nu gaat het wat rustiger. Mijn oudste is nu 12 en zon 25 cm.

5. 0Zebra0

0Zebra0 VIP lid

6 nov 2010
    10.813
    0
    36
    Noord-brabant
    je moet wel een goed filter systeem hebben, tenminste ik vind het wel leuk als je ze ook ziet zwemmen :p
    Ligt er natuurlijk ook aan wat je ze te eten wil geven
    de potjes brokjes uit de dierenwinkel geven waarschijnlijk minder troebel water dan ''vers'' voeding

6. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.637
    5.664
    113
    @Zebra Goed filter systeem is geen probleem dat hebben wij. Troebel water lijkt mij ook niet mooi staan idd.
    @Imensa en hoeveel tijd zijn jullie kwijt aan onderhoud? Toen wij nog een aquarium hadden vervingen wij best vaak het water. Moet dat nu ook?

7. Migga

Migga Fanatiek lid

12 okt 2006
    1.005
    4
    38
    Je moet het echt niet doen! Ik heb ze ook ooit gehad; ze leken zo schattig in de dierenwinkel... Maar ze werden groter en groter en groeiden uit ieder aquarium. Daarnaast gingen ze bijten en was er niets schattigs meer aan. Ook klommen ze soms uit het aquarium (vergis je niet: ze zijn echt mega sterk!) en dan vond mijn vader ze onderaan de trap in de hal (ik hield ze op mijn kamer). Daarnaast poepen ze veel, dus het water gaat al snel stinken en wordt bruin. Je moet het water zeker 3x per week verversen (ondanks de speciale filter die ik had). Tot slot is het voer (gedroogde insecten) ook alles behalve goedkoop...
    Ik heb op een gegeven moment besloten ze naar een opvangcentrum te brengen. Ik schaam me ervoor dat ik niet beter nagedacht heb toen ik ze aanschafte....

8. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.637
    5.664
    113
    Super bedankt dat had ik even nodig! Denk dat wij er ook dan van af zien.... Daarom wilde ik ook wat ervaringen want in een dierenwinkel vertellen ze je dat niet!

9. Prins03

Prins03 Fanatiek lid

13 nov 2012
    3.695
    2
    0
    Je hebt heel veel verschillende soorten schildpadden he.. Ikzelf vind 'pelomedusa subrufa' erg leuke diertjes! Google maar eens!

Maar inderdaad, ze hebben wel goede verzorging nodig, en ze groeien..

10. Migga

Migga Fanatiek lid

12 okt 2006
    1.005
    4
    38
    Nee dat klopt. Ik heb in de dierenwinkel destijds ook gevraagd of ze erg groot werden (internet was er toen nog niet om makkelijk even te googlen) en daar werd mij doodleuk verteld dat dat niet het geval was. En het waren nog roodwangschildpadjes ook: die werden in grote bakken, met honderen tegelijk, vanuit tropische oorden ingevoerd. Maar een klein percentage daarvan overleeft de reis....

11. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Mijn zusje had ze: ze werden echt heel snel groot en te groot. Het aquarium van 1.20m voldeed al snel niet meer en ondanks filters etc. moest de bak zo vaak verschoond worden. Uiteindelijk zijn ze in de vijver buiten gegaan: waar ze het zichtbaar veel fijner hadden. Na 3 jaar is er eentje verdwenen, de ander zwemt en wandelt er nu zo'n 4 jaar verder nog rond.

Deel Deze Pagina