Mijn 1e bevalling was een thuisbevalling. Alles ging perfect eigenlijk. Mijn 2e kindje bleef in stuit liggen. (wat ik heeel erg vond) Na een heel moeilijke keuze is het een keizersnede geworden. 's Avonds bleef ik maar vloeien. (Pijnlijke buik had ik de hele dag door) Ik kreeg een extra infuus en ik weet er niet eens zoveel meer van. Zo moe en dizzy was ik van pijnstilling denk ik. Volgende dag naar de wc. Echt enorme stolsels verloren en 2 dagen later thuis ook weer stolsels. Mijn hb was laag en ik heb me weken heel moe en duizelig enz gevoeld. Ook kon ik echt niet rechtop lopen. Mijn buik bleef heel lang dik en gevoelig. (nu jaar en 2 maand later nog gevoelig trouwens pijnlijke plek en mijn huid doet ook zeer. moeilijk uit te leggen) Van het litteken zelf heb ik weinig last. Nu hoorde ik vandaag iets over luie baarmoeder..... Heb ik dit misschien ook? Is dit een groot risico voor een eventuele volgende zwangerschap? Hoe kan het dat mijn buik wel 4 maanden zwanger leek, 4 maanden na keizersnede en dat een broek met los elastiek al te pijnlijk was eigenlijk.
Hallo, Wat vervelend voor je dat je zoveel gevloeid hebt na de keizersnede. Dit zie je wel vaker na een keizersnede. Als je een natuurlijke bevalling hebt, heb je weeën en die zorgen er vaak voor dat na de bevalling de baarmoeder goed blijft samentrekken, waardoor je niet teveel bloedverlies krijgt. Wanneer je een geplande keizersnede hebt, zoals vaak bij een stuitligging, dan heb je vaak nog geen weeën gehad. Daardoor is je baarmoeder na de keizersnede vaak wat "luier" en trekt minder goed samen, waardoor er meer bloedverlies kan ontstaan. Een infuus met medicijnen is dan de oplossing om de baarmoeder toch goed te laten samentrekken. Het duurt vaak langer na een keizersnede voordat de baarmoeder weer zo klein is geworden als voor je zwangerschap. Het feit dat je 4 maanden na de keizersnede nog een buikje hebt, ligt niet aan je baarmoeder, maar vaak meer aan de buikspieren. Na 2 zwangerschappen zijn je buikspieren wat slapper en ook de keizersnede heeft hier invloed op. Dus vandaar dat je wat langer een buikje houdt. Het duurt even voor je buikspieren wat steviger worden. Soms lukt dit meer helemaal. Vaak blijft je buik wat langer gevoel, omdat ook het litteken in je baarmoeder goed moet genezen(duurt langer)en niet alleen huid. Daarnaast schreef je dat je last hebt van een gevoelige huid. Bij de keizersnede worden ook een aantal zenuwen doorgesneden. Hierdoor kan de huid rondom het litteken gevoelloos zijn of juist gevoelig. De kans dat je ruimer gaat vloeien bij een volgende zwangerschap is wel toegenomen. Het ligt er bij jou denk ik wel aan of het een natuurlijke bevalling is of een keizersnede. Zoiezo moet je bij een volgende zwangerschap in het ziekenhuis bevallen, omdat je een keizersnede hebt gehad en zullen ze daar naar verwachting na de geboorte van het kindje extra medicijnen geven om ruim bloedverlies te voorkomen. Het is een heel verhaal geworden. Ik hoop dat het duidelijk voor je is en dat je hier iets mee kan. Groetjes Monique