Stukjes eten baby 9 maanden

Discussie in 'Voeding' gestart door Druffia, 13 feb 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Druffia

    Druffia Fanatiek lid

    5 nov 2016
    1.298
    1.322
    113
    Hoi!

    Wie heeft tips voor mij? Ik ben onzeker over het introduceren van stukjes eten bij de kleine. (Net 9 maanden )
    Om mij heen hoor ik dat ze rijstwafeltjes soepstengels broodkorstjes krijgen maar ik durf niet zo goed.
    Brood zonder korst gaat nu goed, maisfinger gaat ook goed (hoewel hij bijna een halve in zn mond propt)
    Broodkorst heb ik al aantal keren aangeboden maar breekt dan grote stuk af en dan verslikt hij zich en moet er dan niks meer van hebben.
    Hoe doen jullie dat met stukjes? Schijfjes banaan en ook reepjes brood ofzo? Op de liga verpakking staat vanaf 10 maanden zelf vasthouden...
    Hij heeft ook zo'n koekje gehad voor kleintjes vanaf 6 maanden en ook daar verslikt hij zich gigantisch in.
    Met de potjes krijgt hij nu wel stukjes in het eten en dat gaat goed.
    Is het erg als ik er nog even mee wacht...zijn er meer moeders die het langzaam opbouwen of herkennen wat ik hier schrijf. Voel me nu beetje achterlopen ofzo als ik het lees of hoor bij sommigen.
     
  2. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.425
    5.512
    113
    Vrouw
    #2 Zoe123, 13 feb 2019
    Laatst bewerkt: 13 feb 2019
    Als je kindje goed rechtop kan zitten (en dat zal waarschijnlijk het geval zijn) mag je gewoon stukken aanbieden. Broccoli, komkommer, wortel, fruit...
    Je begint dan zo rond de 6 maanden met stukken eten aanbieden.
    Lekker makkelijk ook, wat jij eet, daar leg je gewoon wat van op een bordje bij je baby.
    Hartstikke gezellig.
    Juist door te oefenen zal de kokhals reflex steeds minder worden. Hij hoeft ook nog niet al zijn voedingsstoffen uit de hapjes te halen, melk is ook nog prima.
    Natuurlijk, het is spannend, maar hier zag ik dat ze al vrij snel een struik broccoli naar binnen knabbelden, om een voorbeeld te noemen.

    https://www.oudersvannu.nl/baby/voeding/rapley-methode/

    Lees alsjeblieft niet de verpakkingen van dat soort producten. Die zetten er op hoe het voor hun mooi uitkomt.
    Immers, als jouw kindje met 7/8 maanden gewoon stukken eet, heb je geen potjes nodig.
    En dat is niet de bedoeling natuurlijk..En waarom zou een kindje pas vanaf 10 maanden zelf iets mogen vasthouden? Das toch raar?
     
    amdaa, Jackie87, Druffia en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.286
    3.527
    113
    Hier at sowieso de jongste vanaf 9 maanden alles in stukjes of grote stukken. Zij mepte de lepel aan de kant en vertikte het nog van een lepel te eten. Toen gewoon begonnen met stukjes voor haar neerleggen. Ze wilde ook gewoon de doperwtjes eten zoals wij die aten.

    Hier ben ik bij allebei ook rond de 6 maanden geleidelijk stukken aan gaan bieden. Bij de oudste was ik hier ook nog wat zoekend in, bij de jongste gelijk met 6 maanden geïntroduceerd. Daarnaast kregen ze ook wel groente of fruithapjes, maar ook stukken om te oefenen.
    Ik denk dat het wel belangrijk is om daar nu mee te beginnen, dit is de leeftijd waarop je ze nog vrij makkelijk aan dingen kan laten wennen of iets aan kan leren. Over een paar maanden is het eigen willetje veel sterker.
    Wij hebben dat met de oudste gezien qua fruit eten. Die at met 8 maanden stukjes zacht fruit, geen problemen. Met 11 maanden buikgriep gehad, teruggegrepen naar de potjes fruit, zodat er toch wat binnen kwam. Vond het zelf wel makkelijk, dus er iets te lang in blijven hangen en daarna heeft hij ruim een jaar fruit geweigerd, niks ging erin, niet in stukjes tenminste.

    Dat kokhalzen wat hij doet is een normaal reflex. Ze moeten leren te doseren, leren wat ze moeten doen als iets wat te ver in hun keel schiet en doorgaans kunnen kinderen dit prima zelf oplossen. Let wel op met ronde dingen. Dus bijv. schijfes banaan zou ik niet doen, ik deed vaak een dikkere schijf in 4-en snijden zodat je een soort blokjes krijgt en als dat goed ging gaf ik gewoon een halve banaan om af te happen. Druiven en tomaatjes bijvoorbeeld ook altijd in 4-en snijden.
    Daarbij zie je vaak ook dat als kinderen zelf de regie hebben, dat ze zich dan minder verslikken doordat ze het zelf in hun mond doen.
     
    Druffia vindt dit leuk.
  4. Jackie87

    Jackie87 VIP lid

    6 aug 2013
    5.439
    2.875
    113
    Gewoon stukken geven. Ongeveer ter grote van het vuistje van je kindje. Zorg dat je baby goed rechtop zit, dus niet in een wipper, en met zijn voeten op het voetensteuntje kan. Druiven, cherrytomaten etc in de lengte, in vieren snijden. Verslikken is niet erg. Het Kolhalsreflex werkt goed, en dat moet ook. Kokhalzen en rood aanlopen is niet erg, als je baby stil en blauw wordt wel..
     
    Druffia vindt dit leuk.
  5. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Hier vanaf 6 maanden alles in stukken gegeven. Nooit een potje gehad. ( behalve bij de Ikea als lekkernij) verslikken is juist ok. Bekend dat t kokhals reflex werkt en ze stukken dus prima zelf kunnen verwerken. Past t niet kunnen ze het zelf naar buiten werken.

    Oh ja en kijk ajb uit met koeken etc. Ik zou ze eerst gezonde dingen leren eten.
     
    Zoe123 vindt dit leuk.
  6. Anniek88

    Anniek88 Fanatiek lid

    22 sep 2016
    2.814
    2.542
    113
    Vrouw
    Ik had diezelfde angst, bang dat ze zich zou verslikken. Ik heb tot een jaar ongeveer veel in stukjes gesneden en voor avondeten de hakmachine gebruikt. Nu met 14 maanden alleen nog wat fijner maken. Ze heeft nu ook kiezen en tanden dat scheelt ook met kauwen .
     
    Druffia vindt dit leuk.
  7. Druffia

    Druffia Fanatiek lid

    5 nov 2016
    1.298
    1.322
    113
    Bedankt voor de reacties en tips dames!

    Fijn om te lezen Anniek! Ben dus niet de enige...Ik merk aan mijzelf dat ik mij daar ook prettiger bij voel...
     
  8. joepy

    joepy Fanatiek lid

    12 okt 2017
    1.443
    952
    113
    Vrouw
    Waar ik mee begon was inderdaad reepjes een reepje paprika vinden ze vaak erg lekker.
     
    Druffia vindt dit leuk.
  9. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.996
    5.822
    113
    Sperzieboontjes waren hier een succes in het begin, broccoli en bloemkool ook. :)
    Is het een idee als je het samen met je partner of alleen je partner introduceert? Is hij er bijv. rustiger onder?
    Want wat bij ons werkt is dat mijn vriend bepaalde dingen doet. Bijv neusspray/neusspoelen, oogdruppels etc vind ik best eng om te doen, maar hij niet.
     
    Druffia vindt dit leuk.
  10. Zohra

    Zohra Fanatiek lid

    20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Ik sneed of brak alles eigenlijk in hapklare stukjes, en dan niet teveel tegelijk binnen handbereik, anders propte ze alsnog haar mond vol.
    Een heel koekje in haar hand snapte ze helemaal niks van, dan zat ze ermee te spelen maar eten; nee. Afhappen was nog een brug te ver blijkbaar .
    Ik heb er nooit iets bijzonders aan gedaan, op een dag was ze bij oma en trok ze daar een hele banaan uit haar handen, die ze vervolgens heerlijk oppeuzelde. Ze leren het vanzelf.
     
    Druffia vindt dit leuk.
  11. Druffia

    Druffia Fanatiek lid

    5 nov 2016
    1.298
    1.322
    113
    Inmiddels een aantal weken verder en de stukjes gaan heel goed! Brood wordt nu met korst gegeten en ook losse korstjes kan hij goed eten. Ligakoekje eet hij zelfstandig en met avondeten leg ik stukjes groente neer die hij nog druk zelf aan het onderzoeken is.
    Als hij een te groot stuk in zijn mond heeft, spuugt hij het stuk uit. Verder wil hij nu zelf het lepeltje vasthouden en het eten eraf eten. Lekker knoeiboel, maar zo leuk. Superfijn, ik heb vertrouwen gekregen! Bedankt voor alle tips!
     
    Shawarma en Eppo82 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina