Na 6 maanden zwanger geworden zonder hulp.. wie?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Saskia1984, 9 mei 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Saskia1984

Saskia1984 VIP lid

19 nov 2008
    9.472
    422
    83
    Ik zit nu in ronde 6 en de onzekerheid begint flink toe te slaan. Ik ben zo bang dat het ons niet gaat lukken. Om mij heen is echt bijna iedereen binnen 4 maanden zwanger geraakt (behalve 1, maar die had hulp nodig). Ik heb eigenlijk pas sinds ronde 3 een beetje een normale cyclus, dus waarschijnlijk maak ik me zorgen om niets. En ik wil hier niemand mee kwetsen, want ik weet dat er dames zijn die er wel meer dan 2 jaar over doen. Ik heb geduld, maar ik maak me gewoon een beetje zorgen...

Nu vraag ik me dus af wie van de zwangere ladies (of al zwanger geweest) er pas na een half jaar aangeteld zijn zonder medische hulp?
    Misschien krijg ik dan een zekerder gevoel ;)

2. esther78

esther78 Bekend lid

23 nov 2007
    584
    0
    0
    randstad
    ik kan helaas geen positieve reactie plaatsen.
    Wij zijn al 1,5 jaar bezig en gaan volgende ronde beginnen met 'hulp'.
    Ik begrijp je angst en frustratie dus maar al te goed.

Helaas is het een kwestie van geduld hebben, bij de één duurt het gewoon wat langer helaas en zoals je zelf al schreef begint je cyclus net stabiel te worden. (dat is al een mooi iets! er zijn namelijk heel veel meiden die na een half jaar pas hun eerste ongi krijgen)
    Je zou wel met ovulatie testjes of de Persona aan de gang kunnen. (ik ben zelf niet zo'n fan van tempen)
    Zo kun je je cyclus een beetje in de gaten houden en je kansen misschien iets vergroten.

Succes meid.
    Hopelijk ben je snel zwanger.

3. Saskia1984

Saskia1984 VIP lid

19 nov 2008
    9.472
    422
    83
    Esther, je zit in een vele vervelendere situatie nu. Dat lijkt me helemaal frustrerend. Ik hoop dat ze snel de oorzaak vinden en dat er gemakkelijk iets aan te doen is zodat je snel zwanger mag zijn!
    Ik ben sinds deze cyclus begonnen met ovulatietesten en heb vorige week vrijdag een positieve test gehad.
    Het maakt me niet zo uit als het iets langer duurt, maar je wordt er gewoon zo onzeker van. Ik probeer het van me af te zetten, maar dat lukt niet zo goed.

4. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.841
    177
    63
    Ik begrijp helemaal hoe je je voelt, het idee dat er iets niet goed is waardoor het niet wil lukken zwanger te raken, maar ook nog niet naar de HA willen en kunnen gaan omdat je nog niet lang genoeg aan het proberen bent.. Ik zit nu zelf nog in ronde 8, maar ben morgen precies 9 maanden met de pil gestopt, en ik heb mezelf er inmiddels al zo'n beetje van overtuigd dat het gewoon niet gaat lukken, de moed zo'n beetje opgegeven zeg maar. Heb al tig keer overwogen om maar gewoon weer aan de pil te gaan, al is het alleen om van die onzekerheid af te zijn! Maarja, we willen toch wel erg graag een kleine, dus da's dan weer niet zo handig ;)

Misschien is het een idee om die Etos zwanger worden pillen te gaan slikken? Ik heb ze 2 rondes gehad en toen was ik regelmatig (beide 30 dagen, ovu op dag 19 en 17). Deze ronde ff gewoon foliumzuur en nu zit ik op dag 25 en FF heeft nog niet eens een ei gespot.. Dus ga straks maar ff naar de winkel om die dingen weer aan te schaffen :)

Zelfs m'n vriend begint nu wat onzeker te worden, en hij kwam er zelf mee dat als het met z'n verjaardag nog niet raak is (over 3,5 maand) dat ie dan z'n zaakje wil laten testen. Hoop natuurlijk nog steeds dat het niet zover hoeft te komen!

5. MamaMiaatje

MamaMiaatje Bekend lid

11 feb 2008
    887
    0
    0
    Saskia 1984 > Ik weet niet of je onderstaand stukje al eens hebt gelezen?

Wat is normaal?

Veel vrouwen raken in paniek als ze binnen een paar maanden nog niet zwanger zijn. Ze denken meteen aan onvruchtbaarheid of allerhande problemen. Maar daar hoeft helemaal geen sprake van te zijn!

Wat zijn je kansen om zwanger te worden? En welke factoren beïnvloeden de kans op zwangerschap?

Onderzoek in een niet-geselecteerde groep mensen laat zien dat 80-90% van de vrouwen van paren met kinderwens binnen een jaar zwanger zijn. De gemiddelde kans per maand (dat is iets anders dan een normale kans) die hieruit berekend kan worden is 15%. Als je onvruchtbaar bent is je kans per maand 0% en als je supervruchtbaar bent 60%. Iedere kans daartussen komt dus voor!

Supervruchtbaar: je zwangerschapskans per maand is 0,6 (60%), binnen een half jaar is 100% zwanger.

Normaal vruchtbaar: je zwangerschapskans per maand is 0,2 (20%), binnen een half jaar is 74% zwanger, binnen een jaar 93% en binnen twee jaar 100%.

Matig vruchtbaar: je zwangerschapskans is per maand 0,05 (5%). Binnen een jaar is 46% zwanger, binnen 2 jaar 71%.

Wat uit deze cijfers blijkt is dat het niet normaal is als je binnen een paar maanden zwanger bent! Het is normaal als je binnen twee jaar zwanger bent en het komt vaak voor dat het binnen een jaar lukt (bron: Obstetrie en gynaecologie, PE Treffers).

Wanneer onderzoek?

In Nederland zijn de afspraken zo, dat als jullie na een jaar onbeschermd vrijen (dus zonder condoom, pil, spiraal of wat dan ook) nog niet zwanger zijn, dan kom je in aanmerking voor extra onderzoek. Dit onderzoek zal in de meeste gevallen NIETS opleveren! Het meest waarschijnlijk is dat je er niets aan de hand is en dat je gewoon een paar maanden langer geduld moet hebben. Uiteraard zijn er wel diverse oorzaken voor niet zwanger worden. Die kunnen met dat onderzoek worden opgespoord en daar kan dan eventueel iets aan gedaan worden.

Misschien geeft het je weer wat moed om door te gaan. ;)

6. Saskia1984

Saskia1984 VIP lid

19 nov 2008
    9.472
    422
    83
    Ja, dat heb ik al eens gelezen... Maar toch bedankt!
    Het zit gewoon in mijn hoofd en ik krijg het er niet uit. Heel lastig. Ik voel me precies hetzelfde als Saz667... Ook ik droom af en toe over de tijd dat ik nog aan de pil was. Toen hoefde ik me hier niet druk om te maken haha!
    En ach... uiteindelijk blijft maar 2,2 % kinderloos dus de kans is groot dat wij gewoon papa en mama worden. Maar toch... ik maak me gewoon zorgen!

7. Chelleke

Chelleke Fanatiek lid

27 apr 2006
    3.565
    0
    0
    Mama
    Uden
    Wij zijn naar 20 maanden zwanger geworden, met een klein beetje hulp waarschijnlijk

MAAR mijn vriendinnetje is na 6 maanden spontaan zwanger geraakt
    (was nog niet eens ongi geweest na het stoppen met de pil)

8. Emma 79

Emma 79 Fanatiek lid

26 feb 2009
    2.834
    3
    38
    Ik begrijp je angst maar al te goed, wij zijn alweer begonnen aan ronde 15. Klinkt misschien stom, maar 6 maanden is eigenlijk nog niet echt lang, maar ik weet dat iedere maand wachten er eentje te lang is ;) Wij zijn na 1 jaar proberen zonder zwangerschap als gevolg toch maar naar de huisarts gegaan, nu kunnen we 25 mei naar de gynaecoloog....wij zullen dus waarschijnlijk wel hulp nodig hebben :(
    Ik weet dat het moeilijk is hoor maar probeer je nu nog niet teveel zorgen te maken, gebruik gewoon die ovutesten of nog beter probeer een 3-tal maanden te temperaturen dan krijg je meer inzicht in je cyclus en kun je zien of je een eisprong hebt, en daarnaast ook erg handig als je bijv. toch naar de gynaecoloog moet.

9. AnneMica

AnneMica Bekend lid

11 jul 2007
    731
    1
    0
    Ik werd ook ongerust na een paar maand maar bij de eerste duurde het 10 maand voor ik zwanger was! Kan dus nog gerust "zonder hulp" goedkomen hoor!

10. Channie

Channie Fanatiek lid

13 okt 2005
    4.149
    0
    0
    Wij zijn zwanger geworden van onze dochter na 11 rondes. We zijn langer dan een jaar bezig geweest! Wij hebben geen hulp gehad, ik had ook al opgegeven dat ik zwanger kon worden en toen zat ze er ineens.

11. Jetje76

Jetje76 Bekend lid

15 feb 2009
    617
    0
    0
    Hoi Saskia,

Ik ben 33 (mijn kansen namen dus al af), ben vrij snel met ovulatietesten begonnen (maar daar werd ik alleen onzekerder - en armer - van want ik vond m'n ei bijna nooit), en had net de Persona gekocht om de boel nog beter in de gaten te houden en zie nu mijn banner! Dit was de 7e echte ronde.

Maakte me echt zorgen hoor en raakte eigenlijk al na 2 maanden gefrustreerd! Maar wat voor mij wel een heel klein beetje hielp was de dvd "wonder van een nieuw leven" met foto's en filmpjes gemaakt in de baarmoeder. Daarop zie je hoeveel dingen er goed moeten gaan, hoe belangrijk de (niet te beinvloeden) omstandigheden zijn en hoe veel geluk je eigenlijk moet hebben. Erg bijzonder!

Hou hoop en fijne vakantie!

12. Saskia1984

Saskia1984 VIP lid

19 nov 2008
    9.472
    422
    83
    Jetje 76: Allereerst proficiat :)
    Ik ga de dvd zeker bestellen, bedankt voor de tip!
    Door jullie berichtjes krijg ik weer een beetje moed. Vandaag had ik ook na het vrijen een grote lichtbruine plek in mijn broekje (sorry voor de details..) en ik hoop natuurlijk op een innesteling. Je weet maar nooit...
    Thanks meiden!

13. KimMo

KimMo Niet meer actief

Hoi Saskia,
    Ik ben zonder hulp bij ronde 9 zwanger geworden van mijn zoontje!!! Dus laat de moed niet zakken Ik hoop voor je dat je snel zwanger bent! Voor iedereen trouwens.

Groetjes Kim

14. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Hee Saskia,

Ik kan me voorstellen dat je bij een half jaar proberen een beetje een psychologische grens hebt. Maar als je bij het topic 'Na hoeveel rondes...' hier in het forum kijkt, lees je volgens mij genoeg van anderen die in ronde 7, 8, etc zwanger werden. Een vriendin van mij (nu alweer zwanger van #2!) had na haar Mirena net zo'n rare cyclus de eerste drie maanden, vrij lang en erg onregelmatig. De drie daarna was ze prachtig volgens plan, en was ze zwanger in ronde 6 of 7. Zij zegt tegen mij altijd dat het best kan dat je lijf even op gang moet komen, ik weet zelf ook nog niet of wat ik nu aan cyclussen heb normaal voor mij is. Maar zij telt die eerste drie maanden niet eens mee (achteraf ;)).

Ik duim voor je, het zou zo maar kunnen dat het hardstikke raak is nu (ook gezien het beetje bloedverlies rond dit tijdstip :) )

15. Saskia1984

Saskia1984 VIP lid

19 nov 2008
    9.472
    422
    83
    Je hebt helemaal gelijk eigenlijk dat die eerste rondes niet echt meetellen, want toen waren mijn cyclussen echt nog van slag. Toen had ik ook geen vruchtbaar slijm en was ik veel heftiger ongesteld dan de laatste 3 rondes. Dus eigenlijk zit ik nu pas in ronde 4 ;)

16. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Precies :D

Bij mij is het redelijk regelmatig meteen, maaar ik ben nogsteeds minder ongesteld kwa bloed dan ik gewend ben. Ik ga proberen me niet te druk te maken als we er nog een paar rondes over doen, en ik vind het nogsteeds fijn dat mijn lichaam de cyclus meteen vrij goed heeft opgepakt! In totaal toch iets van 8 jaar anticonceptie (2 jaar pil, 6 jaar Mirena), je kan niet verwachten dat alles meteen werkt he! Bij sommigen gaat het wel meteen volgens het boekje, bij anderen niet. Niet teveel met statistiekjes leven hoor.

Oh en wat iemand in mijn 'clubje' hier heel lief troostend zei: de kans dat je een dezer rondes gewoon hardstikke zwanger raakt is veeeeel groter dan de kans dat het nooit zal lukken. :D

17. Saskia1984

Saskia1984 VIP lid

19 nov 2008
    9.472
    422
    83
    Ook dat is hartstikke waar! De kans dat we kinderloos blijven is natuurlijk ontzettend klein. Dus misschien duurt het wat langer dan gemiddeld... het zal vast wel lukken :)

Deel Deze Pagina