speklap

Discussie in 'Voeding' gestart door caroline16, 3 apr 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. caroline16

caroline16 Niet meer actief

mag ik dat al geven? ik zat me net te bedenken dat we maandag aardappels, doperwtjes&worteltjes en speklap gaan eten, en vroeg me af of ze dat mocht, dan kan ze namelijk met ons mee eten..

2. yenolah

yenolah Fanatiek lid

12 dec 2008
    4.038
    83
    48
    Vrouw
    fysiotherapeut
    Caldas da Rainha
    Varkensvlees raden ze pas aan vanaf een jaar. Zeker met vet vlees zou ik uitkijken.

3. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

naaaah zou ik niet doen. is erruf vet hoor. zulke dingen geef ik nu zelfs nog niet eens

4. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Varkensvlees zou ik pas geven wanneer kindje goed gewend zijn aan het eten van vlees. Daarnaast bevat speklap veel vet EN zout

5. caroline16

ja stom dat ik daar nu pas aan denk hahaha,
    dan had ik het niet eens hoeven vraag!
    maar alsnog bedankt ;)

6. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    Dan geef je toch gewoon alleen de groente zonder vlees? Babys hoeven toch maar 1-2 keer in de week vlees of vis te eten??

7. caroline16

tot nu toe kreeg ze potjes.. daar zat bijna elke dag vlees in hoor

8. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ze hoeven zelfs helemaal geen vlees zolang je maar zeer gevarieerd eten aanbiedt (die dus de voedingstoffen bevat die ook in vlees zitten bijvoorbeeld ijzer). 1-2 x in de week is zeker een goeie om in het begin te hanteren.

9. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Als die doperwtjes en worteltjes vers zijn of uit de vriezer dan kun je ze zonder problemen geven met een aardappeltje (wel zonder zout koken natuurlijk). Uit een pot van Hak ofzo zou ik niet geven, dat is echt veel te zout (voor volwassenen is het al aan de zoute kant, laat staan voor een baby).
    Speklap zou ik om de redenen die Cygnet al noemt niet doen. Vlees hebben ze tot een jaar echt niet nodig, je mag het geven als je het graag wilt, maar het is echt geen ramp als ze het een of meer dagen overslaan!

10. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Vlees hebben we tot 8 maanden helemaal niet gegeven. Daarna gemiddels 2 keer per week. Na het jaar wel steeds meer.

11. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Buiten het feit dat een zuigeling helemaal geen vlees nodig heeft, heeft het zeker geen speklap nodig. Dat is wat het woord als zegt: een lap verzadigd spekvet. Vlees is een te groot woord.

Alleen in rood vlees zit aardig wat ijzer.
    In 100 mg. kipfilet zit net zoveel (of liever: net zo weinig) ijzer als in een speklap van 100 mg.
    In mager rundergehakt zit 4 a 5x zoveel ijzer als in een speklap.
    In een speklap van 60 gram (meer dan genoeg voor een baby) zit 0,5 gram ijzer, in een gehaktballetje van mager rundergehakt zit 1,8 gram ijzer en in een volkorenboterham met appelstroop zit maar liefst 3,1 gram ijzer.
    Een kind van een half jaar heeft 7 mg ijzer per dag nodig. Als je nog opvolgmelk geeft en daarnaast een volkorenboterham of papgranen en groente en fruit zit je er zo aan.

Je kiest vlees voor de eiwitten.
    Maar eiwitten kunnen ze ook halen uit een half ei, peulvruchten, een plakje jonge kaas en volle melkproducten. En in volkorenproducten zitten ook eiwitten.
    Een kind van 6 maanden heeft 10 gram eiwit per dag nodig. Dit halen ze met gemak uit alleen de melkproducten en granen.

Sommige kindjes vinden (gezouten) vlees lekker, maar het is dus helemaal niet nodig om aan de dagelijkse hoeveelheid ijzer of eiwitten te komen. En vet vlees is al helemaal niet gezond vanwege de grote hoeveelheid verzadigd vet dat het bevat.
    Dan zou ik nog eerder kiezen voor een eitje of stukje vis.

Deel Deze Pagina