Te groot hoofd en grote baby?? Juist goed!

Discussion in 'Baby en dreumes' started by piccolina, Jun 21, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. piccolina

piccolina VIP lid

Mar 5, 2012
    7,199
    5
    0
    Ik heb deze artikel tegengekomen.
    Ik was altijd beetje bang voor te grote hoofd en te grote baby.
    Haar hoofd was zelfs in buik boven grenzen en opzich maakte daar niemand punt van ook nu bij CB zeiden ze dat nou ja inderdaad groot maar ze was ook groot bij geboorte.
    Weet zelf niet of deze artikel "waar" is maar dat heeft hoop voor veel moeders die zich vaak zorgen maken!

Mijn baby had bij geboorte 38.5 en nu 2 maanden 39.8cm
    Bij geboorte zag ze eruit als baby van 1 maand jammer genoeg vond ik het omdat ik nooit zo'n klein hummeltje heb kunnen vasthouden ...behaalve op de kraamvisite andere babys..

Hoofdgroei van baby voorspelt IQ | nu.nl/wetenschap | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl

2. Delta

Delta Niet meer actief

Ik weet niet of het waar is. Mijn dochter is een halfbloedje en ze heeft een klein hoofdje. Mijn vriend is surinaams/hindoestaans namelijk, Aziatische mensen hebben gewoon een kleiner hoofd, maare, de herseninhoud is verre van 'klein'.
    Mijn vriend heeft een heel hoog IQ.
    Maakt denk ik weinig uit. Als ze hun eigen lijn maar volgen!

3. edelweiss

edelweiss VIP lid

Jan 24, 2013
    7,328
    474
    83
    Ik geloof er geen donder van ze kunnen veel zeggen maar dit geloof ik echt niet

4. Kellebel1987

Kellebel1987 Fanatiek lid

Mar 20, 2013
    2,583
    16
    38
    NULL
    NULL
    Dit woort onderzoeken vind ik vaak een beetje moeilijkmte geloven.. Zo wordt er ook altijd geroepen dat kindjes die veel slapen ook 'slimmer' zijn terwijl er ook onderzoekers beweren dat moeilijkslapemde baby's juist intelligente baby's zijn... Daarmaast spelen ook nog vele externe factoren de ontwikkeling van de baby of het kind!

5. LieveMamaTrix

LieveMamaTrix Fanatiek lid

Mar 12, 2012
    2,806
    0
    36
    Ik las het ja.... Nou dan zit het met het IQ van mijn dochter wel snor :D, want die had vanaf de geboorte echt een joekel van een bolletje!

Lekker groot, passen veel kusjes op... zeg ik altijd maar!

6. pluk

pluk VIP lid

Dec 13, 2005
    16,246
    4,480
    113
    Grappig want Kylian had een hoofdomtrek van 39,1 bij 6 weken en vanwege onderzoeken weten we dat hij een verhoogt IQ heeft (maar dan wel disharmonisch)

7. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

nou ben benieuwd, mijn zoontje heeft ook een groot hoofd (bij geboorte 37 cm omtrek). Heel veel shirtjes kwamen niet over zijn hoofdje omdat ze te krap waren.

Hij heeft overigens nog steeds een flink hoofd, hahaha...
    Mijn vriend ook wel en die is ook een stuk inteliggenter als ik, dus als ie zijn hoofd en inteliggentie geerfd heeft zit het wel snor.

8. piccolina

piccolina VIP lid

Mar 5, 2012
    7,199
    5
    0
    We zullen het zien over paar jaar :))

Ik denk dat in onderzoek is wel rekening gehouden met gen. factoor dat er ouders ook bijvoorbeeld groot of klein hoofd hebben en postuur..
    We beide hebben bijvoorbeeld geen groot hoofd ook zit het niet familie.. Ook qua grotte in mijn en zijn familie nog nooit geboren was zelf jongetjes niet groter dan 3800gr..

Dus we zien het wel hoe ze zich ontwikkelt... Artseen zeiden elke keer dat ze vroeg in ontwikkeling al is maar goed misschien later zal het anders lopen je weet maar nooit..

9. Mango26

Mango26 Fanatiek lid

Aug 10, 2010
    4,220
    62
    48
    around the corner
    Dan hebben we hier vast een Einstein in huis, met 2 mnd was zn hoofdomtrek al 41,7cm... ;):D

Ach, zn moeder en vader zijn ook enorm intelligent, dus wie weet... :p

10. sarahtj3

sarahtj3 Fanatiek lid

Jun 8, 2012
    1,628
    0
    0
    almere
    #10 sarahtj3, Jun 21, 2013
    Last edited: Jun 21, 2013
    het gaat niet om de grootte van het hoofd..
    maar om de toename van de grootte..
    dus was het hoofd 35cm en een maand later 38 dan heeft het kind relaief een klein hoofd..maar volgens dat onderzoek dus wel een potentieel hoog IQ
    als het kind met een hoofd van 38cm is geboren en met een maand 39cm..dan heeft het kind een vrij groot hoofd..maar de toename van de groei is normaal.

oh ja en het artikel zegt ook dat het gepaard gaat met een gewichtstoename van 40% in de eerste maand.

dat houdt in dat als je kind bij de geboorte 2900 gram was.. het kind na een maand 4060 gram moet wegen...
    en hoe groter het kind bij de geboorte..hoe groter die toename moet zijn.

dus een kind met bij de geboorte een groot hoofd maar met een groei van 1cm na 1 maand EN een flinkerd was en maar 600 gram is gegroeid in gewicht...
    geeft volgens dit artikel aan dat het hierniet om een kind met een potentieel hoog IQ gaat.;)

11. Storm

Storm Niet meer actief

Moet wel waar zijn :p. Heb ik allemaal Einsteintjes in huis.

Maar eerlijk gezegd geloof ik hier niet zo in. Er worden tegenwoordig zoveel dingen onderzocht. Het is maar net wat je wilt testen(en geloven natuurlijk).

En ik vond het helemaal geen prettig idee dat nummer 2 en 3 ook een groot hoofd hadden (en verder ook groot waren) bij de geboorte na het trauma bij de eerste.

12. sarahtj3

sarahtj3 Fanatiek lid

Jun 8, 2012
    1,628
    0
    0
    almere
    hebben jullie het artikel wel gelezen? of begrepen?

13. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

Mar 18, 2011
    4,859
    1
    0
    Dat vraag ik me idd ook af...

14. Storm

Storm Niet meer actief

Jep. en het lichaamsgewicht speelt me parten. De oudste was in de eerste maand maar 10 gram aangekomen omdat hij na de geboorte flink was afgevallen (10%) en pas na ruim drie weken weer op gewicht was. Daar heb je het al, zijn spraak-/taalachterstand.
    De tweede moet dan wel drs worden. Die heeft de eerste maand op alle vlakken goed zijn best gedaan. Hoofdomtrek, gewicht, lengte en dat in combinatie met borstvoeding.

15. wendy339

wendy339 VIP lid

Oct 27, 2010
    9,739
    1,060
    113
    Nou dan heb ik hele erge slimmerd in huis haha (moet wel zeggen dat hij inderdaad vaak als erg 'wijs' wordt bestempeld door vreemde)

16. Mango26

Mango26 Fanatiek lid

Aug 10, 2010
    4,220
    62
    48
    around the corner
    Ja hoor, maar sommige onderzoeken moet je met een korreltje zout nemen...
    Er zal ongetwijfeld een kern van waarheid inzitten, maar dat neemt niet weg dat dit onderzoek een heleboel andere onderzoeken weer 'dwars' zit, zie ook het stukje waar het over borstvoeding gaat...
    Daarnaast hebben ze het over een toename van, wat was het, 40% lichaamsgewicht tov 15% in de eerste maand en een resultaat van 1,5 punt hoger op een iq-test op 6jarige leeftijd, dat verschil maakt een kind nog niet ineens heel intelligent... ;)

Overigens voldoet mijn zoon aan beide criteria, we gaan het zien in de toekomst... ;)

17. topper12

topper12 Niet meer actief

Hèhè gelukkig zijn er ook mensen die wel kunnen lezen ;) het gaat er dus niet om of je kind een groot hoofd heeft, maar of de hoofdomtrek enorm toeneemt in de eerste maand. Dus er is nog hoop voor mijn kinderen die beide een klein koppie hadden :D

18. Chaii

Chaii Niet meer actief

Dit was ook een van mijn eerste gedachtes..

19. raspberry

raspberry Niet meer actief

Maar dit onderzoek gaat niet over kinderen die bij geboorte een groot hoofd hebben, maar over kinderen bij wie de hoofdomtrek in de eerste maand naar verhouding veel toenam.
    Kan dus evengoed over kindjes met kleine hoofdjes gaan die snel groeiden... ;)

20. sarahtj3

sarahtj3 Fanatiek lid

Jun 8, 2012
    1,628
    0
    0
    almere
    oh maar het interesseerd mij niet echt of het onderzoek waar of niet waar is..goed of niet goed...
    maar de ts heeft het verkeerd begrepen volgens mij...en een boel mensen die erop reageerden hebben het artikel of niet gelezen of ook niet begrepen...daar ging het mij meer om.

Share This Page