onzekerheden baby 3, 5 week.

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Esje13, 9 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Esje13

Esje13 Fanatiek lid

4 mrt 2013
    1.574
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn zoontje is ongeveer 3, 5 week oud en krijgt bv.
    De eerste 1, 5 week ging alles prima, nu loopt het voor mijn gevoel niet lekker. Ik maak me zorgen over een aanral dingen.

Overdag slaapt hij best goed. Ik probeer zo goed als mogelijk een vast ritme aan te houden. Voeden, boertje, knuffelen en naar bedje bij moeheid. Hij drinkt best kort, soms 10 min en wil dan niet nog de tweede borst. Eerst verschoonde ik hem na de 1e borst en soms werd hij dan wakker genoeg om nog even de 2e te drinken. Maar omdat hij steeds vaker en meer spuugt ben ik hem voor de voeding gaan verschonen. Dan drinkt hij en hou ik hem een tijdje rechtop voor een boertje. De laatste tijd spuugt hij steeds vaker en ook met een golf. Lijkt wel of heel de voeding eruit komt.
    Hij krijgt nog best veel voedingen. Ik probeer om de 3 uur maar vaak redt hij dat niet. Ik leg hem dan bijvoorbeeld na 2 uur weer aan sls hij zoekt. In de nacht hetzelfde verhaal. Hier redt hij nooit langer dan 3 uur tussen voedingen. Ik begin nu welnte twijfelen of ik er goed aan doe om hem toch steeds aannte leggen zodra hij wakker wirdt of honger heeft. Prop ik hem niet te vol waardoor hij steeds spuugt?

Ik vraag me ook af of hij dus niet te veel voedingen heeft op een dag.
    Ik wil graag een beetje ritme krijgen maar weet ook niet of dit al te veel gevraagd is op deze leeftijd. Zo stom ook, het is mijn 2e kindje en ik dacht dat ik nu toch wel wat meer wist hoe het een en ander aan te pakken. Maar niets blijkt minder waar. Mijn dochter is de eerste weken erg onrustig geweest overdag, maar sliep in de nacht langer. Ik wil nu bij zoon voorkomen dat hij ook oververmoeid raakt en dus eerder regelmaat bieden dan dat ik bij dochter heb gedaan. Maar op de een of andere manier loopt het nog niet.

Wie kan mij een beetje helpen. Is dit allemaal normaal voor deze leeftijd. Aantal voedingen, spugen etc.
    Ik zit eraan te denken om hem in te bakeren met de Puckababy piep die ik kan lenen. Slaapzak heb ik nu een aantal nachten geprobeerd.

Sorry voor het lange verhaal. Hopelijk kunnen jullie mij onzekerheid een beetje weg nemen.

2. FloorMax

FloorMax Fanatiek lid

27 nov 2011
    1.098
    0
    0
    NULL
    maastricht
    Herkenbaar hoor, dat je bij de tweede ook nog onzeker bent. :) Ik denk persoonlijk dat je vooral niet teveel moet denken/ willen...gewoon lekker meegaan met je kindje. Ritme is absoluut nog erg ver te zoeken en je raaktalleen maar gefrustreerd als je het probeerd te vinden ;). Ik probeer ook niet te vergelijken met de eerste. Hij was ook totaal anders, wat alles betrefd, dus daar heb ik toch niks aan :)
    Wat betreft het spugen...heeft hij er last van? Misschien reflux? Maar ik ben geen expert op dat gebied. Max spuugde ook veel maar die had geen last...dus dat was voornamelijk veel dweilen/ wassen :p
    Ik zou iig proberen te ontspannen en lekker doen wat goed voelt!

3. samarinde01

samarinde01 Fanatiek lid

11 dec 2012
    2.853
    1.061
    113
    Dag Esja, dat je je onzeker voelt is normaal en erg herkenbaar. Het is voor ons nog maar een jaar geleden, maar het voelt alsof ik een ander mens ben.
    Nu weet ik dat het niet uit maakt hoe je het aanpakt, als je maar je hart volgt. Klinkt heel cliche en wat moet je er mee. Ja.. dat dacht ik toen ook als ik dat las. Maar mijn tip: probeer niet te veel te willen. Vergelijk je babytje en situatie ook niet met andere kindjes. Het heeft geen zin. Je wordt er onzeker van en je denkt steeds dat je het totaal verkeerd doet. Dat is niet zo!

Bij ons was het de wereld op zn kop, ook na 1 week. Babylief ging veel huilen, spugen en een ritme kreeg ik er maar niet in. Hij vroeg vaak om een voeding en sliep niet of veel te kort en de luier was vies op het 'verkeerde moment'. Pas toen ik me besefte dat we er veel beter van werden om niet een ritme te moeten aanhouden, ging ik beter reageren op de behoeftes van mijn zoon. Daar werden we allemaal veel rustiger van. Hoe je dat doet? Zo:

Ik legde hem net zo vaak aan als hij wilde, ook al was dat met 1 uurtje er tussen. Lukte slapen niet? Dan wiegde ik hem. En liet hem bij me slapen als hij toch wel erg moe was. Of ik droeg hem in mijn draagzak/doek en ging lekker met de hond wandelen. Sliep hij nog? Dan liep ik door naar het winkelcentrum om een boodschap te doen. Of ik ging vast het eten voorbereiden.
    De luier checkte ik regelmatig, maar werd niet meer verwisseld als hij niet vies was (raar om dat wel te doen vind ik achteraf).

En soms weet je gewoon niet of hij honger heeft of last van krampjes heeft en daarom vaak wil drinken. Of dat je productie een boost nodig heeft. En weet je? Het maakt niet uit. Doe wat in je op komt. Dat is echt het beste... en niet dat wat in een boekje of schema staat. En ook niet dat wat een andere moeder 'het gouden ei' vond.

Er zijn ook kindjes waarmee het prima lukt om een strak schema aan te houden. Ik zeg alleen dat je het los moet durven laten om je eigen manier te ontdekken.
    Een mooie zin die ik op een door mij geopend help-topic kreeg:

"Je kindje is jong, maar de moeder in jou ook. Gun haar de tijd om te worden wie ze is".

Een mooie voor op de koelkast ;)

4. Edith1987

Edith1987 Fanatiek lid

22 jun 2013
    1.507
    202
    63
    Vrouw
    Zeeland
    Mooi zoals Samarinde het hierboven verwoord. Het is heel normaal dat je weer even het wiel moet uitvinden voor je tweede kindje. Niet alle kindjes zijn hetzelfde, dus indd: probeer niet teveel te vergelijken of krampachtig dezelfde ritmes aan te houden. Ik denk dat je daar juist gefrustreerd en onzeker van wordt.

Ik ben geen bv-kenner en zeker geen bv-fan. Het heeft me heel veel tranen gekost, werd er ook zooo onzeker van. Net zoals jij beschrijft: wel of niet aanleggen? wel of geen honger? te vol? te veel voedingen? Dus helaas geen tips, alleen herkenning :) Het cb adviseerde mij overigens om echt minimaal 3 uur tussen de voeding te houden en eventueel de tijd te rekken met een speentje. Kan natuurlijk ook zuigbehoefte zijn van je kleintje. Mijn dochter was wel een flinkerd, misschien is de situatie anders als je een kleiner kindje hebt.

Eerste maanden heb ik ook veel met een draagdoek gelopen, ook binnenshuis. Weet niet of je dit al doet, maar is het aanraden waard! Mijn dochter sliep er altijd heerlijk in en je hebt zelf even je handen vrij.

5. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.819
    5.954
    113
    Vrouw
    #5 Zoe123, 9 nov 2014
    Laatst bewerkt: 9 nov 2014
    :$
    Minimaal 3 uur tussen de voedingen
    ????
    Ik neem aan dat je bedoelt:maximaal?

Borstvoeding is op verzoek, het is niet absoluut niet meer dan normaal voor een pasgeboren baby om om de 2,5 uur te willen drinken.
    Het gewicht van een baby speelt hierbij geen énkele rol.

Rekken......baby regelt de productie, door aan te geven wanneer er honger is.
    Op die manier snappen je borsten hoeveel melk er nodig is.
    Niet op verzoek voeden=minder stimulans=minder melk.
    En dan krijg je te horen:baby groeit niet genoeg, is ontevreden. Ja, ammehoela,
    en hoe komt dat dan? En hop, dan maar bijvoeden, einde oefening.

Wat een vreselijk advies heb jij gekregen, klachtwaardig. Die moeten
    op borstvoeding cursus..

TS, lastig he, die eerste periode. Je kindje leren kennen, soms niet begrijpen wat ie bedoeld...
    Ga met hem mee...hij mag het tempo bepalen.
    Groeit ie voldoende? Heeft ie voldoende plasluiers?
    Dat is het enige waar je op moet letten.
    Spugen, dat doen veel baby's. Dat hoeft verder niets te zeggen over te vaak voeden.
    Als hij niet meer wil, stopt ie wel. En is het toch iets te veel, ach, dan
    geeft ie wat terug.
    Op een gegeven moment ga je zijn geluiden beter herkennen.
    Tot die tijd, lekker aanleggen, je hebt niet te maken met maximale hoeveelheden :)

6. Esje13

Esje13 Fanatiek lid

4 mrt 2013
    1.574
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik snap inderdaad ook dat we elkaar nog moeten leren kennen. En het aanleggen wanneer hij wil doe ik wel, maar telkens als de voedingen dan kort op elkaar zitten spuugt hij. Dus net alsof hij toch niet echt honger heeft en te veel krijgt. Dan ga ik twijfelen. Vind het zielig om hem niet aannte leggen als hij honger heeft maar ik vind het ook niet fijn dat hij steeds moet spugen, dan voelt hij zich ook niet fijn.

7. Esje13

Esje13 Fanatiek lid

4 mrt 2013
    1.574
    0
    0
    NULL
    NULL
    Onze zoon is een flinkerd. 4 kilo bij geboorte en nu al bijna 5 kilo.
    Overdag is het slapen juist geen probleem. Meer in de nacht. Het lijkt er echt ol dat zijn dag en nachtritme nog niet klopt zeg maar.

8. Esje13

Esje13 Fanatiek lid

4 mrt 2013
    1.574
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt allemaal voor de reacties.

9. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Zou hij geen zuigbehoefte kunnen hebben? Is hij bijv. ook tevreden als je hem even je pink geeft?
    Of een speentje, maar ik weet dat dit niet wordt geadviseerd bij borstvoeding... dus dat moet je voor jezelf even afwegen ;)
    En dan houdt je daarnaast maximaal om de 3 uur voeden aan?!
    Ik weet dat mijn zoontje de eerste weken ook enorme zuigbehoefte had, naarmate hij ouder werd nam dit weer af.

10. Esje13

Esje13 Fanatiek lid

4 mrt 2013
    1.574
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het kan inderdaad zuigbehoefte zijn. Een speen wil hij niet. Heb al 3 verschillende geprobeerd. Pink gaat wel. Maar ik heb begrepen dat je geen speen of pink moet geven als hij honger heeft......maar ja dat vind ik juist zo lastig om te beoordelen.

11. Madelein84

Madelein84 Fanatiek lid

5 jun 2013
    1.042
    80
    48

Dit is een heel slecht advies van het CB. Die 3 uur is gekomen toen de mens flesvoeding is gekomen, vroeger waren er ook geen klokken en voedden we gewoon allemaal op verzoek. Juist op verzoek voeden zorgt ervoor dat een kindje leert luisteren en vertrouwen op zijn eigen hongersignalen en lichaam. En vaker dan 3uur met 3,5 week is heel normaal.

Als ze goed groeit en spuugt zou je eens kunnen kijken of je als ze binnen 3 uur komt dezelfde borst kan geven, het kan dan inderdaad zuigbehoefte zijn. Zo krijgt ze niet een stoot melk maar kan ze wel lekker sabbelen.

Beter borst dan speen, beter voor het gehemelte en bij borst komt er oxytocine vrij (zowel bij kind als moeder), dit is het hormoon wat ook vrij komt bij een orgasme, geen wonder dat een kindje blij wordt van het drinken aan de borst ;) Ook komen er hormonen vrij waardoor ze makkelijk in slaap vallen. Kun je tegenwerken door wakker in bed te leggen e.d., maar waarom er geen gebruik van maken? ;)

Het advies van de draagdoek deel ik dan weer wel :)
    Je kindje is lekker bij je en jij kunt doen waar je zin in hebt (huishouden/winkelen/sporten/enz)

12. mw21

mw21 VIP lid

24 okt 2010
    5.173
    168
    63
    Zorg
    't Westen
    Wat een slecht advies van t cb!!
    Zelfs fles doe ik hier op verzoek was ze gewend van borstvoeding dus gewoon zo doorgezet

13. Edith1987

Edith1987 Fanatiek lid

22 jun 2013
    1.507
    202
    63
    Vrouw
    Zeeland
    Oeps, lees nu jullie reacties, wist niet dat ons cb zulke slechte adviezen gaf rondom de bv!

Dag- en nachtritme ging hier de goede kant met ongeveer 6 weekjes trouwens!

14. Esje13

Esje13 Fanatiek lid

4 mrt 2013
    1.574
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat denken jullie.
    Overdag slaapt hij nu sommige slaapjes best lang en gaat over de 3 uur tussen de voedingen heen. Moet ik hem dan toch wakker maken voor zijn voeding om hem zo te leren dat hij overdag geen lange ruk moet maken maar juist in de nacht. Of juist hemmlaten slapen zodat hij leert om een lange ruk slaap te maken in de hoop dat hij dit ook toe gaat passen in de nacht.

Of zit ik hier iets onmogelijks te bedenken hihi.

15. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Het algemene advies is;
    Maak het overdag 'gezellig' en snachts 'zakelijk'.
    Overdag voeden, in het licht en lekker kletsen en knuffelen met je zoontje.
    Snachts in het zo donker mogelijk voeden weinig tot niets zeggen en niets onnodigs doen (dus geen luier vervangen indien niet nodig).
    Zo kunnen kindjes wennen aan de gezelligheid overdag en dat de nachten voor het slapen zijn.

Ook zou ik er maximaal 3 uur tussen laten overdag, anders heb je kans dat hij snachts vaker komt om in te halen.
    Dus op verzoek voeden tenzij het overdag 'te lang' duurt.

16. talkingchair

talkingchair Niet meer actief

Heel herkenbaar! Ik was de eerste paar weken ook zo onzeker. Ook ik probeerde regelmaat aan te brengen en volgens een schema te voeden, omdat ik dacht dat dat moest. Nou, ik heb het allemaal overboord gegooid, nu loopt het veel lekkerder. Rebekka geeft duidelijk aan wanneer ze honger heeft en accepteert dan geen speentje of pink, hoe zit dat bij jouw zoontje?

Dit zou ik niet doen. Ga gewoon lekker in het ritme van je baby mee door te voeden wanneer hij dat wil, te slapen leggen wanneer hij moe is enzovoorts. En neem een draagdoek! Worden de meeste kindjes heerlijk rustig van, jij hebt je handen vrij, allebei blij. Ik doe mijn kindje er na de voeding in. Dan kijkt ze nog een kwartiertje rond en na gaat ze slapen. Ik geloof echt dat kindjes het allemaal prima zelf kunnen regelen, maar vaak gaat het mis als je als moeder teveel wil...

17. Esje13

Esje13 Fanatiek lid

4 mrt 2013
    1.574
    0
    0
    NULL
    NULL

Speentje wil hij niet. Meerdere merken geprobeerd. Pink soms wel.
    Vanmorgen ging het zo. Kwart voor 9 voeding. Toen heb ik hem half 10 in bedje gelegd en heeft hij 15 min geslapen. Daarna was hij wakker maar wel rustig. Soms even een huiltje van 3 tellen maar slapen ho maar. Half 11 eruit gehaald en in de draagzak gedaan. Maar daar bleef hij zich tegen verzetten. Op mijnarm genomen en doezelde hij in. Toen hij sliep heb ik hem in de reiswieg gelegd, toen was het half 12. Eigenlijk voeding tijd. Ik dacht laat hem maar even want hij slaapt nu net. Maar om 12 uur werd hij zelf wakker met honger.

Ik vind het echt best lastig en wil in zijn ritme meegaan. Maar ik heb nog een dochter die best wel gebaat is bij regelmaat en ritme dus daar moet de kleine man ook een beetje in meedraaien helaas.

Deel Deze Pagina