Hallo, Ik ga weer samenwonen met mijn vriend, nu is het dat ik werk (zit in ziektewet en krijg uitbetaald via werk) en mijn vriend zit in de WWB (uitkering), nu kan ik dus even enrgens vinden wat ons maandinkomen word nu wij weer gaan samen wonen. Mijn vriend is 29 en ik ben 21, normaal gesproken zou dat een WWB worden van rond de 1200 euro per maand, alleen omdat er nu ook een WIJ bestaat voor jongeren onder de 27 jaar en die uitkering dus een stuk lager is, zijn er mensen die zeggen dat onze uitkering dus niet aangevult word tot die 1200 euro per maand. Ik kan het nergens vinden op internet ook niet op de site van mijn gemeente, nu weet ik dat het per gemeente verschillend kan zijn, maar zijn er hier mensen die hier ervaring mee hebben?? Dus ik 21 jaar heb gewoon loon. Vriend 29 jaar WWB. Normale uitkering samenwonend WWB is rond de 1200 euro naar mijn weten, klopt dit nog of is het inderdaad verandert en moeten wij met zn tweeen straks rondkomen van minder inkomen?? Alvast bedankt.
Er gaat nog veel meer veranderen Dus dit zal ook vast wel veranderd zijn of binnenkort veranderen Dus gezien de leeftijd van je vriend, zou hij misschien beter kunnen proberen om een baan te vinden Dat is op dit moment ook heel moeilijk, maar het lijkt me beter dan van een uitkering afhankelijk te zijn
voor zover ik weet is het nog steeds bij een gezamelijk 'inkomen' 1200/1300 euro je word zowieso tot het minimum aangevult...
werk is hij druk mee bezig alleen is super moeilijk op het moment, daarbij komt dat mijn zwangerschap ook absoluut niet vlekkeloos verloopt dus hij liever ook nog even thuis blijft (hoe lullig dit ook klinkt). Er staat mij inderdaad ook bij dat we gewoon compleet aangevuld zouden moeten worden tot de norm, maar ben wat aan het twijfelen gebracht toen iemand begon over die WIJ
info kan hij het beste opvragen bij zijn contactpersoon bij de gemeente. Hij zal niet het volle bedrag krijgen aangezien jij inkomen hebt, maar hoeveel precies is wel verstandig om even te bekijken natuurlijk. Thuis willen blijven: zeker aantrekkelijk, maar bedenk ook wat het met zijn CV doet heh? Als het even kan dan akn hij misschien voor 3 dagen werk zoeken, dan kan hij zijn aandacht verdelen. Solliciteren wordt alleen maar lastiger hoe langer van een bijstandsuitkering gebruik maakt. Zeker als je jong bent. Succes!
Even logisch beredeneerd... Jij hebt (naar ik zo inschat) geen recht op een inkomensvoorziening WIJ omdat jouw inkomen boven de norm alleenstaande zonder toeslag ligt (615,16). Je bent voor de bijstand een niet-rechthebbende partner. Jouw vriend behoudt zijn uitkering. Er worden rekening gehouden met jouw inkomsten voor zover jullie gezamenlijke inkomsten (werk en WWB) boven de gehuwdennorm uitkomen. Oftewel, de bijstand vult jouw inkomen aan tot aan de bijstandnorm voor gehuwden (bijna 1300 euro). Maar, dat is zo gauw mijn beredenering. Ik heb nog niet zo'n situatie aan de hand gehad, en die samenloop blijft lastig qua uitvoering. Als je het zeker wilt weten moet je vriend dit navragen bij zijn contactpersoon, dan kunnen hun het in een keer goed uitzoeken.
ik heb inderdaad gewoon loon en we zouden dan aangevult moeten worden, als ik het zo lees denk ik dat mijn vermoedens inderdaad nog wel kloppen, ik heb gezegt dat mijn vriend mrogen even contact moeten opnemen met zijn contactpersoon maar wou hier ook even pijlen of mensen er bekend mee waren
ik heb ook WIJ en m'n man heeft WWB en dan kom je idd net uit op die 1200, maar ik zou gewoon even informeren, dan heb je wat meer zekerheid
inmiddels geinformeert en word idd gewoon aangevuld naar 1239 eur excl vakantiegeld. Pfieuw behoorlijk opgelucht