Ook stuwing na keizersnede? En wat voor beha?

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by Martini, May 26, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Martini

Martini Fanatiek lid

Feb 17, 2007
    1,109
    622
    113
    Hoi!
    Onze baby ligt in stuit en de keizersnede staat gepland. Ik vroeg me af of je borsten na een keizersnede op dezelfde manier 'werken' als wanneer je vaginaal bevallen bent.
    Dus dat je na zo'n dag of 4 stuwing krijgt?

Ik wil deze keer geen borstvoeding gaan geven en vroeg me ook af wat voor beha ik het beste kan dragen of zullen mijn borsten waarschijnlijk niet zo'n pijn gaan doen als je kindje sowieso niet aangelegd zal worden? Komt er dan zeg maar niks op gang en komt er ook geen stuwing, of komt die altijd? En is het handig om bijv ook voor de zekerheid van die zoogkompressen te halen want zal er wellicht toch melk uit komen?

Misschien een beetje gekke vraag aan de lactatiekundige aangezien ik GEEN borstvoeding wil geven, maar ik weet niet zo goed waar ik de vraag anders moet plaatsen.
    Bij mijn zoontje heb ik 5 weken afgekolfd want hij wilde de borst niet, deze keer gaan wij meteen kunstvoeding geven.

Alvast bedankt voor je antwoord.

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Hoe is het nu met je borsten? Zie je af en toe een druppel melk in je beha? Zijn ze toegenomen in omvang, voel je de aanleg van borstklierweefsel?
    Je borsten bereiden zich voor op het geven van borstvoeding. Omdat je lichaam nu eenmaal niet weet welke keuze je op moment van bevallen gaat maken. Op het moment dat je placenta wordt geboren, komt er een omslag in je hormoonhuishouden. Het hormoon wat door de aanwezigheid van je placenta werd onderdrukt kan nu gaan pieken en zorgt er voor dat je lichaam melk zal aanmaken. Dit hormoon heet prolactine en zal door te starten met aanleggen en voeden hoog blijven: dit is nodig bij borstvoeding.
    Op hem moment dat je niet voedt zal dat hormoon langzaam dalen tot een basisniveau van voor de zwangerschap. En zul je dus ook geen productie stimuleren.

Stuwing kun je nog wel ervaren, afhankelijk van hoe 'enthousiast' je lichaam zal reageren.

Los van je keuze om geen borstvoeding te geven, wil ik je wel graag meegeven dat je makkelijk, en ZONDER een productie op te bouwen wel je kindje de eerste druppels colostrum kunt geven de eerste 1 a 2 dagen. Je hoeft je kindje ook niet aan te leggen als je dat niet wilt, maar het kan wel. Je kindje krijgt wanneer je het wel aanlegt de kans om veilig met jou een verbinding aan te gaan. Grote hoeveelheden drinkt het nog niet, maar de kleine beetjes colostrum (dat is de eerste voeding) zijn waardevol aan antistoffen waar je kindje de eerste weken van profiteert!
    Wil je niet aanleggen (of is dat praktisch niet haalbaar na keizersnede) kun je gedurende die eerste 2 dagen af en toe met je vingers kijken of je een paar druppels colostrum uit je tepel kunt masseren. Heb je een druppel op je vinger, stop dit dan in het wangzakje van je kindje. Meer stelt het niet voor.
    Door dit niet iedere 2 uur te doen en niet na dag 3 stimuleer je geen hele melkproductie. Na keizersnede kan het daarnaast
    ook wat langer duren eer melkproductie tot stand komt, dus die speling heb je wel.

Na de bevalling verder een goed steunende beha nemen (een die niet in je borstweefsel prikt met bijvoorbeeld beugel) en ik neem aan dat op de afdeling wel zoogcompresjes aanwezig zullen zijn mocht je deze nodig hebben. En anders gewoon opgevouwen zakdoeken?

Veel succes: geniet straks van je kindje!

Share This Page