Beste Heidi, Ik ben 37 weken zwanger en heb al vanaf rond de 30 weken dat ik wat druppeltjes vocht/melk verlies. Sinds een paar weken is het best veel (soms geel maar meestal is het een beetje doorzichtig) en moet ik constant met van die pads lopen. Tot nu toe vond ik het niet zo een probleem maar ik heb sinds een paar dagen pijnlijke steken in mijn rechterborst. Het lijkt net alsof ik stuwing heb. Kan dat tijdens de zwangerschap? Ik heb gevoeld en heb geen harde schijven ofzo er in zitten. Wat kan ik hier aan doen? Daarnaast vroeg ik mij af of het zin heeft om bijvoorbeeld maar 1 of 2 weken bv te geven? Ik wil dit keer namelijk geen bv geven maar ik zou het tijdens mijn kraamtijd niet erg vinden om het wel te doen. Dit komt met name omdat ik nog al een controlefreak ben en het niet prettig vind als ik niet weet wat de baby binnen krijgt (de vorige keer ging ik dus continue de kleine voor en er na wegen waardoor het heel veel werk was). Tijdens de kraamweek is ook de kraamzorg er waardoor ik wat meer gerustgesteld ben. Bedankt voor je reactie.
Hoi, Hoe is het nu? Het is niet ongewoon om nu al melk te verliezen. Dit kan inderdaad alle kleurvariaties hebben. Op het moment dat je kindje geboren wordt zal het zich aanpassen aan je kindje op dat moment. Dat je nu al melk hebt komt omdat je al eerder borstvoeding hebt gegeven. Alles in je borst is klaar om weer te gaan voeden en tijdens deze zwangerschap is je borstweefsel weer gaan ontwikkelen. Ik zou zeker de kraamweek en de week daarna borstvoeding geven. Ook als je daarna niet van plan bent het te blijven doen. Bespreek goed met je kraamzorg hoe je daarna best af kunt bouwen zonder klachten, zodat overgang naar kunstvoeding voor jullie ongestoord kan gaan. Veel succes en geniet van je kindjes straks!