Kolven om te wennen aan een fles?

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by Nika12, Feb 7, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Nika12

Nika12 Actief lid

Mar 19, 2013
    160
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hallo,

Mijn dochter is een week oud en de borstvoeding lijkt goed op gang te komen na mijn keizersnede, waar ik heel blij mee ben aangezien het bij de eerste twee kinderen niet is gelukt.

Nu ben ik een beetje aan het nadenken over de 'toekomst' en vraag ik mij het volgende af:
    Ik ben gestopt met werken en hoef dus straks niet te kolven voor kinderopvang. Toch zal het af en toe wel eens gebeuren dat ik niet bij mijn kindje in de buurt ben een dus moet kolven. Omdat dit maar af en toe zal zijn twijfel ik over wat voor kolf Ik dan zou moeten kopen. Nu hoorde ik echter vandaag dat het sowieso verstandig is om je kindje vanaf een week of zes te laten wennen aan de fles door te kolven en dan de fles aan te bieden. Is dat zo? En moet dat dan dagelijks? Want dan lijkt me de aanschaf van een elektrische kolf (als de bv goed blijft gaan) opeens een stuk logischer.

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Wanneer je incidenteel gaat kolven kun je volstaan met enkelzijdige handkolf. Uiteraard staat het je vrij om een elektrische kolf aan te schaffen. Wanneer je meer dan 3 dagen per week moet kolven gaat meetellen dat een kolfapparaat je productie op peil moet houden. Bij incidenteel kolven hoef je daar dus minder rekening mee te houden.

Je start met oefenen ergens tussen 4-6 weken, en altijd pas wanneer het aanleggen, aanhappen en drinken aan de borst probleemloos gaat. Start met een klein beetje: 30 cc om kennis te maken en te oefenen is voldoende. Je kunt dit buiten de voedingen aan bieden, of voor het voeden bijvoorbeeld.
    Van hieruit ga je verder. Het is verstandig om een keer of 2 per week een flesje aan te bieden: dit zijn dan wel flesjes van meer dan 30 cc, dus bijvoorbeeld een halve of hele voeding. Je kunt dit dan bijvoorbeeld kolven en direct daarna aanbieden. Je blijft aanbieden, zodat je kindje niet 'vergeet' wat de bedoeling is en ze er vertrouwd mee raakt.

Veel succes en geniet van het voeden!

Share This Page