mijn zoontje van ruim 4 weken drinkt onrustig aan de borst. Heb al verschillende technieken geprobeerd maar hij blijft regelmatig onrustig toehappen, heel gulzig en onrustig drinken. We lopen bij een osteopaat omdat hij veel spanning in zijn nekje heeft. Nu was ik benieuwd of hij misschien rustiger uit een fles zou drinken dus ik heb nu twee dagen een keer gekolfde melk in een fles aangeboden. Allereerst wist ik niet hoeveel ik moest geven maar ik had na 10 min 150ml (is dat veel of normaal?) Dit heb ik de eerste dag in een avent fles met speen voor 1mnd gegeven. Ik dacht ik geef gewoon alles en zie wel hoeveel hij op krijgt. Nou met 10 min had hij de hele fles ( dus 150ml) op. Dit vind ik wel snel en veel....of valt dat mee?? Hij lag wel rustiger te drinken! En boerde voor de verandering in 1x twee keer achter elkaar goed. Hetzelfde op dag twee maar toch met een kleinere speen geprobeerd. Totaal geen verschil en ook binnen 10 min hele fles leeg. Hij kan last hebben van krampjes en soms tot regelmatig melk teruggeven / spugen. Er is daar alleen geen touw aan vast te knopen. ( aan de krampjes en spugen) Is dit dan wel de juiste fles voor hem??
Waar ik als eerste aan denk is: heb je overproductie? Dat kan heel goed bij deze omschrijving passen namelijk. Daarnaast is 150 ml inderdaad heel erg veel voor een kleintje van 4 weken, zeker in 10 minuten. Maar goed het kan natuurlijk. Je hebt grote en kleine drinkers tenslotte. De langzaamste fles die ik weet is dr. Brown en dan prematuren speen. Mocht je overproductie hebben dan kun je een lactatiekundige of een vrijwilliger van la leche league bellen voor hulp zodat je kindje rustig bij je aan de borst kan drinken. Wel blijven oefenen met flesje zodat hij het niet ontwent.
Dit is veel te veel melk voor een bv baby. Wat je kolft zegt niets over wat je baby drinkt. Een bv baby is gewoon om hard te zuigen, en krijgt daarom dus bij een fles meteen veel én snel voeding binnen. De oplossing kan inderdaad de dr brown met een premature speen zijn, dat is de kleinste speen op de markt. Hier was het de enige waarmee mijn zoontje minstens twintig minuten (de aangewezen tijd om aan de zuigbehoefte te voldoen) over een fles deed. De hoeveelheid berekenen doe je zo: 150 ml maal het gewicht, gedeeld door het aantal voedingen per dag. Heb je inmiddels al een lk gecontacteerd?
Ik heb vandaag van het bureautje een telefoonnummer van een lactatiedeskundige ontvangen. Die ga ik zo maar even bellen. Ik had gisteravond trouwens nog gekolft en toen kreeg ik maar de helft van 150 eruit. Ik denk dat dit door het tijdstip komt? Zouden baby's elke keer dezelfde hoeveelheid melk drinken? Nee toch? Ook adviseerde ze de fles van difrax, iemand daar bekend mee? Daar zouden ze ook meer moeite voor moeten doen.
@Shakes je hebt het hierboven over 150 ml maal het gewicht , gedeeld door het aantal voedingen. Voor mijn zoontje zou dat 120 ml betekenen. (Hij weegt 5565 gram en krijgt 7 voedingen) Mag ik vragen waar je dit van hebt? Deze richtlijn? Gewoon uit nieuwsgierigheid.
Die richtlijn komt van LLL en zal je ook van lactatiekundigen krijgen. Maar eigenlijk werkt hij pas correct vanaf minstens acht voedingen per dag, het absolute minimum voor baby's van een maand oud.
Geen difrax dus... Ik hoor om me heen steeds meer mensen over dr. Brown flessen..... En ik denk dat het in het begin gewoon even zoeken zal zijn hoeveel melk hij wil.
Klopt. Maar het is wel belangrijk om een fles te zoeken waarbij hij minstens twintig minuten zoet is. Te snel drinken betekent ook te veel drinken. En bv baby's die te veel aan de fles drinken, rekken hun maag uit, waarna ze minder verzadigd zijn aan de borst omdat die mogelijk niet zo snel zo veel produceert. Dan zit je opeens met een risico op borstweigeren... Wat hierboven al gezegd werd, mag je ook niet uit het oog verliezen. Als je nu al zo vlot kolft, zou het kunnen dat je overproductie hebt. Dat kan het onrustig drinken verklaren. Dus probeer dat aan te pakken om je problemen op te lossen.
Ik zie dat je besloten hebt om overstappen naar kunstvoeding. Zonde! Als het echt een onmogelijk verhaal is, maar Waar je nu tegen aan loopt zijn echt niets meer dan opstartproblemen waar je met wat hulp van een lactatiekundige gewoon een oplossing voor kan vinden. Overproductie is een bekend fenomeen, vaak zijn wat simpele tips & trics al genoeg om de boel In balans te krijgen. En...je kindje is pas 5 weken. Nog even en dan gaat het drinken uit de borst makkelijker.
Ik wil gaan combineren. We merken dat hij aan de fles veel rustiger drinkt en minder terug geeft dan bij borstvoeding. Wel drinkt hij nog steeds bij beide erg snel. D'r. Brown fles pakt hij niet!! En difrax gaat ook snel heb ik begrepen...iemand nog een andere optie?? Ik wil toch ook nog contact met een lactatiekundige want ik weet eigenlijk wel zeker dat mijn zoontje te veel en gulzig aan de borst drinkt. Vandaag na 10, kleine 15 min drinken gestopt met de borst geven, dit pikte hij wel maar heeft 5x een golf terug gegeven. (Lijkt hier geen last van te hebben!!) En ik wil dus blijven combineren maar om nou alles elke keer te kolven gaat me echt niet lukken. Nog even over een lactatiekundige, ik kreeg eerst een geblokkeerde nummer en daarna iemand gemaild waarop ik geen reactie krijg. Ik ga nu dus verder zoeken maar waar moet ik op letten?? Zijn er überhaupt dingen waarop ik moet letten of is er geen verschil??
https://www.nvlborstvoeding.nl/ Als je via deze link zoekt, krijg je een IBCLC lactatiekundige over de vloer. Dat kan net het verschil maken!
Ik gebruik de dr Brown fles met een difrax speen s. Dit is voor ons de beste combinatie. Verder herken ik je verhaal. Ik kolf ook beide flesjes vol in 5 minuten. En ook ik geef 150 ml als ik een flesje geef. Dit gaat er met gemak in en mijn zoontje heeft er totaal geen last van. Wat hij wel vaak had na de borstvoeding. Ik denk ook dat een lk je goed zou kunnen helpen. Ik ben gaan blok voeden om mijn productie te minderen en heb ook regelmatig een flesje kunst voeding gegeven omdat ik wilde gaan combineren. Maar eigenlijk gaat het allemaal steeds makkelijker en geef ik nog maar nauwelijks kunstvoeding.
Dat klinkt inderdaad beken Demie. Ja ik ga sowieso een lk inschakelen. Ik wil gaan combineren maar advies van lk kan geen kwaad en heb toch meerdere vragen!