weer werken: kolfproductie zo laag, pijn!

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door kath, 27 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kath

kath Actief lid

27 okt 2012
    240
    0
    0
    NULL
    NULL
    Allereerst wil ik graag zeggen hoe fijn het is de mogelijkheid te hebben vragen te stellen, super dat jullie dit doen!

Nu zit ik zelf ook met een probleem.
    Sinds de geboorte van mijn dochter geef ik borstvoeding. Dat gaat prima, ze groeit goed en ook bij mijzelf heeft het nooit problemen gegeven.
    Het probleem is het kolven.

Volgende week moet ik weer beginnen met werken en moet ik dus echt met de kolf aan de slag. De paar keer dat het tijdens mijn verlof voorkwam dat ik voor langere tijd zonder dochter wegmoest heb ik al wel eens gekolfd en ook om haar te laten wennen aan flesjes. Ik merkte toen al dat ik relatief weinig voeding via de kolf kan produceren: Van wat zij in een periode drinkt aan voeding die ik achterlaat, kolf ik in dezelfde periode ongeveer de helft van die hoeveelheid. Erg weinig dus. Ik las ergens op dit forum dat het vrij gebruikelijk is dat je middels een kolf een lagere melkproductie krijgt dan als je kindje direct bij je drinkt, maar bij mij is het verschil dus wel erg groot denk ik. Ik had me er maar bij neergelegd dat ik op de dagen dat ze naar het kinderdagverblijf breng naast moedermelk ook kunstvoeding moet meegegeven.
    Ik merk echter dat het ook een ander probleem geeft.

Ik ben de laatste week aan het ‘oefenen’ geslagen omdat ze straks een aantal dagen naar het KVD moet. Een hele dag kolven en haar de hele dag via de fles voeden en ze krijgt nu ook wat kunstvoeding om daaraan te wennen. Na de ronde kunstvoeding kolf ik ook weer af en deze melk bewaar ik dan voor de volgende ronde en vul ik bij de volgende ronde aan (dan heb ik precies genoeg voor 1 voeding). De eerste dag ging het goed, daarna werd het problematisch. De productie nam fors af (tot zo’n 30-55cc per borst). Het probleem is niet dat ik te weinig melk produceer: Mijn borsten voelen overvol en pijnlijk aan, zelfde gevoel als de stuwing in het begin. De melk lijkt er gewoon niet uit te willen! Omdat ik maar weinig cc kolf, is dit net voldoende om even de ergste druk/pijn weg te halen. Verder voel ik normaliter mijn tsr goed en komt deze ook wel vrij snel op gang. Dat was ook niet meer het geval.

Ik heb er nu een hard hoofd in om te moeten gaan werken en dan dus de hele dag te moeten kolven, als dit zo moeizaam en pijnlijk blijft.
    Wat zou ik kunnen doen?
    Ik heb zowel een handkolf en een elektrische (enkel) van Medela.

Groetjes Katherine

2. Saskia

Saskia Lactatiekundige

17 apr 2012
    818
    0
    0
    Hoi Katherine.

Vervelend dat het kolven moeilijk gaat.
    Je zorgen/stress kunnen ook tot gevolg hebben dat het kolven niet gemakkelijk gaat.

Ook voelt kolven "onnatuurlijk". Hier moet je lichaam en geest ook even aan wennen.

Tips:
    - Kolf in een aangenaam warme en rustige ruimte.
    - Kolf naast je kindje, met een foto van je kindje of een geurdoekje van je kindje.
    - Masseer zachtjes je borsten richting de tepel, elke keer op een andere plek op je borst.
    - Masseer voor en tijdens het kolven.
    - Masseer met een warme/natte doek.
    - Maak gebruik van de zwaartekracht. Hiermee bedoel ik ga rechtop zitten of iets naar voren.
    - Probeer zoveel mogelijk te ontspannen. (ik weet het is makkelijker gezegt dan gedaan) Zet bijv. zachte muziek aan, laat je schouders even masseren door je man.
    - Zet de kolf niet te hard! Hard zuigen betekend niet beter kolven of meer productie. Draai de kolf op tot het gevoelig wordt en dan een tikkie terug.
    - Kolf met een apparaat waar jij je gemakkelijk bij voelt (electrisch, dubbel zijdig zou wel het beste zijn, maar als dat niet voor jou werk, kan het je gaan tegen werken)
    - Kijk even aan of je TSR nu makkelijker/sneller op gang komt. Anders kan je in overleg met de huisarts voor het kolven een neusspray gebruiken. (Sintosinonspray) Dit wekt het TSR op.

Hopelijk kan je deze tips gebruiken en gaat het je lukken.
    Laat je even weten hoe het gaat?

Groetjes Saskia

3. kath

kath Actief lid

27 okt 2012
    240
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dank je wel voor je advies.
    Dat ontspannen, dat zou nog wel eens het centrale punt kunnen zijn. Dat ging (natuurlijk...) steeds moeilijker naarmate het kolven niet meer goed lukte. Ook vind ik het erg spannend om weer te moeten gaan werken volgende week.
    Ik ga iig met je adviezen aan de slag!

Deel Deze Pagina