Hallo Mijn zoontje is vandaag precies 3 maanden. Hij krijgt alleen borstvoeding en dit ging tot voor kort ook goed. Ongeveer een week geleden merkte ik dat de voeding uit mijn linker borst terug liep. Ik leg K. Om de productie te verhogen standaard eerst links aan en vervolgens rechts. Rechts is altijd al mijn betere borst geweest met meer melk. Nu is het ineens sinds 3 dagen dat hij niet meer links wilt drinken. Laat vaak los, jammerd tijdens drinken (echt commentaar leveren) en is na 2 minuten helemaal klaar met links. Als ik dan probeer hem nogmaals links aan te bieden zet hij het op een brullen en stopt pas totdat ik het opgeef en hem recht aanbied. Waar hij dan tevreden met gepaste geluiden aan drinkt en in slaap valt. Nu weet ik niet hoe is hem weer geïnteresseerd kan krijgen in mijn linker borst. Ik heb hem nodig voor het omhoog krijgen van de productie, maar hij wilt hier niet aan mee werken. Hij is verder niet ziek, geen vaccinatie, geen oorpijn, goed aangelegd. Hij is gewoon heel ontevreden links en recht is het als van ouds. Heb jij enig idee wat ik kan doen hem weer te interesseren voor links en hoe ik er voor kan zorgen dat links melk blijft behouden. Ik zou het namelijk heel erg vinden om te moeten stoppen/afbouwen. Maar een complete voeding red ik niet met een borst.
Hoi, Hoe is het nu? Door drukte lees ik je vraag nu pas. Je kunt prima rechts en links afwisselen bij het begin van de voeding: je kindje kan wanneer het links niet wil rechts beginnen en dan daarna naar de andere kant. Wissel dan af bij iedere voeding. Ook kun je een andere positie zoeken: kindjes worden ouder en soms willen ze niet meer 'liggend' in je arm aan de borst. Zoek een houding waarbij je kindje misschien meer rechtop kan zitten. Het kan zijn dat links minder snel of makkelijk toeschiet: probeer of je het toeschietreflex kunt opwekken voor je aanlegt. gebruik hiervoor vochtige warmte (bijv, een warmte compres door een luier te vullen met lekker warm water. dan een aantal minuten flink doorwarmen en masseren of stimuleren van de tepel) Het zal over gaan. En er zijn ook moeders die wel met 1 borst verder gaan. Er is veel mogelijk hoor! Succes!