Hallo meiden, Vorige week zondag ben ik bevallen van mijn dochter Kim. Ze wilde niet drinken aan de borst (net als mijn 1e dochter), maar na dagenlang doorzetten en met dank aan tepelhoedjes en een gwelidige kraamhulp is het toch gelukt. Ik geef borstvoeding ! Nu heb ik zelf alleen teveel melk. De stuwing duurt al 6 volledige dagen en wil maar niet afnemen. Koolbladeren en koude compressen geven wat verlichting, maar nemen het probleem niet weg. Wie heeft goede tips om de stuwing te laten afnemen? Alvast bedankt!
Gefeliciteerd met de geboorte van jullie meisje! En wat goed dat het toch gelukt is om borstvoeding te geven. Tja, echt zelf iets doen om de stuwing te laten afnemen kun je eigenlijk niet. Dat moet je lichaam zelf doen, door precies genoeg voeding te maken die je kindje op drinkt. Maarja, daar heb je niks aan he? . Als eerste is het natuurlijk belangrijk dat je je kindje goed bij je laat drinken, zij moet de melk uit jou borsten halen zodat ze minder gespannen aanvoelen. Koelen kun je inderdaad met compressen wat je al schreef, dat geeft idd wat verlichting. Ik weet niet of dit een goed idee is, maar misschien zou je een keer je borsten "leeg" kunnen kolven, daarna een wat strakke bh aan doen (een bh aan doen zowel overdag als snachts is misschien so wie so wel een goed idee als je zo een stuwing hebt.) Succes, hoop voor je dat de stuwing snel wegtrekt!
Gefeliciteerd met de geboorte van je dochter! Als je door de stuwing last hebt van harde plekken in je borst kan je het beste je dochtertje in wisselende houdingen voeden. Door je kindje te voeden met het kinnetje naar de harde plek toe, drinkt het die plek leeg. Dit kan ervoor zorgen dat je beter door de stuwingsfase heen komt en geen borstontstekingen oploopt. Met mijn kraamverzorgster heb ik verschillende houdingen geoefend. Ik weet niet of jij een ervaringsdeskundige in je omgeving hebt die daarbij kan helpen? Ook had ik een heel handig boekje waarin verschillende houdingen stonden beschreven. Maar die zijn vast ook te vinden door te googelen . Veel succes! En geniet van deze heerlijke periode!
Akls je al zo lang flink gestuwd bent, dan kun je het beste één keer de borsten echt helemaal leeg kolven, werkelijk tot de laatste druppel. Hoogstwaarschijnlijk heb je dan meteen een flinke vriezervoorraad. Van één keer kolven worden je borsten niet extra gestimuleerd, maar door de druk die van je borst af is, neemt de overproductie wel wat af, het voelt lekkerder en het aanhappen is ook handiger voor je kindje. Het handigste moment is om dit helemaal leegkolven 's avonds te doen, vlak voor je gaat slapen. Maak je geen zorgen over je kind, na een uur zit er weer zat melk in je borsten voor haar. Meestal is die erge stuwing na een zo'n kolfbeurt wel weg. Blijf je toch stuwing houden, dan mag je nog een keer alles leegkolven, een week na de eerste keer. Maar ga het niet dagelijks doen, want dan houd je de overproductie in stand. Sterkte!
Bedankt voor jullie reacties. De tips die jullie geven heb ik allemaal al geprobeerd; verschillende houdingen, leegkolven, bh dag en nacht aan enz. en het helpt niet. Het is alweer dag 7 nu....ik denk dat het dan toch maar afwachten wordt tot het vanzelf overgaat. Nou ja, liever teveel dan te weinig zullen we maar zeggen. En anders begin ik wel een winkeltje op marktplaats met 'BV te koop'
Neem elke dag een kopje saliethee (gewoon van salieblaadjes uit de winkel zetten). Dat remt overproductie.
hoi hoi.....ik had en heb nu nog vaak stuwingen! het enige wat bij mij hielp was kolven: maar dan niet leegkolven gewoon zo'n 40 cc ( dan was de druk eraf) en als ik in de douche stond dan spoot het ook eruit! <--- en dan bleef ik even knijpen (lees koemelken) hahaha, ik kon ook de eerste weken niet de deur uit want ik lekte altijd door zeg maar.. succes ermee grtz Ramona
hi Hier ook nog regelmatig stuwing. Loop dan rond met echt enorme ´uiers´, apparaten waar sommige mensen een kapitaal voor over hebben om op kunstmatige wijze te verkrijgen. En dan ben je al 2 maanden verder.... Heeft je kindje er geen last van? De mijne had dat wel. Inderdaad, slecht aanhappen omdat ze de tepel niet gegrepen kreeg, dus een maand met tepelhoedjes gevoed. Verder heeft ze last van te veel voeding..Omdat het er zo hard uitspuit, krijgt ze niet op tijd het signaal ´vol´. Dus ze dronk dan teveel.. gevolg krampjes, groene poep, reflux etc. Maar ze kwam wel heeeel goed aan! Heb echt een bolle baby nu, ze is niet zo lang, dus echt een beetje een propje. Om op te eten hihi! De kolf probeer ik zo min mogelijk te gebruiken, alleen als ze echt ontploffen om 30 a 40 cc af te kolven voor een voeding. Ik leg meestal aan, en laat dan na de toeschiet de grootste druk eraf spuiten. Mijn meisje slaapt sinds een week door, en dat is hartstikke fijn, alleen steeds wakker worden van een nat nachthemd. En dan ook weer pijnlijke randen in mijn borsten die ik tijdens het voeden en onder de douche zo veel mogelijk weg probeer te masseren. Gisteren had ik per ongeluk de verkeerde borst gevoed´, ik voed altijd maar één borst om ze maar een beetje leeg te krijgen, en ik dacht later echt dat er eentje ging ontploffen! Saliethee helpt ook wel inderdaad. En geen venkelthee, of sterremix of anijsthee drinken! Of borstvoedingsmix. Dat deed ik namelijk in het begin omdat ik dacht dat dat hielp tegen de krampjes, maar daar werd de productie alleen maar erger van! Succes!
Goh, ik herken mijzelf echt helemaal in jouw verhaal. Ik had het zelf kunnen schrijven. Inderdaad voed ik ook met een tepelhoedje (waar ik graag vanaf wil omdat ze daar eerder darmkrampen van schijnen te krijgen). Kim drinkt naar mijn gevoel ook teveel, want ze geeft vaak melk terug. Maar het spuit eruit, dus één teug en ze krijgt heel veel melk tegelijk binnen. En Kim is ook enorm gegroeid, op haar 6e dag was ze al 75 gram zwaarder dan haar geboortegewicht. Ik wist niet dat venkelthee de produktie stimuleert, ik drink dat juist al een paar dagen om darmkrampjes te voorkomen! Dus daar stop ik even mee dan. Maar je schrijft dat je na de toeschiet de druk eraf laat spuiten...bedoel je hiermee dat je dan kolft? nee toch? Want alleen eruit laten lopen op dat moment schiet bij mij niet op, dan komen er maar een paar druppels uit zichzelf eruit, maar verder niet.
Nee, inderdaad eruit laten spuiten en niet kolven. Maar als dat bij jou niet gebeurt, dan heeft het geen zin uiteraard. Bij mij spuit het na de tsr er ongeveer 15 seconden flink eruit, daarna gaat het druppen.
Jeetje, nee dat heb ik niet (dat het er letterlijk uit spuit). Lijkt me erg lastig, ik en mijn dochter zitten zonder het spuiten al helemaal onder na elke voeding.
Ik heb ook vreselijke stuwing gehad (gelukkig maar 2 dagen). Ik ben ermee bij de lactatiedeskundige geweest. Zij adviseerde om ieder uur 10 minuten te kolven. Dit heb ik één dag gedaan en daarna was de stuwing voorbij! Het is wel even een dag vervelend, maar heeft bij mij heel goed geholpen.
Langdurig veel blijven kolven vind ik wel eng, omdat je daar juist de productie mee in stand houdt. Maar misschien voor tijdelijke verlichting bij stuwing in de allereerste dagen kan het wel goed werken.. Wel heel goed dat Kim zo goed groeit, dat is toch wel heel erg fijn en een teken dat ze zeker niets tekort komt. Anne zat ook na een week alweer op haar geboortegewicht.. Ik had ook direct de eerste dag goede borstvoeding (en stuwing).. Werd daarom goed geprezen door kraam en verlos, want fijn dat t zo vlotjes verliep allemaal. Dat zeker, want je hoort ook andere verhalen. maar die superproductie een beetje onder controle krijgen en proberen te houden is ook wel lastig hoor.. Bij mij, als ik begin met voeden, druppelt het vaak al. Als ze dan even drinkt, dan pas gaat het echt eruit spuiten. Soms laat ze los, soms haal ik haar er even vorozichtig af. Als het spuit, laat ik het weglopen in een zoogcompres. Als het alleen maar druppelt, en ik knijp met de hand gaat het ook nog spuiten. Dat laat ik dan toch meestal ook weglopen in het zoogcompres. Dan krijgt ze ook wat eerder vettere voedzamere melk binnen, waardoor ze eerder voldaan wordt. Omdat ze ook zo snel en gulzig drinkt, haal ik haar vaak na een minuut of 5 even van de borst voor een tussentijds boertje tegen krampjes, en om even op haar speentje te laten sabbelen, zodat ze zich niet overdrinkt. En zo werkt het eigenlijk wel voor ons... Ben benieuwd hoe het gaat zonder venkelthee, dat scheelt namelijk wel denk ik!