Hoi meiden, Vorige week ben ik via een (gentle) keizersnede bevallen van een zoontje. BV liep eigenlijk gelijk goed en mocht al snel naar huis. Nu heb ik sinds eergisteren echt ontzettende stuwing en weet momenteel echt niet wat te doen. De kraam zegt: kolf je borsten leeg, dus eergisteravond dat gedaan, dat was een behoorlijke opluchting. Maar nu waren ze gisteravond gewoon weer bomvol, heb het idee als ik ze nu weer leegkolf of vanavond, dat ik de stuwing in stand houd. Heb nu echt de knobbels onder mijn oksels staan en ben een beetje bang dat ik straks een borstontsteking ga ontwikkelen. Kleine vent krijgt ze gewoon niet leeg, dus wat nu? Afwachten tot de stuwing afneemt en alleen wat doen tegen de pijn? of Afkolven zodat ze leeg zijn en ze 'resetten'?
Het is altijd een beetje een cirkel, maar de stuwing gewoon laten was voor mij geen optie. Je kunt ook alleen de spanning er vanaf kolven. Zorg dat je (ook al is het 30 graden buiten) je borsten warmtecompressen geeft, en dan tijdens het kolven goed de knobbels eruit masseren (hoe pijnlijk ook). En dat wat je afkolft lekker in de vriezer gooien, bouw je gelijk een reserve op! Maak er gebruik van want als je straks stabiel bent in je hoeveelheid, is het lastiger om reserve te krijgen. Ik heb helaas ervaring met 3x borstonsteking in 6 weken tijd, is echt geen pretje. Dus proberen echt je knobbels eraf te masseren.
Hoi, Ik had ook in de kraamweek (maar ook nog wel veel langer) veel last van stuwing. Ik zou ook gewoon, de spanning eraf kolven. Ik heb ook wel eens helemaal leeg gekolfd, maar kreeg toen ook last van koorts / rillingen etc. Je kunt de melk idd gelijk al invriezen, altijd makkelijk een voorraad. Ook nog een tip (kreeg ik van een lactatiekundige) maak een pamper nat met heet water, als het te heet is even een handdoek / theedoek erom heen, en leg deze tegen de plekken aan, en dan idd masseren masseren masseren. Als je echt een harde plek voelt, kun je je kindje het beste met het kinnetje naar die plek laten liggen en dan drinken, hier komen soms de raarste houdingen aan bod, maar goed het helpt wel. Succes !!
Hij ligt hier idd veel in rugby houding. Kan je die plekken eruit masseren zonder dat je aan het voeden bent? Ik krijg mijn borsten sowieso niet helemaal leeg, er blijft spanning. De vk was hier net en die zei ook oppervlakkig kolven alleen de spanning eraf en de plekken eruit masseren. Ik pak nu per voeding een andere borst en ga morgen de lk nog even bellen.
Lees ook wel eens de tip of met een elektrische tandenborstel over de plek te gaan onder een warme douche
Hoi Denise, Sorry had even een paar dagen niet meer op het forum gekeken. Ik kon de plekken er vaak niet, zonder te voeden uitmasseren. Ik masseerde veel, dan onder de douche weer masseren, dan een warme pamper ertegen aan, weer masseren, dan voeden en vaak " floepte" het dan weg. Ik heb denk ik 4 x echt van die harde plekken gehad, heel vaak stuwing, en ook 2 x echt rillingen / koorts gehad, maar nooit AB kuur gebruikt, ging gelukkig toch altijd vanzelf weer over. Hoe is het bij jou ?