Beste lezer, Vandaag is mijn 4 weken oude zoontje gewogen: 4640 gram. Hij is dus 4 weken geleden precies geboren met een startgewicht van 3570 gram (termijn 38 weken). Zoontje krijgt bijna volledige borstvoeding. Alleen 's avonds laat krijgt hij een flesje kv (hij drinkt dan meestal zo 60 ml) zodat ik een goeie ruk kan maken wat betreft slaap (dit is nodig ivm reuma en het vermijden van medicatie). En.. overdag wanneer hij niet verzadigd raakt. Ik leg veel aan en hij lijkt effectief te drinken (gezien de toename lijkt dat ook wel te kloppen) maar vooral overdag is hij vaak niet verzadigd. Met een flesje drinkt hij dan nog 20-30 ml en dan is hij WEL verzadigd. Aan de borst wordt hij boos en laat hij los (nadat hij dus eerst flink gedronken heeft). Wisselen maakt niet uit. Het liefst zou ik het flesje 'na' niet geven maar hij is overduidelijk onverzadigd, hapt en kluift op zijn handjes. Enig idee wat ik zou kunnen doen (borstcompressie lijkt soms te helpen) om hem wel verzadigd te laten zijn? Oja, hij drinkt meestal om de 3 uur, soms ook 2,5 en 's nachts laat hij er meer tijd tussen en komt hij maar één keer tussen 00:00 en 7:00. Meestal rond 4:00 Alvast bedankt voor het lezen.
Hoi, Klinkt alsof je heel goed bezig bent! Mogelijk reageert je kindje zo omdat de melkstroom nu eenmaal anders loopt dan met een flesje. Compressie helpt wel soms zeg je: is dat op de momenten dat er door compressie ook een nieuw toeschietreflex gaat werken? Je zou kunnen overwegen om op die momenten dan inderdaad met compressie aan de slag te gaan, of een oxytocine neusspray uitproberen. (die het tsr oproept) Hoe lang drinkt je kindje aan de borst? Is hij redelijk snel klaar of neemt hij echt zijn tijd? Kan het zijn dat de zuigbehoefte nog niet voldaan is? Je schrijft dat hij eerst flink kan drinken en dan boos wordt: wat is het moment dat hij zo reageert? Tijdens drinken, zo'n beetje tegen het eind van de voeding? Ook willen kindjes zuigen als ze ongemak ervaren: kramp bijvoorbeeld. Is je kindje al onrustig aan de borst of komt het na het voeden? En hoe slaapt het?
Hij drinkt vrij lang aan de borst, wel tot 20 min. Soms langer, soms korter. Hij laat dan zelf los, is even van de wereld en vraagt dan om de tweede borst. Daarna wil hij dan weer (3e borst) en dan begint het "geëmmer". Dan hapt hij, zuigt, laat los etc. Soms schudt hij zelfs met de borst. Als ik dan borstcompressie doe, dan gaat het soms wel even. Het is dus bij een 3e of 4e borst en lijkt dan toch al een flunke voeding tot zich te hebben genomen. Kramp heeft hij zeker af en toe en als ik hem dan aanleg gaat hij inderdsad zuigen zonder te drinken (weinig in ieder geval) maar dit is dus een ander moment. Hij slaapt goeie lange rukken (ook overdag) maar huilt wel in zijn slaap (heel kort maar meerdere malen) Ik vind het zo frappant dat een klein beetje melk uit het flesje duidelijk wel bevrediging geeft. Gisteren is het de hele dagngoe gegaan tot een uur of 19:30. Toen zat ik inmiddels 2 uur continu met hem aan de borst, uiteindelijk een flesje gegeven (ongeveer 60 gedronken wat dus voor hem eigenlijk heel veel is) en toen ging het goed. Ik had niet zoveel keus.. met nog twee kinderen in huis Overdag lijkt het nu goed te gaan en ik snap clusteren maar het is dus niet zo datnhij KORT verzadigd is maar soms helemaal niet... dank trouwens voor je reactie!!