Zo'n 6 jaar geleden ben ik bevallen van een zoon. Hij was prematuur, en kon nog niet zelf uit de borst drinken, ook niet met een tepelhoedje. Ik kolfde een aantal keren per dag, maar de melkproductie was zo ontzettend veel, dat er geen einde aan leek te komen. Ik weet nog, dat ik voor de eerste keer gekolfd had, en de verpleegkundige niet geloofde dat het de eerste keer was, omdat er heel veel vrouwen zijn die geen of nauwelijks een melkproductie hadden. Bij mij 60ml per borst de eerste keer. Ik gebruikte geen zoogcompressen, maar luiers om de melk op te vangen, ik lekte zoveel dat ik mij echt een koe voelde. Het bleef maar stromen, als ik uit de douche vandaan kwam, was het helemaal een ramp. Na 7 dagen kreeg ik ontstekingen, wederom werd ik opgenomen in het ziekenhuis, hing aan een infuus, en na 3 dagen kwam er een lactatiekundige langs, en die raadde mij af om nog langer met borstvoeding door te gaan. Even later kwam ze terug met een klein glazen potje, met 2 tabletten. Hoe die medicijnen heten weet ik niet, maar daardoor werd de borstvoeding gestopt. Nu wil ik graag een tweede kindje, en vraag ik mij eigenlijk af of ik nog wel borstvoeding zou kunnen geven? Ik heb namelijk geen idee wat voor medicijnen dit geweest zijn, en of dat permanent was of niet. Dus ik kan het ook niet opzoeken bij onze goede vriend google.. Kunt u mij meer vertellen over het medicijn, en of er gevolgen aan vastzitten? Alvast bedankt
Beste Kim, Wat een verhaal en wat een begeleiding zeg: ik schaam mij een beetje voor de beroepsgroep. Waarschijnlijk is het medicijn dostinex geweest, ik kan niet anders bedenken. Dostinex werkt voor dat moment remmend maar heeft geen effect op toekomstige BV periodes. Hoe kan je een dergelijke overproductie voorkomen? -liefst een kindje dat bij je drinkt (maar helaas niet op bestelling) -mocht je weer moeten kolven dan bij voorkeur kolven wat je nodig hebt en niet heel veel meer: bij een prematuur is dit wat anders aangezien het lastig is om op een later moment meer te gaan kolven. Mijn advies is dan altijd om op 700 ml per dag uit te komen.
Hoi Annemarie, Bedankt voor de snelle reactie! Nou ze waren best aardig allemaal, achteraf zou ik wel willen dat ik toch borstvoeding had gegeven. Maar ik ben wel héél blij om te horen dat het niet permanent was. Ik zie haar nog voor me, ze vertelde dat ze zelf ook opgegroeid was met de fles, en dat er echt niets mis mee was. Ze raadde het met klem af om nog door te gaan, door de overproductie, en de ontstekingen die ik daardoor kreeg. (Er kwamen gewoon groene slijmerige draden uit!) Op dat moment was ik eigenlijk best wel in een soort van "roes" en heb ik de keuze niet zo bewust gemaakt. Ik kan mij nog herinneren dat de koorts heel hoog opliep, en dat het alleen maar draaide voor mijn ogen, ik was echt niet meer bij de tijd. Ik hoop dat er op een dag een tweede kindje mag komen, en dat die op tijd komt, en gewoon lekker zelf kan drinken!...