Dochter 6,5 mnd - bv en vaste voeding, hoe zit het nou echt?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door soeee, 17 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. soeee

soeee Niet meer actief

Dag dames,

Onze dochter Sara is nu 6,5 maand. Sinds dat zij 5 maanden is, krijgt ze bijvoeding. Inmiddels kan ze makkelijk de hoeveelheid van een 6+mnd potje fruit op (maak het meestal zelf), maar groente is ze gewoon nog geen fan van. Als ik het met de hoeveelheid van een potje moet vergelijken, red ze een 4 maanden potje net. Maar alleen als ze het lekker vindt (zoals bruine bonen met appel). Veel dingen wat ik zelf maak, zoals wortel, broccoli, courgette enzo, vindt ze gewoon (nog) niet lekker.

Ze kreeg ook af en toe een broodkorstje of een soepstengel. Nou was ik afgelopen maandag bij het CB en ze vond dat ik nog veel teveel borstvoeding geef, 5-6 voedingen per dag. De arts zei dat borstvoeding nu de bijvoeding moet gaan worden en de vaste voeding de hoofdvoeding. Sara was weinig gegroeid en ze zei dat dat kwam doordat haar reserves zoals ijzer enzo nu op beginnen te raken en ze dit nu moet gaan halen uit vaste voeding.

Er werd mij verteld dat ik moet afbouwen naar 3 borstvoedingen per dag en dat ons voedingsschema er nu ongeveer zo uit moet komen te zien:
    07:00 uur - bv
    10:00 uur - pap (die van Bambix waar je alleen water bij doet)
    12:00 uur - fruit + tussendoortje (rijstwafel/soepstengel/eierkoek)
    13:00 uur - bv
    15:00 uur - brood (1 a 2 boterhammen met smeerbeleg)
    17:30 uur - avondeten (volledig 6 maanden potje of zelfgemaakt: aardappels/pasta/rijst met groente en vlees/kip/vis)
    21:00 uur - bv

Het schema tot 13u verloopt prima. Maar dan... ik krijg er echt geen 1 a 2 boterhammen in hoor, hooguit een kwart. En het avondeten is ook maar weinig wat ze wil. Hierdoor kan ik deze laatste twee echt niet vervangen, dus in plaats van 2 borstvoedingen doen.

Wie kan mij vertellen wat wijsheid is? Op welke manier doe ik haar niets tekort?

2. Gigi85

Gigi85 Fanatiek lid

8 feb 2012
    1.138
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou zeggen: negeer vooral het CB. Tot 1 jaar is bv de hoofdvoeding, de rest is bijvoeding. Food before 1 is just for fun! Je doet haar dus zeker niet tekort, ook dat verhaal over het ijzertekort klopt niet (staat op bv.com een artikel over).
    5-6 voedingen lijkt mij heel normaal, ik had dit tot vorige week ook. Sinds een weekje snapt dl wat beter hoe ze moet eten en we slaan nu 1x bv overdag over.
    Ik vind trouwens brood om 15 uur een beetje gek, waarom zou je dat doen? Mijn dochter eet gewoon op de momenten dat wij ook eten, dus brood tijdens de lunch en groenten tijdens het avondeten.

Ik zou gewoon je dochtertje volgen en steeds eerst bv aanbieden voor het vaste voedsel. Je merkt vanzelf wel wanneer ze toe is aan meer eten.

3. soeee

soeee Niet meer actief

Ja kan hem ook om 13u doen ipv 15u hoor, de boterham. Maar het gaat me vooral om de hoeveelheid vaste voeding die ze ineens 'moet' eten. Dan houd ik het gewoon nog ff zo en als ze meer vast eten wil eten dan kan ik er een voeding afhalen.

Vind het soms zo lastig, al die verschillende verhalen!

4. Monkey82

Monkey82 Actief lid

9 aug 2013
    464
    0
    16
    Wat een bizar verhaal weer van het CB!! 5-6 keer bv per dag is juist prima. Alles wat je er verder bij geeft is BIJvoeding, daar groeit ze ook beter op trouwens dan als je de bv zou afbouwen.

Ik gaf mijn middelste vanaf 6 maanden de hele dag door bv en gaf dan ná een voeding een fruithapje, groentehapje en langzaamaan ook wat brood. Liefst 's ochtends fruit, rond 12 uur wat brood en rond 17.00 groente. Pap heb ik nooit gedaan en lijkt mij nergens voor nodig.

(Word echt een beetje kwaad van zo'n mega verkeerd advies van zo'n CB arts zeg pfff, op die manier help je juist de bv om zeep...)

5. soeee

soeee Niet meer actief

Het wel of niet geven van pap dat is maar net of je het zelf wil. Ze vindt het heerlijk en er is niks mis met een papje ;) Maar dan ga ik idd nog maar niet naar 3 voedingen. Vond het al zo'n radicaal iets, maar lag dus niet aan mij haha.

Thanks dames!

6. Monkey82

Monkey82 Actief lid

9 aug 2013
    464
    0
    16
    Nee tuurlijk, als ze die pap lekker vindt is dat prima toch! Maak je die dan met bv trouwens?? Geen idee dus, hier geen ervaring mee haha

7. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Voeding is tot een jaar bijvoeding.. Tussen de 6 maand en het jaar moet je de omslag van melk naar vaste voeding maken. Maar dat hoeft echt niet in de eerste maand..
    Die pap zou ik ook niet geven. Zeker die waar je alleen water bij doet zit vaak vol met suikers.
    Ik zou de melk lekker naar behoefte blijven geven. En dan kijken of je fruit/ brood/groente op jullie eettijden kunt krijgen. Dus fruit 10 uur (lekker slokje melk na), brood om 12/13 uur, en groente ergens rond 17 uur. Dan als ontbijt en 's middags tussendoor lekker melk.
    Dan zit er ook meer tijd tussen brood en groente, misschien dat het dan ook beter gaat?

Maar het blijft proberen wat goed werkt. Er mijn jongste weigerde al het groente en fruit tot 7 maand, om vervolgens na een weekend opeens wel volle porties te gaan eten.. Don't panic ;)

8. soeee

soeee Niet meer actief

Monkey: Nee, alleen water erbij, zit opvolgmelk in ;)

Deepfreeze: Thanks voor je reactie. De pap blijf ik wel geven, dit omdat het gewoon erg goed bevalt. Ze doet het er prima op.

Wel fijn hoor, jullie reacties. Vond het al zo vreemd. Alleen wil ik er geen pap-discussie van maken. Dit was namelijk niet mijn vraag en die keuze maakt ieder voor zich :)

9. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.808
    5.944
    113
    Vrouw
    Blijft bijzonder dat zo'n cb een kv advies geeft zonder blikken en blozen.
    Bij het volgende bezoek zou je absoluut eens kunnen vragen :WAAROM moet er naar 3 voedingen per dag afgebouwd worden? Onderbouw dit advies eens en dan zonder kv gedachters? Wedden dat ze daar niet uitkomen... En begrijpt men dat dit voor de meeste vrouwen einde borstvoeding is?

Als je uit gaat van 3 maaltijden (ontbijt lunch diner) en 2 tussendoor momentjes, kom je al een heel eind.
    Of er dan veel gegeten is, dat maakt niet uit. De hoeveelheden komen wel!
    Ik gaf tot zoon ong 8 maanden was, zijn voedingen voor de vaste hap.
    (5x pd).
    Daarna kwam het los van elkaar te staan.
    Het loopt op een gegeven moment gewoon mooi samen.

10. soeee

soeee Niet meer actief

Ik vroeg dus ook naar het waarom en toen zei ze dat ze niet meer genoeg voedingsstoffen uit (bijna) alleen bv haalde. Vond het zo raar. En was ook een beetje verdrietig want ik geniet er zelf zo van! Maar dan blijf ik lekker zo doorgaan hoor!

11. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.808
    5.944
    113
    Vrouw
    Ach jee :)
    Wat treurig...
    En dan vraagt men zich af:hoe komt het toch dat nederland zulke lage bv cijfers heeft...

Bv is altijd voedzaam. En zeker de eerste periode,als je kindje de eerste stapjes in eetland neemt, is bv juist nog heeeel belangrijk.Een.caloriebom die er voor zorgt dat de groei door gaat,ook als je kindje nog niet zoveel eet.
    En wat dacht je van vocht? Ze gaan er van uit dat je ook ander vocht gaat aanbieden blijkbaar, maar ook dat is toch niet vanzelfsprekend?

Jammer.
    Maar heel goed,jij trekt je er niets van aan :))

12. soeee

soeee Niet meer actief

Ja ik ben echt opgelucht. En had al gehoopt dat jij zou reageren haha, dus bedankt!

Ik voelde me al niet goed bij het 'advies' van het CB. Maar wilde er toch in meegaan omdat zij het zo bracht dat ik Sara op deze manier echt tekort deed. En dat wil natuurlijk geen enkele moeder :(

13. juf85

juf85 Niet meer actief

Mijn zoontje is volgende week 9 m aanden en drinkt ook bijna alleen BV. Hij wil amper eten. Er komt nauwelijks wat in. En hij groeit prima. Op het CB zeiden ze dat sommige kindjes nou eenmaal laat beginnen met eten.

14. m met borisboef

m met borisboef Bekend lid

12 jan 2012
    586
    0
    0
    NULL
    NULL
    soms zou je het CB toch iets, pfff wat een d*mb* zijn het toch, lekker niks van aantrekken en zoveel bv geven als jij en de kleine het wilt!
    mijn knul is nu 14mnd en drinkt nog een keer 8 per 24u. het laagje vet is nu juist groter dan eerder!

15. Annamama

Annamama Bekend lid

5 dec 2012
    663
    5
    18
    Mijn dochtertje is bijna 9 maanden en precies het zelfde verhaal. Ze eet nog zo ongeveer niets. (Ander probleem), maar mijn huisarts zei dat ijzer nog lang geen probleem is nu. Zelfs zonder bijvoeding niet. Ik heb een fijn CB en vind al die verhalen soms wat overtrokken, maar het advies van jouw CB heeft gegeven is echt onzin!

Ik geef ook 5 a 6 voedingen per dag, en als ze meer wil dan is dat prima, wil ze minder ook goed. Het blijft hier gewoon op verzoek. Succes!

16. soeee

soeee Niet meer actief

Bedankt dames!

Werd er ff onzeker van. Gaan nu gelukkig naar een ander CB ivm verhuizing. Blij dat het niet aan mij ligt :) En qua bijvoeding laat ik het lekker aan haar over hoeveel ze eet!

17. Nescio

Nescio Niet meer actief

Domme CB's, met hun domme adviezen. Ik kan daar echt kwaad om worden.

Je zou voor de grap eens een heel uittreksel van een website als bv.com voor zo'n arts moeten neerleggen. Ga je kennis eens oppoetsen, joh. Als wij het als leken zo kunnen opzoeken, waarom blijven zij dan continu verkeerde kunstvoedingsadviezen geven aan bv-moeders?

Gelukkig hier ook alleen maar begrip en veel aanmoediging dat ik nog bv gaf. Heb tot 15 maanden gevoed, en ben eigenlijk nooit op 3 voedingen uitgekomen. Dochter heeft altijd 5 x willen drinken, ook 's nachts nog.

18. BvD

BvD Actief lid

24 dec 2012
    307
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als jullie het niet vervelend vinden wil ik graag hier ff op in haken.

Geven jullie eerst bv en dan de vaste hap of anders om?
    Ik geef nu eerst de vaste hap en dan borstvoeding. Maar heb het idee dat mijn mannetje weinig drinkt. Hij is vrij onrustig. Heb hem vandaag al 2 keer voordat hij naar bed ging weer aangelegd en toen dronk hij nog flink en viel in slaap.

Geven jullie de vaste voeding echt op de momenten dat jullie dat ook eten of wanneer hij uit bed komt? Dat doe ik namelijk, echt ritme zit er nog niet in. Kwa slaap en eten dan.

Wat een dilemma's allemaal.

19. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.808
    5.944
    113
    Vrouw
    Tot ongeveer 8 maanden eerst bv, dan de vaste hap.
    Toen kwam het naast elkaar te staan.
    Ik had er ook niet meteen een echt ritme in hoor, de boterham rond 12 uur kwam gewoon goed uit omdat hij s'ochtends zijn 1e slaapje deed tot ongeveer 12 uur.
    Op een gegeven moment komt dat ritme wel. Je kan er natuurlijk wel een beetje naar sturen. Als je weet dat het middagslaapje niet helemaal aansluit op de tijd dat je aan tafel gaat, kan je je zoontje bijvoorbeeld iets eerder in zijn bedje stoppen, zodat je samen kan eten. Ik vond dat,toen zoon ging mee-eten, toch altijd erg gezellig.

20. m met borisboef

m met borisboef Bekend lid

12 jan 2012
    586
    0
    0
    NULL
    NULL
    hier is het vaak nog steeds eerst bv en dan vaste hap, maar hij eet daar niet minder van. de bv is voor hem nu vooral troost een rustmomentje en dorstlessen.

Deel Deze Pagina