Wie weet dit?

Discussion in 'Borstvoeding' started by Snoopy1983, Mar 27, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Snoopy1983

Snoopy1983 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,543
    4,729
    113
    Female
    Ik heb 2 banen, werk als gastouder en als dierenartsassitente. Als ik straks weer ga werken neem ik Lieke mee als ik ga oppassen. Nu heb ik ergens gelezen dat het mogelijk is om op de dagen dat het kan je kind BV te geven en de dagen dat je werkt KV.
    Zijn er mensen die daar ervaring mee hebben?
    Ik wil sowieso de avond en ochtendvoeding BV blijven geven. Maar lijkt me als ik 2 dagen in de week de andere voedingen vervang door KV de productie zo terug loopt dat het op de andere dagen niet haalbaar is om volledig BV te geven.

Snappen jullie het nog haha?

Ohja kolven is bij mij helaas geen optie omdat dat niet kan ivm mijn werk.

2. raspberry

raspberry Niet meer actief

Volgens mij kom je dan idd met je productie in de knoei...
    Hoe lang zijn je werkdagen als dierenartsassistent?

3. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Eigenlijk vraag ik me dan af waarom je niet kan kolven op je werk :oops:? Oke soms zijn er misschien operaties waarbij het even wat langer duurt voor je kan gaan kolven, maar verder heb je op een dag toch ook gewoon een lunchpauze en koffiepauze? Dan kan je lekker eventjes kolven ;)!

Verder denk ik als je wil proberen om alle andere dagen bv te geven en de andere dagen kv je toch die dagen terugloop van je productie krijgt, wat je misschien op kan vangen door toch een keer te kolven op je werk, en dan bijv in de middagpauze.

Nouja succes in ieder geval ;)!

4. tiruja

tiruja VIP lid

Jul 28, 2007
    6,837
    0
    0
    Allereerst wil ik zeggen dat kolven op je werk een recht is. Dus als je werkgever jou geen gelegenheid of middelen geeft om te kolven dan kun je dat aanspannen. Elke werkgever heeft nl die plicht om jou van een ruimte te voorzien die aan bepaalde voorwaarde voldoet en hoort tijd ter beschikking te stellen.

Maar nu dan het antwoord op je vraag. Je kan inderdaad op de dagen dat je werkt kv gaan geven, maar dan zal de produktie ook terug lopen. Het is vraag aanbod he. Dus je kan dan op je vrije dagen voeden wanneer je wilt (en eventueel weer opkrikken) maar misschien heb je dan niet genoeg en zou je dan ook kv moeten geven.

In elk geval hoef je niet volledig de bv af te bouwen want combi voeden kun je eindeloos volhouden. :)

5. Snoopy1983

Snoopy1983 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,543
    4,729
    113
    Female
    Oke om te beginnen wat betreft het kolven,ik weet dat ik er recht op heb maar wij hebben dus helaas geen standaard koffie en lunchpauze. Krijgen vaak zoveel spoedgevallen tussendoor dat ik niet even kan zeggen, sorry moet kolven.. Eten doe ik vaak even snel tussendoor. Dus voor iedereen gaat zeggen je hebt er recht op dat is helaas dus geen optie voel me er dan zelf ook niet prettig bij.

Ik denk idd dat ik het idee van 5 dagen BV en 2 dagen BV en KV kan vergeten. Dus hou ik maar vast aan het idee ongeveer 3 voedingen op de dag te vervangen door KV en 's avonds en ' sochtens BV te blijven geven.

NU dan mijn volgende vraag, op de vrijdagavond werk ik ook dus 1 avond per week maar, ik zou het best zonde vinden omdat ik die ene avond geen BV kan geven dat de rest van de week ook niet te doen. Maar waarschijnlijk zou je dat wel wel zo kunnen doen dat je alleen die vrijdagavond KV geeft toch?
    Vind BV gewoon zo fijn en intiem om te blijven geven af en toe en het loopt gewoon super nu ;)

Sorry is allemaal lekker ingewikkeld he ;)

Alvast bedankt voor het lezen

6. Snoopy1983

Snoopy1983 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,543
    4,729
    113
    Female
    van 's morgens 9 tot zeker 4 uur en dan nog vrijdagavond. Heb geen vaste werktijden wanneer de patienten klaar zijn ga ik naar huis haha

7. B en N

B en N Fanatiek lid

Sep 13, 2007
    2,532
    0
    0
    Voor de vrijdag avonden kan je wellicht tussen door genoeg kolven?

Dus op dagen dat je thuis bent na een voeding bijvoorbeeld de rest afkolven, sochtends heb je vaak ook een stuk meer voeding waardoor je misschien sochtends ook een flesje kan kolven.

Op deze manier kan je dan iniedergeval de vrijdag avond de gekolfde borstvoeding geven.

8. raspberry

Ik denk dat ik in jouw situatie toch zou kijken of ik zoveel mogelijk wel zou kunnen kolven dan.... En voor de rest dan maar zien...
    Lastig hoor!

9. tiruja

tiruja VIP lid

Jul 28, 2007
    6,837
    0
    0
    Kolven doe je dus niet in je pauze!
    Ik werk in de zorg, mijn clienten zijn er altijd. Het werk gaat altijd door, maar wat er ook gebeurd IK GA KOLVEN! En als werk-technisch blijkt dat dat niet kan, dan mag mijn baas vervangend werk voor me vinden, maar de gezondheid van mijn zoon mag niet tenkoste gaan van mijn werk.
    Ik snap dat je je er niet prettig bij voelt. Ik zit soms ook wel eens op hete kolen te kolven, maar idd dat werkt niet. Dus dan moet je werkgever er toch voor zorgen dat jij die mogelijkheid wel krijgt.
    Eerlijk waar, ik kan eigenlijk geen beroep bedenken waarbij kolven écht niet mogelijk is.

Het hangt er heel erg vanaf hoe oud je kindje is en hoe de bv loopt. Het gaat hier als een tiet en meneer is nu 8 maanden. Ik zou rustig een dag overdag de bv over kunnen slaan en de volgende dag de bv weer op pakken. Maar ik zie dat je kindje nog heel klein is (nog van harte!) dus zover ben jij nog niet.
    Wanneer begin je weer met werken?
    Zou je eens de week willen uitschrijven van alle dagen. Dan kan ik misschien wat concreter antwoorden.
    Dan zal ik ook de vrijdagavond meenemen.
    ik neem aan dat als je als gastouder werkt je gewoon bv geeft want je neemt je kindje dan immers mee.

10. raspberry

Nou, ik kan me best voorstellen dat je als dierenartsassistente NIET altijd maar de mogelijkheid hebt om te kolven. De dierenarts heeft niet een hele rits aan assistentes die hij erbij kan roepen en spoedgevallen laten zich niet wachten...
    Hardstikke mooi hoor, dat die wetten er zijn dat je er recht op hebt. Maar er zijn echt werkgevers die er behoorlijk door in de problemen komen: de dierenarts kan met zijn eigen praktijk het nooit en te nimmer opbrengen om voor zijn assistente vervangend werk te vinden en een ander in haar plaats het assistent-werk te laten doen... Als je in de zorg werkt, heb je je collega's die met het werk door kunnen gaan.
    Dus ik snap het probleem wel.

11. Snoopy1983

Snoopy1983 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,543
    4,729
    113
    Female
    Idd! Zo is het we staan met zn 2en dus ik kan niet zeggen bij een spoedgeval sorry ik moet kolven laat beestje maar even wachten ;)

12. ladyrabbit

ladyrabbit Bekend lid

Apr 13, 2008
    704
    1
    0
    Begeleider psychiatrie
    Noord-Limburg
    Toen ik weer wilde gaan werken had ik dat ook: kan het wel, gaat het wel lukken, belast ik mijn team daar niet teveel mee?

Ik werk ambulant en ik heb ook altijd kans op crisis. Toen ik zei op het werk dat ik wilde gaan kolven zei mijn teamcoordinator: ik weet niet of dat kan hoor, soms er wel een crisis (ik werk in de psychiatrie). Maar ik het haar probleem gemaakt, ik heb er recht op.
    En ik werk daarbij maar in en klein team, met nog maar vier andere collega's.En ik werk ook in wisselende diensten. Heb voorgesteld om alleen te werken als er nog iemand in dienst was, maar dat ging niet.

Ik kolf drie keer op mijn werk en kijk gewoon hoe het uitkomt. Ik pas het werk aan, maar ook de kolfmomenten. En als op dat moment iets gebeurd, kijk ik even of het kan wachten of niet. Zo niet, dan kan het kolven (zo heb ik gemerkt) best tot een uurtje opschuiven. En het kolven op zich duurt bij mij dan max 20 minuten.

Uiteindelijk ben ik het gewoon eerst gaan proberen, want mijn gevoel bleef wel een beetje bezwaard. En het leek me zo'n gedoe. Maar ik had zoiets van: ik probeer het twee weken en zie dan verder. En het viel me toch mee! Het ging veel beter en makkelijker als ik had verwacht.

13. Snoopy1983

Snoopy1983 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,543
    4,729
    113
    Female
    @jenny, mijn werkdagen zien er zo uit.

Maandag, dinsdag en woensdag van 7.45-17.15. Ik neem Lieke idd mee

Donderdag 9.00-16.00 (afhankelijk van hoe druk het is, kan eerder klaar zijn kan later. vaak tussendoor half uurtje om boterham te eten)

vrijdag 9.00-15.00 en 's avonds van 18.00-19.30 ( ook allbei afhankelijk van hoe druk het is)

Wil op de dagen dat ik als gastouder werk wel BV blijven geven maar als ik dat de andere dagen niet doe zal ik erge last van stuwing hebben lijkt me. Dus zou dan gewoon hele week de dagvoedingen vervangen voor KV denk ik.

14. Snoopy1983

Snoopy1983 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,543
    4,729
    113
    Female
    Ik ga trouwens weer werken als Lieke bijna 4 maanden is, op hoeveel voedingen zit ik dan ongeveer?

15. Nemo

Nemo Niet meer actief

Ik ben doktersassitente en vaak alleen. Heb op meerdere plekken gewerkt (soms had ik wel collega's en soms niet) kolven is echter nooit een probleem geweest. En ook huisartsen hebben spoedgevallen. Als je zelf wat flexibel bent ( een half uur later/vroeger kolven is vaak geen probleem) en je baas is bereid om ook eens jouw taken te doen dan wil dat echt prima.

En je kan niet de werkdagen gedeeltelijk kv/bv geven en de overige dagen volledig bv.

16. Snoopy1983

Snoopy1983 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,543
    4,729
    113
    Female
    Vind het heel lief dat iedereen zegt dat ik er recht op heb enzo maar die keus had ik eigenlijk al gemaakt om dat niet te doen en dat was eigenlijk ook mijn vraag niet. Anders zou ik wel zeggen wil kolven maar kan niet ;)
    Sorry hoor naar niemand persoonlijk bedoeld maar misschien iemand juist andere ideeen?

17. raspberry

@Snoopy: tja, ik denk dat het dan even uitproberen wordt... in principe loopt je productie terug zodra je voedingen gaat vervangen door KV. Hoe dat gaat als je dat voor enkel 2 dagen doet, is natuurlijk even afwachten... Beetje balen dat het 2 dagen achter elkaar is, wat dat betreft, :( Met steeds 1 dag had je het misschien nog kunnen ondervangen met wat extra kolven.

Op hoeveel voedingen je bij 4 maanden zit, is niet zoveel zinnigs over te zeggen... Het ene kindje drinkt meer of vaker dan het andere kindje.
    Hier zit ik met Thirza sinds gisteren eindelijk op om de 3 uur... Maar of ze dat vol gaat houden, is natuurlijk nog maar afwachten.
    Thirza heeft al wel eerder op om de 3 uur gezeten, maar toen kwam er eerst reflux doorheen fietsen en later ziekigheden en een sprongetje... :( Maar goed, nu voor de tweede dag dus eindelijk weer om de 3 uur. Is een stuk relaxter en ik merk dat ik er aardig de klop op gelijk kan zetten, :)

18. tiruja

tiruja VIP lid

Jul 28, 2007
    6,837
    0
    0
    Dus dan is do en vr bij de dierenarts?
    DAn zie ik het wel positief in hoor! Ik weet niet of je makkelijk kolft. (Ben je al met oefenen begonnen?).
    Maar misschien lukt het je om een voorraad aan te leggen, dan kan ze proberen om zoveel mogelijk bv uit een fles te krijgen.
    Op vrijdag ben je tussendoor thuis neem ik aan, dus dan kan je zelf voeden. In de avond zou ik zorgen dat je een flesje bv klaar hebt staan. Just in case. Ik zou het zonde vinden als je die voeding ook zou laten vallen, want over een poosje zul je merken dat er steeds meer tijd tussen de voedingen komt. Dus dan kun je best er 4 uur tussen hebben dus dan kan jij mooi die avonddienst doen.
    Hoe het overdag uitpakt is ook een beetje uitproberen. Als je mij zou vragen hoe ik het zou doen dan zou ik op mijn vrije dagen proberen te kolven zodat ik bv klaar heb staan. Het enige probleem is donderdag overdag. Je kan proberen of je dat redt zonder te kolven op je werk. dan kolf je meteen zodra je thuis komt. Ik doe dit nu ook vaak en ik red dat wel maar voor niet iedereen voelt dit vrij.
    Je zou er dus ook voor kunnen kiezen om de middagvoeding te laten vallen en voor kv te kiezen, maar vind je het niet jammer dat je die moet laten vallen omdat je op 1 dag een probleem hebt?

Als je vragen hebt hoor ik het wel weer.
    je kan ook altijd iemand van het VBN bellen. Zij kunnen je heel concreet antwoorden geven. (Bellen is soms wat makkelijker dan heen en weer mailen).
    Ken je het vbn?

19. Snoopy1983

Snoopy1983 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,543
    4,729
    113
    Female
    Bedankt voor jullie antwoorden! Ik ga weleens kijken hoe verder. Ben nog niet met kolven begonnen nog nooit gedaan :oops: misschien idd maar eens proberen haha

20. raspberry

In het begin voel je je een melkmachine, maar dat went wel hoor, ;) 't Is namelijk wel super om je kindje zo lang en zo veel mogelijk BV mee te kunnen geven...

Share This Page