hallo, mijn dochter is nu ruim 3 maanden en krijgt nog volledige borstvoeding. verder kolf ik al een tijdje af met de medela swing zodat ik wat voorraad in de vriezer heb en dat ik haar kan laten wennen aan een flesje zodat ik af en toe ook eens weg kan. Ik merk sinds een week dat ik veel minder kolf als eerst. als ik nu uit 2 borsten bij elkaar 50 ml haal is het veel. ik baal hier ontzettend van omdat ik bang ben dat ik mijn meisje binnekort geen borstvoeding meer kan geven omdat t 'op' is. dat lijkt me sowieso al vreselijk omdat ik er zelf ook nog heel lang van zou willen genieten maar ik vind het ook erg omdat mijn dochter nog steeds niet goed uit de fles drinkt. ze doet t wel, maar vaak niet meer dan 70 ml. dus ik moet haar daarna nog steeds aanleggen. niet echt handig natuurlijk. voor elke baby zijn dit geen handige dingen maar mijn dochter heeft een stofwisselingsziekte waarbbij ze MOET eten elke 4 uur en genoeg uiteraard. gebeurd dit niet moet zij naar het ziekenhuis en aan een infuus of zonde en dit is natuurlijk iets wat ik heel graag wil vermijden. nu wil ik dus weten wat ik het beste kan doen. moet ik een nieuwe kolf halen? een dubbele? is het inderdaad zo dat mijn productie nu dus terug loopt? en hoe kan ik mijn dochter meer uit de fles laten drinken? ik geef zelf overigens niet de fles hoor en ik heb ook al meerdere flesjes geprobeerd. ze heeft trouwens wel een week goed uit de fles gedronken en ook de hoeveelheid die ze nodig heeft, maar ineens hield ze daarmee op en heeft het weken geduurd voordat ze er weer een beetje uit wilde drinken. ik ben gewoon erg aan het stressen hierdoor en ik weet dat dat HELEMAAL niet helpt! sorry voor mijn lange verhaal en ik hoop dat je wat antwoorden hebt voor me want ik weet het gewoon allemaal niet meer
Hoi, Je zegt het zelf al: stress is niet goed voor je productie, maar ja, die spanning is er nou eenmaal. Wat je kan doen is een dubbelzijdig apparaat huren (de Symfonie), die stimuleert toch net wat krachtiger. Verder zou je een paar dagen heel veel kunnen kolven: zoveel als je maar kan. Dat kan de productie even een flinke boost geven. Na die paar kolfdagen zie je pas het effect. Mocht dit nog niet het gewenste effect hebben dan zou je nog Domperidon kunnen overwegen. Zie voor uitleg daarover op Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding. succes Linda
hi, bedankt voor je antwoord! ik zou wel een aantal dagen veel willen kolven maar hoe kan ik dat dan precies doen als mijn dochter ook live gevoed wordt? want als ik veel moet kolven heeft zij bij haar voeding toch niet genoeg? en hoe denk je over deze kolfapparaten: *medela freestyle *medela pump in style *ameda lactaline personal en dan wilde ik ook nog graag weten hoe ik mijn dochter beter uit de fles kan laten drinken. ze stopte steeds bij 70ml ze is bijna 7 kilo dus dat is veel te weinig). vandaag dronk ze voor het eerst 115 ml, dus kan ik er nu vanuit gaan dat ze het nu steeds beter gaat doen of kan dat zomaar toeval zijn? nogmaals bedankt!
Ja, dat is wel even puzzelen tijdens de kolfdagen. Misschien kun je haar eerst uit de fles laten drinken en daarna de borst laten legen (als de borst beter gaat dan de fles tenminste) of andersom. Maar die stimulatie is nodig voor je productie. Je kan haar ook elk uur/2 uur wakker maken en aanleggen, maar daar is niet elke moeder en baby blij mee. Maar misschien werkt dat juist bij jouw baby heel goed. Vaker kleine beetjes. De kolfapparaten die jenoemt zijn alledrie goed. Over de freestyle heb ik nog niet veel teruggehoord. Over de andere twee zijn vrouwen zeer tevreden. succes Linda
ja de borst gaat gewoon heel erg goed dus dat is gelukkig geen probleem . uit een flesje drinken lukt nu wel maar niet genoeg cc dus moet ik haar idd nog aanleggen. als ik haar dan dus aan 1 kant aanleg, moet ik die andere kant dus kolven? het is wel zo dat ze s' nachts sowieso maar 1 borst per keer drinkt. en wat als ik 3 keer per dag 20 minuten na de voeding nakolf? is dat ook goed voor de productie? super trouwens dat er zo snel gereageerd wordt! ontzettend bedankt!
Dat zou ik zeker doen zo. Als ze maar één kant drinkt de andere kolven. En direct na het voeden nog na-kolven. Hoe meer je stimuleert hoe meer signalen je lijf krijgt dat het nog niet gedaan is. Succes Linda