Hallo, Ik ben maandag 21 augustus bevallen van een zoon. Ik geef flesvoeding. Sinds woensdagavond heb ik last van stuwing. Donderdagnacht had ik een enorme piek met erg veel pijn, misselijkheid en koorts. Vrijdagnacht was beter maar nu heb ik afgelopen nacht weer zo'n enorme piek van piek gehad. Deze pijn duurt ook de hele nacht en is een scherp stekende pijn. Ik slaap dan ook zo goed als de hele nacht niet. Ik heb verschillende dingen geprobeerd om de pijn te verlichten. Namelijk: paracetamol, borsten opbinden, koude koolbladeren, warme douches. Niets lijkt echt te helpen. Ook komt er wat vocht uit mijn borsten na het douchen. Heb je een goede tip voor mij. Kan ik sterkere pijnstillers gebruiken zoals ibuprofen of moet ik andere stappen ondernemen? Mijn borsten zijn niet rood maar wel enorm hard met bobbels erin. Ik wordt een beetje wanhopig van de pijn en hoop dat je me kunt helpen. Groeten Betty
Hoi Betty, hetgeen wat je doet is prima. Je mag zeker wel sterkere pinstilelrs nemen, ibuprofen is prima, wat goed kan helpen is om 1 ibuprofen in combinatie met 1 paracetamol te nemen, dat versterkt elkaar. Houdt je borsten in de gaten, kom er niet teveel aan. Als je echter pijnlijke rode harde plekken krijgt en de koorts blijft (boven 38 graden) dan moet je de huisarts even bellen. Je hebt dan een borstontsteking (mastitis) en die moet behandeld worden met een antibioticakuur. Wat je zelf kunt doen, dat doe je al, veel rust is nog belangrijk, veel drinken en dus pijnstillers. Mirjam