Hallo! Op 1 augustus ben ik bevallen van een zoon. Sinds die tijd vloei ik, eerst veel, dat hoort natuurlijk zo, daarna minder. Inmiddels zijn we 3 weken verder en ik heb het idee dat ik nu ongesteld ben, maar zeker weten doe ik dat niet. Bij veel bewegen vloei ik meer, dan bij stil zitten, het vloeien is verder helder rood. Ben ik ongesteld of bij lange na niet? En kan ik nu ook alweer met de pil beginnen (minipil), ook al vloei ik nog steeds? Groetjes, Lise
hoi Lise, het is nog vrij vroeg om nu ongesteld te zijn. Is het bloedverlies al helemaal weggeweest? Het is normaal dat het bloedverlies 4-6 weken aanhoudt na je bevalling. Het kan meer worden als je wat actiever bent (dus na je eerste langere wandeling, na veel lichamelijke inspanning enzo). Na je bevalling is het bloedverlies eerst helderood, dan wat bruinig en op een gegeven moment wit-geel. Als je borstvoeding geeft weet je nooit wanneer je eerste ongesteldheid komt. Maar op zijn vroegst 4 weken nadat het bloedverlies is gestopt. het kan ook maanden duren. Dus ik verwacht dat dit wat jij beschrijft nog gewoon hoort bij het bloedverlies na je bevalling en dat je nog niet ongesteld bent. Mirjam
Mirjam, bedankt voor je antwoord! Kan ik nu echter wel beginnen met de minipil? (Volgens mijn huisarts veroorzaakt de minipil die ik ga slikken dat ik misschien niet eens ongesteld ga worden of onregelmatig/weing).
Hoi Lise, je kunt "blind" beginnen met de minipil. Dat wil zeggen dat je nu start zonder dat je weet op welk moment je in je cyclus zit. De eerste strip is dan wel onveilig, en je moet daarnaast dan dus condooms gebruiken. Wat belangrijk is van de minipil: elke dag op hetzelfde tijdtip nemen, dit luistert heel nauw, er mag niet meer dan een uur verschil inzitten. In je stopweek wordt je waarschijnlijk heel weinig ongesteld, maar de eerste keer kan daarop een uitzondering zijn, met veel bloedverlies. Mirjam