Ik heb laatst een E book gekocht . Uit dezelfde serie heeft een vriendin een ander deel gekocht. We hadden bedacht om dit samen te delen. Nu krijg ik bij de bestelling een tekst van bedankt voor de bestelling. Doorsturen is verboden, inbreuk auteursrecht. Is illegaal en een strafbaar feit. Ik schrok wel van deze tekst. Is dat echt zo? En kan de afzender zien als ik de mail met E book doorstuur?
Klopt, een ebook delen mag niet zomaar. Je hebt daar namelijk niet dezelfde rechten op als een papieren boek. Maar ik denk niet dat ze het merken als jij het doorstuurt hoor . Je krijgt geen boete.
Dat zetten ze er denk ik vooral bij voor de mensen die het dan door willen verkopen. Als jij het deelt met een familielid of vriendin, zal dit echt geen probleem zijn.
Volgens de wet mag dit voor ebooks niet (niet doorverkopen, maar ook niet doorgeven). Voor ebooks is er een aparte wet en die is anders/strenger dan voor papieren boeken. Of ze merken dat je het doorstuurt, is wat anders...
Gezien mijn werk weet ik hier behoorlijk wat van. Dit ligt aan het type ebook. In sommige ebooks zit de naam van de koper vergrendeld in de technische informatie. In theorie is het dus mogelijk dat wanneer je dit doorstuurt en het zou worden gecontroleerd dat ze dan jouw naam kunnen achterhalen. De kans hierop is echter heel klein. Maar gezien mijn werk weet ik hoe moeilijk het is voor schrijvers om rond te komen, en dus zou ik vooral een moreel appel willen doen om het niet door te sturen
Ik weet dat "broodje dunner" wel eens op haar insta hier wat over geschreven heeft. Zij kon zien als je haar e Boeken door stuurde aan andere en kon ze dan ook weer vergrendelen zodat niemand ze meer kon zien. Ze had blijkbaar ook heel duidelijk erbij staan dat je ze niet mocht doorsturen.
Klopt. Ik recenseer veel voor uitgeverijen. En die kunnen het soms ook zien als ik het doorstuur en waarschuwen daar op voorhand ook voor. Maar aangezien ik ook voor werk in de boekenwereld werk stuur ik ze ook nooit door omdat auteurs al zo weinig verdienen.