Plas ophouden

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Amethist, 29 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Amethist

Amethist Niet meer actief

Zucht....

We zijn bezig met zindelijk worden van onze dochter. Ze voelt wanneer ze moet plassen en komt het ook zeggen. Vervolgens gaat ze op het potje of de w.c., maar plassen doet ze niet. Ze kan het wel, want ze heeft het een paar keer gedaan, maar 9 van de 10 keer weigert ze dus gewoon te plassen.

Ik weet nu echt niet meer wat wijsheid is. Ik wil het zindelijk worden nu doorzetten, maar hoe moet ik het nu aanpakken? Ze heeft nu net denk ik wel ca. 45 minuten op de wc gezeten, maar ze plast gewoon niet. En dan zal je zien dat ze straks op de grond plast.

Oooohhhh, wat een gedoe'tje is dit ;).

2. Baukje1985

Baukje1985 Fanatiek lid

26 jul 2010
    2.732
    44
    48
    Heb je een kraantje op het toilet? Wellicht helpt het om deze te laten stromen als ze op het toilet zit.

3. maria80

maria80 Fanatiek lid

18 aug 2009
    1.979
    136
    63
    Zie ik in je banner nu dat je dochter al 4 is? Hoe doet ze dat dan op school?
    Misschien idd water laten stromen, boekje voorlezen ofzo. En het haar evt zelf laten schoonmaken als ze op de vloer plast, misschien dat ze dan doorheeft dat het niet zo heel slim is.

4. Amethist

@ Baukje: Dat helpt helaas niet. Ze kan het heel erg goed ophouden.

@ Maria: Ja, ze is al 4, maar heeft een lichte verstandelijke beperking en gaat vanaf a.s. september beginnen op speciaal onderwijs. Voor school hoeft ze nog niet zindelijk te zijn, maar we vinden het nu wel mooi geweest.

Overigens heeft ze vanmorgen 2 kleine plasjes op het potje gedaan, maar is wel duidelijk dat ze het gewoon eng vindt. Vandaar dus dat niet ze niet wil plassen op het potje. Dus ja, hoe gaan we dat nu weer oplossen.

5. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Zou het bij haar helpen om stickers te plakken?

6. Amethist

Stickers plakken zijn we nu mee begonnen inderdaad. Dat vindt ze leuk, maar ook weer niet zo leuk dat ze enthousiast een plas doet ;).

7. maliro

maliro Niet meer actief

Mijn zoon heeft hetzelfde. Inmiddels op aanraden van orthopedagoog weer terug in de luiers omdat hij helemaal niet meer plaste

8. Amethist

Ze heeft vandaag uiteindelijk 2x op het potje en 1x op de wc geplast. En een keer op de wc gepoept, dus het gaat toch de goede kant op!

9. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Mijn dochter had dit ook. Kon prima plas ophouden en voelen dat ze moest, maar durfde het niet los te laten op WC/potje. En deed dat dus ook niet ;).

Wij hebben het opgelost met tussenstapjes:
    - als ze voelde dat ze moest, mocht ze luier aan die na 15 minuten weer uit ging, of ze nu geplast had of niet. Die 15 minuten zijn we toen gaan inkorten tot ze echt 'op commando' het los kon laten in de luier.
    - daarna met luier op potje moeten zitten en dan plassen

En op een dag zei ze zelf opeens dat ze op WC zou gaan, zo gezegd zo gedaan. Toen was ze door haar angst heen...

Succes! Het is niet altijd makkelijk dat zindelijk maken/worden!

10. S0fietje

S0fietje Fanatiek lid

4 jul 2011
    2.225
    2
    0
    Wij zijn al even met zoontje bezig en wat ik nu gemerkt heb is dat het in de blote billen lopen en potje binnen handbereik echt goed kan werken. Hij gaat zelf nu naar potje als hij moet plassen (staat gewoon in de kamer tussen zijn speelgoed). Het is laagdrempelig en gemakkelijk. Straks als het goed gaat (in blote billen gaat het al super goed en is hij zo goed als zindelijk) gaan we de pot verplaatsen. Eerst nu oefenen met kleding aan (eerst alleen onderbroek) en dan ook met de gewone broek. Dan gaat de pot langzaam richting toilet en gaan we over op toilet plassen.

11. kris8

kris8 VIP lid

17 aug 2009
    8.032
    3
    36
    Wat goed dat het toch vooruit gaat, ws is het een kwestie van ervaren dat er niets engs gebeurd?! Terwijl ze op t potje of wc zit helpen ontspannen? Kort verhaaltje voorlezen ofzo?
    Succes!!

Deel Deze Pagina