SUA > doorgestuurd voor GUO?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Nina Sanders, 7 apr 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Gisteren tijdens de 20w echo is ons mannetje helemaal goedgekeurd. Alles zit erop en eraan en er was niets afwijkends te zien. Behalve aan de navelstreng. Daar waren 2 bloedvaten te zien in plaats van de gebruikelijke 3 (dus een single umbilical artery). :cool:

    Het is protocol om je dan door te sturen voor een GUO. Wij kregen de keuze maar ik ken mezelf. Hoewel ik me geen zorgen maak omdat er verder niets afwijkends is gezien, ga ik me waarschijnlijk over een paar weken toch afvragen of alles wel goed zit - wanneer ik geen 2nd opinion heb gehad. Daarom hebben we besloten om wel gebruik te maken van de GUO die binnen nu en een week doorgang moet vinden in het Radboud.

    Wie heeft hier ervaring mee? En: hoe groot is de kans eigenlijk dat er alsnog wat uit komt? De echoscopist gisteren zei dat het puur protocol is en dan ze echt niets geks verwacht :). Maargoed. Vier ogen zien altijd meer dan twee, denk ik dan.

    Ik ben op zoek naar ervaringen. Nogmaals, ik maak me geen zorgen maar natuurlijk had ik eigenlijk willen horen dat alles er perfect uit zag.
     
  2. mamavantwee37

    mamavantwee37 Fanatiek lid

    10 aug 2020
    2.733
    2.045
    113
    In 2012 hebben we dit ook gehad met onze oudste en werden we ook doorgestuurd voor een guo. Dit blijkt best wel vaak voor te komen. Mijn 20 weken echo was destijds via de Starr en die konden weinig meer vertellen dan dat er iets was met de navelstreng. De guo vond plaats in het erasmus en daar is ons uitgelegd dat er verder niets aan de hand was, maar dat het ontbreken van het 'reserve' vat wel een marker is voor andere mogelijke aandoeningen (o.a. down, trisomie 13/18 zien ze het vaker), maar dit hadden ze dan waarschijnlijk ook al op de echo kunnen constateren. We konden tijdens het onderzoek heel mooi de vaten zien - in en uitstromen. Ik was in ieder geval heel erg gerustgesteld en heb me geen moment meer zorgen gemaakt.

    Ik had een aantal weken later een echo bij mijn verloskundige en daar had ik een vervanger, die destijds ook de combinatietest had gedaan. Die bleek betrokken bij een onderzoek via het Erasmus hierover en gaf toen aan dat het best vaak voorkwam, alleen dat de registratie pas op gang kwam. De 20 weken echo - en dus ook het verzamelen van informatie, indien je daar akkoord voor geeft - is pas sinds 2008 standaard, dus daarom is er nog niet zoveel over bekend (toen).

    Bij mijn bevalling heb ik gevraagd of ik het mocht zien en toen hebben ze het laten zien en ook weer uitgelegd.

    Nog wel een ding; een guo gaat - als het goed is - van je eigen risico af. Ik kreeg toen een flinke rekening (dacht iets van 575,- ofzo en mijn eigen risico was toen nog 375,- dus dat heb ik zelf moeten betalen).
     
    Chelsey88 en Nina Sanders vinden dit leuk.
  3. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Over mijn eigen risico maak ik me niet zo druk, daar kom ik wel aan dit jaar ;)
    Bovendien valt geboortezorg niet onder je eigen risico :). De normale echo's etc gaan hier immers ook niet vanaf;)

    Moet wel zeggen dat wij een goede NIPT uitslag hadden en daar wordt natuurlijk ook gescreend op down etc.
    Als er dergelijke afwijkingen waren dan was dit absoluut uit de nipt gekomen.

    Fijn dat jij helemaal gerustgesteld was!
     
  4. Muisje2016

    Muisje2016 Fanatiek lid

    18 jan 2016
    3.015
    5.108
    113
    Kan me voorstellen dat je natuurlijk liever had gehoord: we zien geen bijzonderheden. En snap ook dat je voor de GUO kiest.

    Ik heb zelf geen ervaring maar als vk heb ik dit heel regelmatig gezien en als het geïsoleerd voorkomt (dus geen andere sonomarkers/softmarkers gezien, zo noem je dit soort licht afwijkende dingen) was er nooit iets aan de hand. En die softmarkers letten ze juist op bij de SEO dus die hadden ze dan echt al gezien.

    Maar nogmaals, ik snap het hoor, zou mij ook niet helemaal lekker zitten. Hopelijk bij de GUO gewoon de boodschap dat alles verder in orde is.
     
    Nina Sanders vindt dit leuk.
  5. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Bedankt voor je berichtje. Ja, dat is ook wel waarom ik me niet direct zorgen maak. Maar ik kan het niet helpen als ik bijv. in bed lig om dan toch dingen te denken in de trant van 'wat nou als..' :p
     
    Muisje2016 vindt dit leuk.
  6. Dubbeltje82

    Dubbeltje82 VIP lid

    7 jan 2011
    11.704
    3.815
    113
    Vrouw
  7. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Klopt. Vervolgonderzoek valt ook onder de basisverzekering!
     
  8. Kolibrie2

    Kolibrie2 Fanatiek lid

    9 nov 2018
    1.332
    1.135
    113
    Vrouw
    Ik had al een GUO en daar kwam ook een SUA uit. Dit komt veel voor. Voor de zekerheid kijken ze dan bijvoorbeeld nog de niertjes/hart na enzo en als je een NIPT hebt gehad is al zo goed als uitgesloten dat het een van die trisomieen is. Dat was vroeger natuurlijk nog niet bekend.
     
    Vero0504 en Nina Sanders vinden dit leuk.
  9. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.830
    14.158
    113
    Bij ons was de GUO inderdaad niet van eigen risico (hygroma colli) , vlokkentest mislukte (teveel maternale cellen) maar van de array onderzoek kwam een rekening...wow ff +4000,- was blij verzekerd te zijn en dat t alleen ER 385 was.

    GUO is gewoon extra extra controle. De echo die ze daar gebruiken is net ff een tandje sterker, alhoewel de echoscopiste die wij tussendoor hadden (vk had extreem vaag beeld en wij wilden het zien en niet nog 3 weken hete kolen zitten) had dezelfde staan als t ziekenhuis. Dus dan is t de factor van de 4 ogen nog en dat is ook gewoon fijn.

    Ik zou zeker gaan, stelt je waarschijnlijk toch geruster en Down is met nipt super goed te vinden. Elke vorm van twijfel die prima weg te halen is, gewoon doen. Niks zo irritant als een knagend geluidje in je achterhoofd, die hoor je vaak in de nacht namelijk en je hebt je slaap nog hard nodig.
     
    Nina Sanders vindt dit leuk.
  10. MB2

    MB2 Actief lid

    13 sep 2012
    435
    27
    28
    NULL
    NULL
    Hier ook een GUO nadat er op de echo maar 2 vaten in de navelstreng gezien waren.
    Tijdens de GUO is de kleine toen nog helemaal goed bekeken. Daar werd ons gezegd dat het best vaak voor kwam dat er maar 2 vaten werden. Wel werd vanaf dat moment elke afspraak de groei van onze dochter bekeken. Er werd ons verteld dat ze wat kleiner kon zijn dan gemiddeld door de 2 vaten in de navelstreng, maar dat was niets om ons zorgen over te maken.
    (Ik was al medische en kreeg extra controles omdat onze zoon 14 weken te vroeg werd geboren. Onze dochter dreigde ook eerder te komen (niet door de navelstreng!), maar kwam met 36+6 weken met een gewicht van bijna 3200 gram).
     
  11. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Hier was alles goed. Zeer goed bekeken en de kleine jongen lag zelfs iets voor. Hij deed het prima en er was niks gevonden. Ben toch blij dat we geweest zijn, anders had ik toch met vragen gezeten denk ik!
     
    zwaaistaart, Muisje2016, Ysabella en 4 anderen vinden dit leuk.
  12. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Even net nog even gecheckt. Guo valt niet onder eigen risico wat ik dus al dacht.
    Het notabedrag van € 630,00 is volledig vergoed ;)
     
    Dubbeltje82 vindt dit leuk.
  13. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.038
    3.121
    113
    Hey! Bij Z had ik ook maar 2 bloedvaten. Dat megabedrag viel mij ook al op. Heb nog extra groeiechos gehad bij 28 en 32 wk geloof ik..
     
  14. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Ik krijg 1 groeiecho bij 32 weken!
     
    Lies1611 vindt dit leuk.
  15. mimi1988

    mimi1988 VIP lid

    7 apr 2015
    6.939
    4.153
    113
    Fijn dat alles goed is en je voor de GUO gegaan bent.
     
    Nina Sanders vindt dit leuk.
  16. Liliane92

    Liliane92 Fanatiek lid

    7 sep 2020
    1.664
    2.653
    113
    Vrouw
    #16 Liliane92, 30 mei 2021
    Laatst bewerkt: 30 mei 2021
    Fijn dat alles goed was! Ik lees even mee.
    Bij ons is ook een SUA geconstateerd tijdens de 20 weken echo. Verder was er niets afwijkends te zien dus ik hoop dat het allemaal goed zit. Donderdag gaan ze in het ziekenhuis nog een echo maken om alles te checken. Ik had trouwens niet echt het idee een keuze te hebben, ze zei gewoon dat ik doorgestuurd zou worden.
     
    Nina Sanders vindt dit leuk.
  17. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Oh hier wel. Je hebt altijd een keuze. Sommige mensen kiezen ervoor om het niet te doen, zeker als er verder bijv niks afwijkends is gezien.
     
    Liliane92 vindt dit leuk.
  18. Liliane92

    Liliane92 Fanatiek lid

    7 sep 2020
    1.664
    2.653
    113
    Vrouw
    Dat is goed om te horen. Ik laat deze check wel doen maar als alles goed is heb ik niet zoveel zin in allemaal extra groeiecho's enzo. Noem me gek maar ik heb toch een beetje een interne weerstand tegen al die geluidsgolven en apparatuur op m'n buik. :$:roflmao: Geen idee of ze dat zullen aanbieden maar dat lees ik erg vaak. Als ze me dat voorstellen dan zal ik dat aan mij voorbij laten gaan, tenzij het echt medisch noodzakelijk is. Hebben ze dat nog bij jou voorgesteld of hanteren ze nu gewoon het normale controleschema?
     
  19. Liliane92

    Liliane92 Fanatiek lid

    7 sep 2020
    1.664
    2.653
    113
    Vrouw
    Bij onze check was het kindje ook helemaal in orde. :D Ze gaf inderdaad aan dat we nog een extra groeiecho kunnen krijgen op 30 weken als we dat zouden willen maar ook dat dit geen must is. Fijne uitslag dus!
     

Deel Deze Pagina