Onlangs kreeg ik tijdens een 20 weken echo in het ziekenhuis een GUA. Tijdens het onderzoek is gebleken dat er door de navelstreng maar twee bloedvaten zichtbaar waren, een SUA. Dit schijnt veel voor te komen en hoeft niet perse een afwijking te betekenen. Om die reden is heel goed gekeken naar de nieren en het hartje. De arts-echoscopiste heeft samen met een andere echoscopiste (beiden achter een eigen computer) meegekeken en de nieren en het hartje van allerlei kanten bekeken. Alles zag er goed uit. Ook werd er een beetje vochtophoping geconstateerd. Ook dit komt vaak voor en schijnt met 24 weken vaak te verdwijnen. Dit was echt niet groot (5mm) en niet zorgwekkend. Ook nu werd er weer van alles bekeken, ook het aangezicht. Alles werd goed bekeken en er waren geen bijzonderheden te zien. Ze gaven dus ook aan dat het er op lijkt dat er niets aan de hand was en dat zij zich geen zorgen maken. Over vier weken terug om te kijken of het vocht weg is. Verder zullen ze de groei van het kindje in de gaten moeten houden. Het kind lag momenteel op schema qua gewicht. Zelf heb ik twee kindjes, een 9 ponder en de ander ruim 8 pond. De gynaecoloog gaf aan dat als de echoscopisten zich geen zorgen maken ik dat ook niet moet doen. Het zijn twee zaken die beiden veel voorkomen en niets hoeven te betekenen, en ik had ze dan allebei. Ik ben dan ook niet doorverwezen naar een academisch ziekenhuis. Op zich is dit goed nieuws, toch? Echoscopisten zullen denk ik eerder een vermoeden uitspreken dan dat ze aangeven dat je je geen zorgen hoeft te maken? Mijn angst zit ook een beetje in mijn slechte eetpatroon. Ik ben een hele slechte eter en kan hier niets aan doen. ik kan niet tegen kruiden en geef veel over. De echoscopisten geven aan dat dit geen invloed heeft op de groei van het kind: het kind neemt toch wel wat het nodig heeft. Iets wat ik vaker heb gehoord. Nog meer mensen met deze ervaring? liefs, mamaT
Die vochtophoping kan ik je niks over vertellen. Onze zoon had ook 2 vaten in de navelstreng, en idd tijdens de echo werd er extra aandacht besteed aan de nieren. De Echoscopiste noemde het een afwijking op normaal, in vrijwel alle gevallen is verder alles gezond. Je zult ongetwijfeld ook al gegoogled hebben net als ik destijds, en dan vind je 2 (geloof ik) chromosomale afwijkingen waarbij 2 vaten in de navelstreng een symptoom is. Maar beide zijn niet met het leven verenigbaar geloof ik en meestal is het dan voor de 20 weken al mis. Maar goed, onze zoon is kerngezond, mocht alleen de eerste 2 dagen niet in bad totdat we zeker wisten dat hij goed kon plassen. De oudste van mijn tante had het ook en inmiddels gezonde boom van een kerel. Als ze niks aan de niertjes hebben gezien moet je over die 2 vaten in ieder geval niet meer druk maken. Succes !
ons meisje is dan inmidels geboren maar ook zei had een sua en ze was zelfs zwaarder als onze eerste.(is wel ruim 10 dagen langer blijven zitten) ze leek een groei achterstand te hebben met 32 weken en met 37 nog steeds maar dit heeft ze in gehaald. een tip ga niet googlen want daar staan de meest vreemde zaken op. zoals dat het in verband staat met down etc ik heb mezelf er gruwlijk zorgen over gemaakt en mezelf helemaal gek gemaak waardoor ik niet meer kon genieten. nu is ons meisje 13 dagen oud en het gaat super! ze is na de geboorte gelijk na gekeken en over 4 weken mogen we nog een keer voor de zekerheid.zover we nu weten is ze kern gezond!het komt trouwens bij 1 op de 100 zwangerschappen voor. en in 25% van de gevallen is er wel wat mis. MAAR dit varieerd van een groei achterstand tot een ernstige hartafwijking. ik zou echt zeggen maak je niet gek en blijf nuchter als de artsen zich geen zorgen maken zal er weinig aan de hand zijn
Nee ik kreeg geen bedrust, was ook niet nodig mijn kerel was 4,5 kg bij de geboorte Geen flauw idee trouwens wat SUA betekent ?
Als de gyn en de echoscopisten zich geen zorgen maken, dan hoef jij dat idd ook niet. Mijn ervaring is dat ze allemaal heel oprecht zijn, dat zijn ze ook verplicht! Het is natuurlijk heel naar als er iets afwijkends gevonden wordt, maar je kunt er echt van uitgaan dat de profs je de waarheid vertellen. Natuurlijk kan niemand je 100% garantie geven, maar da's altijd zo. Ik hoop dat je toch wat kunt ontspannen en alles gewoon goed is
Bedank voor jullie reactie meiden. Ik stel het zeer op prijs. Ik ben al wat gerustgestelder en ga morgen voor vier weken op een 'rustvakantie'. Vanuit mijn vakantieoord zal ik nog reageren.. liefs, mamaT