Onze oudste dochter heeft gisteren een antibioticakuur gekregen (pijn bij plassen, pijn in zij. Bleek bloed in de urine te zitten, microscopisch). Ze heeft nitrofurantoïne (drankje) gekregen. Voorschrift is 4x daags 2,5 cc (elke maaltijd en voor het slapen gaan, dat lukt al niet, want tussen de laatste maaltijd en het slapen gaan zit hooguit 1 uur tijd). En totaal 5 dagen. Onze dochter heeft door een hersenbeschadiging een hele slechte mondmotoriek, eten en drinken is heel moeilijk voor haar, maar met medische drinkvoeding uit een rietjesbeker krijgt ze toch voldoende binnen. Maar ja, nu die antibiotica. We hebben het met het meegeleverde spuitje geprobeerd (dus 'puur', niet gemengd met iets), ze begon te kokhalzen en haar hele voeding kwam er weer uit. Vervolgens met een lepeltje geprobeerd (samen met slagroom), uiteindelijk 40 minuten bezig geweest om die 2,5 cc binnen te krijgen. Ze lijkt elk hapje te 'kauwen' (het is een drankje). Een uur later moest ze weer overgeven, ik hoop dat het al een beetje werkte, maar het lijkt me dat er toch wel wat uit zal zijn gekomen. Vandaag daarom maar gemixt in haar medische drinkvoeding. Maar ze proeft het, vindt het smerig en drinkt veel minder dan normaal, wat natuurlijk ook niet handig is nu. Ik heb net zitten rekenen, ze heeft vandaag zo'n 4 ml op (in plaats van 10ml). We hebben trouwens niet verteld dat we het in haar medische drinkvoeding hebben gedaan. Zijn er misschien apothekersassistenten, misschien logopedisten, die nog ideeën hebben hoe we het haar kunnen geven (rekeninghoudend met haar handicap). Is er iets anders wat misschien beter/lekkerder is? Of andere toedieningsvormen (al moet ik zeggen, dat ik zelf een drankje het meest handig vond)? Het lijkt me dat we het nu langer moeten geven, is er iemand die uit kan leggen hoe we dat kunnen berekenen? Maandag wil ik de huisarts even bellen, maar ik dacht misschien kunnen jullie ons helpen. Hopelijk gaat ze het lekker vinden of 'normaal', zodat ze het voldoende binnenkrijgt.
Sowieso innemen met melk product dit voorkomt misselijkheid. Bijvoorbeeld chocolademelk, dit is wat dikker en sterk van smaak. Of fristi. In kleine verhouding mengen zodat er niet een hele beker leeg gedronken hoeft te worden, maar genoeg om de vieze smaak te verbloemen. In yoghurt vruchten smoothie zou ook kunnen,maar dit heeft meer structuur dus weet niet of je dochter dat goed kan hebben met de beperkte mondmotoriek.
fristi met evt klein beetje siroop extra om t nóg iets meer te verbloemen en dan in een klein bekertje/fles oid, niet een hele plens. Wel koude fristi pakken, dan proef je nog minder Hier destijds die ellende met ibuprofen gehad (was voorgeschreven bij dr, paracetamol doet voor mij en haar nagenoeg niks). Alleen t spul zelf vindt ze super vies. Meestal lukte t me wel maar gaf gewoon veel gedoe en gevecht waar ze dr energie beter kwijt kon met herstellen. Ik verstopte t tussen een "prinsessen feest danoontje" na dr eten. Danoontje, beetje siroop, ibu, doorroeren (rose!!!) en beetje vruchtenhagel er bovenop (gewoon paar stukkies als decoratie). Moest t alleen wel langer volhouden om de schijn op te houden, och dat zijn we ook gewend met de katten.
Geen tip maar ook moeder van een kind die braakt van ab drankjes en nu met 4 dus al ab pillen neemt. Ik snap dan ook niet dat ab niet voor kinderen en beperkten als zetpil beschikbaar is.
Danoontjes zijn in huis, gaan we vanmiddag proberen. Vanmorgen de chocoladevariant van haar drinkvoeding geprobeerd, ze is nog steeds bezig (had 100 ml melk gedaan, ze heeft nu "al" 40 ml op... in ruim een uur tijd). AB als zetpil zou idd geweldig zijn. We hebben het vrijdagavond zelf geproefd omdat ze het zo vies vond, maar het heeft niet echt een typische smaak. Ik vond het redelijk smakeloos. Haar logopedist kwam met de tip om een tegenhanger van de smaak te doen, maar ja, het heeft geen typische smaak. Normaal drinkt ze best wat, alleen van haar medische drinkvoeding drinkt ze al zo'n 600-650 ml, en daarnaast nog aardig wat water per dag. Gisteren heeft ze nog geen 200 ml gedronken omdat ze niets lekker vindt. Echt waardeloos.
Ik zou dan toch overleggen of je andere ab mag geven. Als ze er misselijk van is steeds, en ze komt al aan net genoeg intake doet dit meer kwaad dan goed. Misschien toch tabletten en deze heel fijn malen en door een danoontje oid doen.
De ene helft van mijn tweeling vindt ab heerlijk. De andere kotst het ook uit. Al tussentijds gevraagd naar andere ab, die ze ook uitkotst. Toen moest ze een antikotsdrankje vooraf nemen, wat zo smerig is dat ik het er ook niet in kreeg. Echt, wat een rampenplan. En verbloemen met siroop, melkproducten, toetjes, appelmoes etc werkt hier ook niet. Het levert haar veel stress op, maar mij ook. Inderdaad, dat ze hier nog niets op gevonden hebben. Zo te lezen hebben aardig wat kinderen hier last van.
Misschien gek gedacht maar als het geen/nauwelijks smaak heeft, zou je nog kunnen denken aan een allergische reactie?
Ik vermoed dat ze niet allergisch is maar de bijwerking misselijkheid heeft. Vooral een maag die weinig verschillende voeding te verwerken krijgt kan hier extra gevoelig voor zijn. Daarnaast heeft ze geen vaste bodem in de maag door de drinkvoeding. En door nu kleine beetjes ab elke keer kan dit versterkt worden. Erg lastige casussen dit.
Bijwerking is inderdaad misselijkheid, en ze spuugt al redelijk makkelijk, dus nu helemaal. De dosis van 12u hebben we maar overgeslagen, zodat ze even goed kon drinken. Ze begon steeds witter te zien, futloos. Ze heeft nu wel zo'n 150ml gedronken en leeft weer op. Was altijd blij dat het ons gelukt was dat ze met ruim 4 jaar uit een rietjesbeker kon drinken en geen sonde nodig had, maar vandaag vind ik het toch jammer dat ze geen neussonde heeft en we de AB er "even" doorheen kunnen spuiten.
AB van 17u is binnen. Heb 2 schepjes danoontje in een bakje gedaan, AB erdoor, pure siroop erdoor, dot slagroom erbovenop. Ze vond het wel vreemd smaken, maar het was snel binnen en het is nog steeds binnen. Dat wordt een weekje Danoontje.
Even hierop reagerend: geen idee of je dochter nog een tussendoortje zoals bijv. fruit krijgt rond een uur of 15.30/16.00, maar dit zou mij persoonlijk een beter moment lijken ipv. met de avondmaaltijd in jullie geval. Zo zit je eerder met ''4 uur ertussen'' (bijv. 7.30/11.30/15.30/19.30), waarvan dus 3x tijdens een maaltijd en 1x voor het slapen gaan. Verder weet ik helaas hoe het is als je medicatie naar binnen moet krijgen en het wil maar niet lukken en je hebt er ook nog allerlei andere complicaties bij zoals minder/te weinig vocht binnen krijgen enzo Maar ik lees dat jullie nu met de Danoontjes een goede oplossing lijken te hebben gevonden. Hopelijk blijft dat zo