Je moet het wel opgeven hoor, tenzij het vrijwilligerswerk is dan is het tot een bepaald bedrag en uurtarief (2,50 euro per uur) vrijgesteld inderdaad. Maar dat is dus echt vrijwilligerswerk.
Oh maar ik ga ook wel werken. Moet er niet aan denken om volledig thuis te blijven zitten. Dadelijk als de jongste op school zit. Maar nee ik wil momenteel niet fulltime werken. Ik heb altijd parttime gewerkt en na de scheiding heb ik de keuze gemaakt om er voor mijn kinderen te zijn. Zij zijn nog nooit naar een opvang geweest en ik wil na een hectieke periode eerst zorgen voor een stabiele gezinssituatie waarin rust en regelmaat de hoofdzaken zijn. Dat daar bijstand tegenover staat is dan maar zo. Alles volgens de regels en ik voldoe aan alle voorwaardens. Als over een paar jaar weer alles rustig is dan ga ik zeker weer aan de slag. En voor de goede orde, als de kinderen bij mijn ex-man zijn, doe ik vrijwilligerswerk in een zorgcentrum. Zodat ik onder de mensen blijf komen en actief blijf op de arbeidsmarkt. Ik weet hoe de maatschappij in elkaar zit en hoe mijn kansen zullen liggen in de toekomst. Voor nu vind ik een moeder die thuis zorgt voor de kinderen belangrijker dan een fulltime werkende moeder. Ik kan hier mijn jongste dochtertje 1x per 2 weken inschrijven voor de peuterspeelzaal. Eerst moest je inderdaad minimaal 2 dagdelen per week afnemen maar dat is sind de enorme terugloop niet meer.
Ik denk echt niet dat je je dochter wen plezier doet met 1x in de 2 weken.. Ze zal elke keer opnieuw moeten wennen en het zal waarschijnlijk vreselijk lang voor ze echt gewend is... Denk aan maaaaaaaaanden
Dochtertje is heel vrij en kwam hier al toen mijn middelste hier zat. Sowieso komt ze hier iedere dag om de andere twee naar school te brengen. Ze kent het gebouw dus en de leidsters. Maar inderdaad, mocht het niet lukken dan kijken of 1x per week haalbaar is.
Ik snap je keuze maar dan zul je ook het hinder wat je eraan ondervind moeten accepteren. Netvals het gat in je cv van een aantal jaar. Maargoed.... we gaan nu erg off-topic denk ik. Wat het voor nu betekend is dat als je je jongste niet bij vader wil inschrijven een plek op de peuterspeelzaal naar keuze niet mogelijk is. Zo te lezen ben je erg goed in staat zelf de voors en tegens van dingen tegen elkaar op te wegen dus daar zul je ook wel uitkomen. De regel van 2 dagdelen pw is trouwens niet zomaar in de wereld geholpen. Ze hebben dit nu los gelaten om de terugloop terugbrengen dringen. Maar 1x in de twee weken zou ik echt afraden. Daarnaast scheelt het je natuurlijk wel in reizen en zit je maar 1x per twee weken met het probleem van veel fietsen waar je het topic voor opende.... Dat lijkt me te overzien. Waarom in vredesnaam zo veel gedoe en ellende voor 1 dagdeel in de twee weken?
Ze gaat niet 1 dagdeel naar de peuterspeelzaal in mijn gemeente. Maar 1 dagdeel naar de peuterspeelzaal buiten mijn gemeente, deze financier ik dan zelf. Daarom ook maar 1 dagdeel omdat 2 dagdelen te duur zijn voor mij. Ik betaal deze opvang dan zelf en ontvang niks van de belasting omdat ik niet werk en niks vd gemeente omdat ik gebruik maak van de peuterspeelzaal buiten mijn gemeente waarin ik woon.
. Sorry maar voor iemand die fiscaal is opgeleid vind ik dit een dom antwoord. Ik hoef je denk ik niet uit te leggen dat de hele economie in elkaar zou donderen als iedereen zo denkt?
Ik vind dat je het zo goed hebt geregeld. Wel zuur dat doordat je over de grens van je woonplaats verhuisd je nu dus eigenlijk geen gebruik meer kan maken van de opvang/toeslag en dus meer geld kwijt bent. Maar wel goed om te lezen dat je betrokken blijft bij de arbeidsmarkt en dat je toch zelf voor een oplossing voor de opvang hebt kunnen zorgen.
Als je toch sorry zegt, waarom zeg je dat dan? Dat vind ik nou dom. Er zijn genoeg landen waar geen kinderopvangtoeslag bestaat. Ouders werken minder, of familie past op of men betaalt volledige tarief uit eigen zak of werkt een aantal jaren niet. Bij het laatste, heeft het toch gevolg dat meer werkgelegenheid ontstaat voor werkelozen die een ww-uitkering ontvangt. Ik hoop dat je het zo een beetje begrijpt.