subtotaal ruptuur en ontlasting

Discussie in 'Na de bevalling' gestart door Claartje79, 18 feb 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    goed, een smakelijk probleem, maar wil nu toch wel eens wat ervaringen horen van anderen ;)

ik ben inmiddels 2 weken geleden bevallen dmv een supersnelle bevalling.
    hierdoor ben ik flink ingesscheurd. op een 'haar' na heb ik een totaal ruptuur. ik ben langs mijn anus dan ook flink naar binnen gescheurd en de darmwand heeft beschadigingen opgelopen.

nu merk ik dat ik mijn ontlasting maar moeilijk kan ophouden. ook kan ik niet goed 'uitpersen'.

zijn er meer die hier last van hebben gehad en hoe is bij jullie het herstel verlopen? hoe lang duurde het herstel van de scheur eigenlijk?

ook heb ik het idee dat er een soort 'vouw' is ontstaan bij mijn anus door het hechten (kan het zelf uiteraard niet zien, dus heb geen idee). ik heb niet het idee dat het een aambei is, echt een huidvouw, maar die voelt wel erg vervelend. trekt dit nog bij?

2. Ddebbyy

Ddebbyy Fanatiek lid

11 nov 2007
    1.652
    0
    0
    Receptioniste
    Vianen
    poeh poeh hou op, had precies hetzelfde...
    Heb een aantal keer de wc niet gehaald :oops:
    Dan was ik aan het voeden en ko niet snel opstaan (door de hechtingen) en dan was ik weer te laat.
    Ik had ook medicijnen om het te verdunnen daar ben ik mee gestopt en daarna ging het over dat was met een week of 2...

De scheur heb ik nog last van hoor....vooral met mijn menstrautaie heb ik weer die "druk"van onderen.

3. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik zat op het randje subtotaal-totaal ruptuur.. De verschillende dossiers zeggen ook andere dingen. Maar dat maakt verder niet zoveel uit..

Ik had ook geen gevoel meer in het begin. Het liep er zomaar uit, en drukken wilde ook niet.
    Bij mij lag dat voornamelijk aan de medicijnen. Die laxerende medicijnen werkte iets te goed. En dunne ontlasting kun je niet drukken/ophouden. Dus in overleg met kraam&VK ben ik gaan minderen en ging het beter.

De scheur zelf was snel geheeld, denk rond een week 3/4 dat het goed dicht was, met wat complicaties van 2/3 ontstoken hechtingen. Ik heb daarna nog wel wat weken gehad dat ik snel een zwaar gevoel kreeg in mijn bekkenbodem. Langere stukjes lopen was tot 2a3 maand toch wel vervelend.
    Ik ben met 6 weken door de gyn goedgekeurd trouwens.

EN nu heb ik nog steeds dat zware gevoel tijdens sommige menstruaties. Het is dus ook echt hormonaal. Maar de scheur zelf geeft geen enkel probleem meer. En kan ook prima stukken lopen van 10km+ buiten de menstruaties om.

4. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    dat klinkt bemoedigend. niet snel, maar het komt dus wel goed. op zich gaat het prima met me. heb eigenlijk geen klagen na ruim 2 weken, maar soms ga je je toch zorgen maken hè?!

ik zou niet naar de 6 weken controle, maar denk dat ik dit toch maar wel even doe. gewoon voor een extra check up. ondertussen kijkt mijn man af en toe even of het er nog goed uitziet. het schijnt er keurig uit te zien, dus mag eigenlijk niet klagen! :)

5. henkie24

henkie24 Niet meer actief

even een vraag he? heb ook een tottaal ruptuur gehad. eigenlijk nergens meer last van alleen met plassen een beetje een gek gevoel bij mn( ja soory) clitoris maar hoe weet je nu wanneer je hectingen weg zijn? mijn man zag niks te zitten? ik ga er verder ook niet aan voelen ofzo het voelt volgens mij allemaal normaal bij mij :rolleyes:
    is het stom als ik op eindgesprek na de vlos moet om het daar een ste vragen hoe het er bij ligt?

oh ja van dat poepen ophouden heb ik een dag of 4 last van gehad nu niet meer

6. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    als jij het zeker wilt weten dat alles goed is genezen, zou ik het bij de vlos gewoon even vragen hoor.
    mijn vlos heeft ook de hechtingen al een keer gecontroleerd, dus het is voor hun niks vreemds. ook de vragen of dat rare gevoel horen er gewoon bij.

ik denk dat we vaak nog te verlegen en te terughoudend zijn, terwijl dat helemaal niet nodig is. Die vrouwen (en mannen natuurlijk) hebben echt alles al wel een keer gezien hoor ;)

Deel Deze Pagina