Ik weet soms niet welk woord ik moet kiezen bij een bepaalde gelegenheid. Als iemand bijna gaat bevallen zeg ik sneller Succes, want sterkte klinkt zo ernstig. Maar wat zeg je als iemand bijvoorbeeld voor een controle naar het ziekenhuis moet?
Ligt eraan wat voor controle. Maar ook dan zou ik succes wensen. Als het gaat om iemand die ziek is, of er is een overlijden, dan zeg je sneller sterkte. Maar trouwens sterkte wensen aan iemand die gaat bevallen, vind ik ook niet verkeerd hoor. Het gaat vaak al niet pijnloos...
Succes klinkt inderdaad leuk bij een bevalling. Vind ik ook leuk om te horen. wel hangt het soms af van de toon. Sommige mensen doen echt alsof je naar het slachthuis moet en met een sombere toon en een schouder klopje succes. Ik denk dat het er ook van af hangt wat je doet tijdens de controle. chemo is bij mij bijvoorbeeld iets om sterkte te wensen. Maar dat is dan misschien ook niet echt een controle... ik denk dat een behandeling sterkte zou zijn... echt een tjeck up succes
In dit geval ging het om een kindje dat eerder heel erg ziek is geweest en nu een paar keer per jaar voor controle naar het ziekenhuis moet. Maar het gaat tegenwoordig heel erg goed. Sterkte kan ook wel bij een bevalling, maar ik vind succes eigenlijk mooier, omdat het ook een bijzondere gebeurtenis is.
Sterkte bij een bevalling alleen als het een bevalling is van een al overleden kindje of kindje is dat gaat overlijden. Anders vind ik sterkte raar, ook al is het een zware klus. Succes zeg ik altijd.
Hmmm dat is, vind ik, een lastige situatie... Je zou ze sterkte willen wensen vanuit het vervelende verleden, maar succes klinkt weer wat minder zwaar en past bij hoe het nu met het kindje gaat.... Lastig hoor! Hangt misschien ook een beetje af van hoe de ouders erin staan en er mee om gaan in de tegenwoordige tijd...? Zijn ze er positief over zou ik denk ik eerder voor "succes" gaan...
Ik heb ook succes gezegd en dat is ook goed denk ik. Het gaat nu heel goed. Het blijft altijd spannend voor ze, maar ze is heel positief.
Iemand sterkte wensen bij een bevalling vind ik echt gruwelijk. Sure, het is niet écht een lekker gevoel, maar uiteindelijk ben je wel bezig met iets wat je zelf dolgraag wilt! Ik vind 'sterkte' altijd een beetje klinken als iets waar je ontzéttend tegenop moet zien, iets wat echt afgrijselijk is. Als iemand een vreselijke bevalling gehád heeft, en vermoedelijk nog maanden met de gevolgen moet dealen, dán zou ik diegene sterkte wensen
Bij een bevalling zeg ik altijd: veel plezier! of probeer er van te genieten het is voorbij voor je het weet! Bevallen vind ik niet echt een sterkte iets. Succes misschien wel. Maar het is toch ook leuk... je ontmoet die dag je kindje! Controle in het ziekenhuis zeg ik succes. Of ik duim voor je!
Ik zou ook eerder succes wensen bij een bevalling. Bij een controle in het ziekenhuis.. tja, ligt eraan waarvoor inderdaad. Bij mijn mk's zeiden sommigen ook 'succes', en dat vond ik wél heel raar klinken, 'sterkte' vond ik zelf logischer. Maar goed, dat is voor iedereen anders denk.
Ik gebruik sterkte als je op voorhand al weet dat er iets ergs gaat gebeuren (dus bijv. als het kindje al in de buik overleden zou zijn). En succes gebruik ik voor dingen die nog beide kanten op kunnen gaan, waar je dus succes voor nodig hebt. Bijv. als iemand op moet voor z'n rijbewijs. Bij een bevallling gebruik ik ook eerder "veel plezier", omdat ik het zelf vooral een hele mooie ervaring vind.