Nibud berekent financieel gevolgen mbt verschillende keuzes werk in het gezin

Discussie in 'De lounge' gestart door Biny, 2 jun 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Ik kom net dit artikel tegen

https://www.womeninc.nl/werkzorgberekenaar/over-de-werkzorgberekenaar/

Ik kan mij toch echt niet voorstellen dat het zo werkt... o_O

Als je kijkt naar partner 2, die betaald maar een paar tientjes belasting pm en de kinderopvang voor 2 kinderen is in optie 3 maar 235 euro netto voor 2 kinderen terwijl partner 2 daar minimaal 32 uur werkt...

Ik vind het er allemaal te mooi om waar te zijn uitzien.

Zou dit echt zo werken?:confused:

2. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.266
    6.794
    113
    Geen idee...maar dit geld dus voor de lagere inkomens?

Mijn man verdiend alleen meer dan optie 3...dus ik weet niet wat het zou betekenen als ik zou gaan werken. Of geldt dit dan ook voor elk inkomen?

Werken loont sowieso meer ...dat is het ontmoedigingsbeleid om thuis te blijven.
    Wat mij niet doet besluiten om dan toch maar te gaan werken.

Onze buren werken trouwens elk 3 dagen. Ook een optie.

3. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Als je een proefberekening maakt met deze gegevens (ok, je moet wat dingen aannemen maar goed) dan kom je ook op een heel hoog bedrag aan kinderopvangtoeslag. Het is natuurlijk een beetje afhankelijk van de uurprijs van de kdv, maar het ziet er niet onrealistisch uit. Ik kwam met deze inkomens, 150 uur opvang per kind per maand en een uurprijs van 6,50 uit op 1655 euro toeslag. Je betaalt dan ongeveer 1950 en moet dan dus 295 zelf ophoesten.

Overigens hoeft 4 dagen werken niet 32 uur te betekenen. Ik werk ook 4 dagen en werk maar 30 uur.

4. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    En gaat er van jouw salaris ook maar €39 Pm belasting vanaf?

Ik vind dat deel zoooooo ongeloofwaardig

Net zoals de kbs die erbij gerekend word... ik doe echt niet delen door 3 en elke maand dat bij mijn salaris optellen..

5. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Maar in situatie 3 gaat er bij het laagste inkomen 591 belasting vanaf... De heffingskortingen worden niet op je salaris verrekend, die krijg je van de belasting per jaar (of maandelijks) terug. Ik betaal ongeveer hetzelfde bedrag aan belasting over mijn salaris (dus die 590). Hoe het precies zit met die heffingskortingen weet ik niet uit mijn hoofd. Ik krijg wel maandelijks een bedrag van de belastingdienst, maar dat is niet zo hoog als in de berekening. Ongeveer de helft van wat ik aan belasting betaal. Misschien omdat ik een hoger salaris heb oid.

De kinderbijslag op die manier verrekenen is natuurlijk wel makkelijker voor de berekening :)

6. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Ik vind het nog steeds apart...

Misschien als je al het geld van het hele jaar optelt en deelt op dat bedrag Pm komt van optie 3... maar ik geloof niet dat dat netto maandelijks op de rekening komt.. o_O

7. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Partner 1 zit vermoedelijk in een lagere schijf in voorbeeld 3 dan in voorbeeld 2. Dat scheelt al. Als je de detailberekening bekijkt ziet het er niet raar uit hoor. En heffingskortingen kun je ook per maand laten uitbetalen ;)
    Waarom zouden ze iets uitbrengen wat niet klopt? Dat zou toch ook erg raar zijn?

8. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Je bedoeld de belastingschijven?

Schijf 2 en 3 zijn hetzelfde... je betaald vanaf 20.000 tot 67.000 40,8% belasting.. dus ik zie niet hoe dat dan anders zou zijn?

En hoe kunnen bij optie 2 en 3 de kinderopvang kosten hetzelfde zijn? terwijl ze bij optie 2 max 3 dagen hoeven en bij optie 3 4 dagen?

9. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Zowel bij optie 2 als bij optie 3 wordt 3 dagen kinderopvang meegenomen. In optie 3 zijn allebei de ouders 1 dag thuis, dus heb je maar 3 dagen nodig.

10. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

In ons geval zou dat niet zo zijn.

Mijn man verdient gewoon teveel. En als ik dan ook ga werken word het nog meer. Dus minder toeslag wat hun hierin berekenen.

En dat mn man minder gaat werken zou ons veel geld kosten. Hij verdient zeer ruim. En in mijn werkgebied ben ik blij als ik 9 euro bruto per uur zou vangen. Dat kan echt niet uit.

Ik geloof zeker dat dit zou kunnen werken bij een deel van de bevolking. Maar niet bij iedereen.

11. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.149
    3.174
    113
    Ik heb hem toevallig ook gedaan vanochtend. Er kwam uit dat we per maand bepaalde toeslagen krijgen terwijl we daar helemaal geen recht op hebben. Idd was de kinderopvangtoeslag ook hoger dan dat we krijgen.
    Overigens zouden we er nog steeds op vooruit gaan als mn vriend meer gaat werken :')

12. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.258
    6.155
    113
    Heb m ook even gedaan, inderdaad zegt ie dat we recht hebben op bepaalde toeslagen, terwijl (als ik een proefberekening bij de belastingdienst maak) wij daar helemaal geen recht op hebben. Ten minste, ik houd de belastingdienst voor het gemak maar even als 'waar' aan.

Ik vind het dus misleidend.

13. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Ik zou ook de belasting als waar aanhouden :p

14. Hopsatee

Hopsatee Niet meer actief

Bij ons klopt de berekening bijna exact! Ik had verwacht van niet als ik de voorbeelde bekeek. Maar hoe we het nu doen is zo te zien ook het meest voordelig (beide 4 dagen en daarvan 2 dagen betaalde opvang)

15. Saar22

Saar22 Niet meer actief

Bij ons klopt het netto-inkomen al helemaal niet van mijn man. Dat ligt bij de berekening veel hoger. Ze gaan er niet vanuit dat je een behoorlijk hoge pensioenafdracht kunt hebben. Bij mijn man bijna 300 euro bruto. Als ik een proefberekening maak bij toeslagen kom ik wel uit op dat bedrag ongeveer. Wij hebben hem hoger ingevuld nu om onszelf niet in de vingers te snijden. Vergeet niet dat de belastingdienst bij toeslagen uitgaat van het verzamelinkomen. Dus als je veel aftrekposten hebt (woning/studie/giften) je inkomen lager is dan je daadwerkelijke bruto-inkomen. Heel raar, maar het is toch echt zo.

16. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.258
    6.155
    113
    #16 Eppo82, 3 jun 2017
    Laatst bewerkt: 3 jun 2017
    Ja klopt, maar zelfs als ik het inkomen 10.000 euro lager invul bij de proefberekening, hebben we nog steeds geen recht op kgb. En zoveel aftrek hebben wij nu ook niet, was het maar waar. :p

Edit: heb nog even gekeken bij wel inkomen ik recht zou hebben op het bedrag kgb die ze in de berekening aangaven, dan zouden wij een aftrek moeten hebben van 19.000...

17. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Hoe beteken je eigenlijk je verzamelinkomen ipv je gewone bruto...?:oops:

18. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.258
    6.155
    113
    Je bruto inkomen - je aftrekposten + Als je aangifte inkomstenbelasting heb gedaan zie je op de laatste pagina je verzamelinkomen staan.

19. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Je aftrekposten zijn dan je hypotheekrente teruggave?

Want hoe weet je dat als je bijvoorbeeld halverwege het jaar KOT moet aanvragen... dan weet je nog niet wat je verzamelinkomen is?

Ik heb het idd op de belastingaangifte zien staan trouwens, maar dat gaat dus over vorig jaar.

20. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.258
    6.155
    113
    Ja bijvoorbeeld, of evt giften ed.
    Ik maak altijd een grove berekening en pak meestal ons bruto-inkomen plus nog een beetje extra.. Als het verzamelinkomen dan lager uitvalt, krijg je de extra kot waar je nav je echte verzamelinkomen recht op had het jaar (meestal ;), kan soms iets langer duren bij de bd) daarop terug. Het is dus niet zo dat je dat geld niet meer terugziet.

Ik schat het inkomen meestal zo'n 10.000 euro hoger in en dit scheelt een paar tientjes per maand aan kot, die ik dan het jaar daarop in sept in 1 keer terug krijg.

Deel Deze Pagina